Hoppa till huvudinnehållet

Linjerna drogs om – så många fler tar bussen i Karlstad

Publicerad:
Mathias Lindgren på kollektivtrafiken säger att förlängda och förändrade linjer har fått fler Karlstadsbor att ta bussen.
Mathias Lindgren på kollektivtrafiken säger att förlängda och förändrade linjer har fått fler Karlstadsbor att ta bussen. Foto: Håkan Strandman

Några busslinjer i Karlstad förlängdes eller drogs om i december.

Nu visar det sig att många fler väljer att ta bussen där förändringarna gjordes.

I något fall handlar det om flera hundra procents ökning.

Totalt har bussåkandet i tätortstrafiken i Karlstad ökat med två procent när Region Värmland har jämfört fyra veckor i höstas och fyra veckor i vinter.

Men en del linjer har gjorts om och där är ökningen desto större.

När Edsgatan fick del av tätortstrafiken ökade antalet resande med 349 procent från hållplatserna där. I norra och västra Stockfallet är ökningen 30 procent.

– Edsgatan har fått betydligt fler avgångar än tidigare. Det har bara varit regiontrafik förut, säger Mathias Lindgren, tätortschef på kollektivtrafiken i Region Värmland.

Norra och västra Stockfallet har också fått fler turer.

Snabbusslinjen förlängdes till Jakobsberg och fick en ny hållplats vid Wennbergsparken. Det ökade resandet med 33 procent, enligt regionen.

– Vid Wennbergsparken har man egentligen inte haft någon stadstrafik i närheten tidigare, där har man fått tillgång till en helt ny hållplats.

Avgångarna har också blivit fler och resvägen snabbare.

Avgörande minuter

Från Gruvlyckan har resandet ökat med 15 procent när linje 4 har fått en rakare sträckning.

– Om jag minns rätt är det runt 40 procent snabbare restid. Och just restid är väldigt avgörande om man ska överväga att ta bussen, säger Mathias Lindgren.

Merparten av resenärsökningen på två procent beror på de här förändringarna.

– Sedan är det små ökningar på en del andra linjer och där tror vi att prissänkningen vi gjorde i december spelade in.

I december sänktes priset på enkelbiljetter medan priset på periodkort förblev oförändrat.

Var kommer de här resenärerna ifrån?

– Det är svårt att svara på. Vi hoppas så klart att vi har plockat dem från bilen – det är ju vår största konkurrent.

Enligt Mathias Lindgren kan det ta lite tid innan förändringar i linjenät och turtäthet får fullt genomslag och han tror att ökningen kan bli ännu lite större längre fram.

Artikeltaggar

BussarEdsgatanKarlstadKollektivtrafikMathias LindgrenRegion VärmlandStadstrafikStockfalletTrafik

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.