En arbetsplats där alla får utvecklas, där omtanken om varandra står i centrum, och där personalen trivs.
Det är målet för Karlstadsföretaget Motillo och vd:n Jakob Twedmark.
Företaget har nyligen flyttat in i toppmoderna lokaler där det finns plats för både arbete, lek och avkoppling – inklusive bastu och massage.
I november flyttade den snabbt växande e-handelskonsulten Motillo in i nyrenoverade lokaler i Inre hamn. Kontoret har en modern och påkostad design. Det är Karlstadsföretaget Heads and tails som har designat inredningen i den 750 kvadratmeter stora lokalen. Hela lokalen ger ett lugnt intryck där ytorna har delats upp i trivsamma, mindre delar. Någon del känns mest som ett vardagsrum, och någon som en hotellobby.
Är det här Värmlands coolaste kontor?Kontoret har också en spa-del med bastu.
– Här erbjuder vi ryggmassage en gång i månaden. Det är skönt med massage eftersom man ofta sitter stilla hela dagen. Det är många som utnyttjar massagen, och det är också uppskattat att man slipper gå i väg för att få den, säger Jakob Twedmark.
Att man vill ge personalen det där lilla extra syns också i det stora mötesrummet, som erbjuder många möjligheter till avkoppling eller aktiv lek. Bordtennis, tevespel och ett gammalt hederligt hockeyspel finns att välja på.
Ett annat inslag i personalpolitiken är en lojalitetsbonus, som kan ge maximalt 120 000 kronor över sex års tid.
– Vi tänker långsiktigt och premierar de som är kvar.
Fördubblade omsättningen
Motillo växer snabbt. 2022 ökade omsättningen med 50 procent till 20 miljoner kronor, med bibehållen lönsamhet. Tio nya personer anställdes under året, vilket innebar nästan en fördubbling av personalstyrkan, från tolv till 22.
– 2022 var företagets bästa år sedan starten, säger Jakob Twedmark, som grundade bolaget tillsammans med Jonas Kihlström för tio år sedan.
Tillväxten kommer att fortsätta under 2023, säger Jakob Twedmark som ser ett egenvärde i tillväxt. Det är farligt att stå still, menar han.
– Vi räknar med att vara 30 personer i slutet av året, och 50 personer om tre år.
På Motillo arbetar bland andra webbutvecklare, designers, projektledare inom e-handel och specialister på digital marknadsföring och sökmotoroptimering. Det är kompetenser det finns ett stort behov av, och konkurrensen om talangerna är hård.
– Det förekommer en hel del aggressiv headhunting där ute, och flera av våra medarbetare blir uppvaktade av andra företag.
Motillo ska alltså inte bara behålla de medarbetare man har, utan dessutom fortsätta rekrytera fler i snabb takt. Man kan kalla det ett angenämt problem, men hur ska de klara av det?
Bra lön räcker inte
Företaget erbjuder i likhet med många andra intressanta arbetsuppgifter och marknadsmässiga löner. Men enligt Jakob Twedmark räcker inte det. För att vara en attraktiv arbetsgivare behöver man dessutom jobba aktivt med ledarskapet och företagskulturen, menar han.
För cirka tre år sedan inleddes ett mer medvetet arbete med kultur och värderingar.
– Vi kände att vi inte hade hittat helt rätt och började omvärdera saker.
Företaget gjorde ett strategival. Man bestämde sig för att fokusera helt på e-handel. Det gav en större förutsägbarhet i vad konsultuppdragen gäller, och vad man som anställd förväntas arbeta med.
Man tog också in en extern konsult som hjälp för att renodla vilka kärnvärden man står för internt. Värderingsarbetet landade i tre punkter som ledningen nu lyfter fram som Motillos viktigaste.
Bryr sig
Den första punkten handlar om glädje och omtanke.
– Vi bryr oss om varandra. Det ska kännas kul att gå till jobbet. På söndagskvällen ska man ha en positiv känsla inför jobbet nästa dag.
Den andra punkten handlar om personlig utveckling.
– Våra medarbetare är kunskapstörstande och vill inte stagnera i sin utveckling.
Medarbetarna uppmuntras på olika sätt att ta nya steg i sin utveckling. Ett sätt att göra det är att delta i ett internt teknikutvecklingsprojekt som inte är kopplat till ett kunduppdrag men där resultatet ska användas i form av en tjänst som ska erbjudas kunder. Det är alltså inte ett arbete som genererar intäkter här och nu.
– Vi har gjort det möjligt för medarbetarna att lägga tid på det här projektet för den individuella utvecklingens skull.
Den tredje punkten handlar om kundfokus.
– Vi lyfter hela tiden att vi ska tänka på kunden, som har valt oss i konkurrens med andra.
– Våra uppdrag handlar inte bara om teknik, personligheten är också viktig. Ofta är det den där lilla extra, oväntade grejen som gör att kunden bestämmer sig. Ett trevligt uppföljningssamtal eller något som visar att man bryr sig om människan.
Hjälper e-handlare
Motillo hjälper återförsäljare, distributörer och varumärken att öka sin försäljning online. Företaget genomför tekniskt komplexa e-handelsprojekt och hjälper även till med digital marknadsföring och strategi.
Bland kompetenserna finns webbutvecklare, projektledare, designers och specialister inom annonsering och SEO (sökmotoroptimering).
Bland kunderna finns Cyberphoto, Länna Möbler, Kellfri och Elodie.
Hur omvandlar då företaget de här målen till verklighet och praktisk vardag?
När det gäller ledning och organisation säger Jakob Twedmark att han och övriga ledningen eftersträvar en kultur där medarbetarna känner att de är delaktiga i vad som händer.
– Ett säkert sätt att trycka personalen i från sig är att vara för toppstyrd. Folk gillar att vara delaktiga i besluten på olika sätt. Jag vill ha ett coachande ledarskap och att alla ska känna att de är med och påverkar. Det gör att man känner ett större ansvar för helheten.
Jakob Twedmark säger att det är osannolikt att just han och de andra i ledningsgruppen är de som har de bästa svaren på allt.
– Det skulle vara slöseri att inte lyssna in vad medarbetarna har att säga. Vi vill nyttja hela kraften i alla som arbetar här.
Regelbundna, fysiska möten är ett viktigt forum för delaktighet.
– Jag tror på att ”pysa ut” information löpande, så att alla vet vad som är på gång.
Regelbundna, täta feedbacksamtal är också ett viktigt forum, där feedbacken förväntas gå åt båda hållen.
– Medarbetaren ska ge feedback på teamledaren också.
Erbjuder samtalsterapi
Företaget erbjuder också en samtalsterapeut som man kan gå till för att få stöd, oavsett vad det gäller.
Terapeuten har presenterat sig i ett möte där alla var med för att alla ska känna henne. Meningen är att det ska vara en låg tröskel för att be om samtal med henne, oavsett om problemen är jobbrelaterade eller privata.
– Det handlar om att visa omtanke.
Ger resultat
Arbetet med arbetsmiljön verkar ha gett resultat.
– Vi har haft väldigt låg personalomsättning på senare år.