McDonald’s i Charlottenberg har fått tillökning – av ett nytt koncept.
Som första restaurang i Värmland har kan man ju även erbjuda baristakaffe, te och olika bakverk.
McCafé-konceptet lanserades 2021 och finns nu på 37 McDonald’s-restauranger i Sverige – där den i Charlottenbergs shoppingcenter alltså är den senaste att vara en del av kafésatsningen.
– Det känns ju jättekul. Fantastiskt kaffe som vi hoppas att jättemånga gäster kan ta del av, säger Henrik Nilsson, supervisor på McDonald’s, när AN gör ett besök.
Kaféet ligger som en egen liten del vid själva restaurangen. Själva öppnandet ägde rum förra onsdagen – lagom till veckans stora påskshopping.
– Jättekul att börja nu när vi har som mest att göra, konstaterar Henrik Nilsson.
Restaurangchefen Abdul Qayyum är nöjd med tillökningen:
– Det blir bra med att fortsätta satsa på försäljningen av kaffe, te och islatte – det smakar mycket bra, tycker han.
Något särskilt du kan rekommendera?
– Espresson och alla våra isdrycker.
Även americano, latte, cappuccino, varm choklad och te finns att välja mellan, bland annat. Bakverk som mini-donuts, muffins och macarons finns också att köpa till drycken för den sötsugne.
Charlottenberg är först ut i hela Värmland med det nya kafékonceptet. Så småningom kommer det även till Nobelplan i Karlstad.
– Vi tror att många som besöker Charlottenberg även vill ta en fika och en godbit, därför blev det där först, säger Patrik Hjelte, franschisetagare McDonald’s Charlottenberg.
– Vi har legat i Charlottenberg i snart 20 år och är nöjda hyresgäster.
Hur stor del av försäljningen hoppas ni McCafé kommer kunna bidra med?
– Såklart tror vi att investeringen ger oss högre försäljning som kommer leda till fler jobb. Hur mycket är svårt att säga då vi precis lanserat det i Sverige.
Fem medarbetare på restaurangen har alltså genomgått en omfattande baristautbildning. Detta under ledning av Löfbergs – som levererar kaffebönorna.
– Vi delar McDonald’s passion för gott, hållbart certifierat kaffe med hög kvalitet, och därför känns det jättekul att vara med i den här satsningen och bidra med den kunskap vi byggt upp genom åren, säger Anders Fredriksson, vd på Löfbergs, i ett pressmeddelande.