Hoppa till huvudinnehållet

Boende på Herrhagen vittnar om kraftiga tågstörningar: ”Vi får knappt sova”

Publicerad:
Problem med högt buller på spårområdet nära Parkgatan på Herrhagen.
Problem med högt buller på spårområdet nära Parkgatan på Herrhagen. Foto: Lisa Olaison

De boende på Herrhagen i Karlstad vittnar om diesellok som står på tomgång - nästan varje natt.

Det har blivit en konsekvens i och med det nyligen påbörjade bygget av Resecentrum i Karlstad.

– Det här är inte något vi känt till sen tidigare, säger Bengt Rydhed, ställföreträdande regional direktör på Trafikverket i Karlstad.

Flera boende på Herrhagen i Karlstad har under den senaste månaden störts av tågtrafik under nätterna.

– Vi får knappt sova, säger en av de boende på Herrhagen i Karlstad.

De boende berättar om två diesellok samt ett ellok som under den senaste månaden stått på tomgång nattetid.

– De drar igång vid 18 och så bullrar det fram till ungefär 02-03. Därefter är det tyst och sen drar det igång igen vid 05, innan de drar iväg vid 07, säger en av de boende i området.

Området ligger precis intill järnvägen, vilket inte stört de boende tidigare.

Under den senaste månaden har tågstörningarna ökat frekvent.

– Vi kollade lite med grannarna hur mycket järnvägen störde, innan vi köpte huset. Då berättade dom att det kan skramla när tågen åker förbi, men att det bara var på dagtid, säger en av de boende.

Både Trafikverket och Karlstads kommun har blivit kontaktade av flera av de boende på området.

De berättar om att de bollats runt när de försökt få svar på vad det är som pågår under nätterna.

Boendes egna ljudmätningar i huset.
Boendes egna ljudmätningar i huset. Foto: Lisa Olaison

Efter att samtalen inte resulterat i några svar gällande situationen, valde en av de boende att göra egna ljudmätningar i sitt hus.

– Mätningarna inifrån huset är mellan 41 och 49 decibel. Någon är högre men då är det mätt precis vid fasaden.

Folkhälsomyndighetens allmänna rådom buller inomhus

Bullerstörningar inomhus har en maximal ljudnivå som inte får överskrida 45 decibel. Den ekvivalenta ljudnivån får inte överskrida 30 decibel, det vill säga, den ljudnivå som är under en viss tidsperiod. Dessa rekommendationer gäller för permanentbostäder, där rum som används som sovrum ingår.

Källa: Folkhälsomyndigheten

”Helt nya uppgifter”

För Jan Andersson, miljöskyddsinspektör på Karlstads kommun, var uppgifterna helt nya.

– Det vi visste var att det kommer bli en del förändringar för att alla ska få plats, på grund av ombyggnationen av centralstationen till resecentrum, säger Jan Andersson.

Herrhagen beskrivs som ett utsatt område vad det gäller höga ljud. Både på grund av tågrälsen men även Hammaröleden som finns närliggande.

– De här nya uppgifterna är självklart värdefulla, och något som Karlstads kommun kommer att ta ställning till, säger Jan Andersson.

Utredning av situationen påbörjas

Bengt Rydhed, ställföreträdande regional direktör på Trafikverket i Karlstad, har inte heller hört om den rådande situationen på Herrhagen tidigare.

– Det är ju såklart jätteviktigt att vi får reda på det här, så vi kan reda ut vad det är som händer, säger Bengt Rydhed.

Vad gäller tågtrafiken finns restriktioner som ska hållas. Mellan 22 och 07, ska inte trafik störa de boende.

– Det ska inte vara diesellok där på nätterna, det som gäller är att man får passera, men inte stanna vid bangården på Herrhagen mellan 22 och 07, säger Bengt Rydhed.

Trafikverkets dialog med operatörerna kommer att fortgå, för att reda ut vad som verkar vara ett mysterium vid bangården på Herrhagen.

Artikeltaggar

Bengt RydhedByggnationHerrhagenJan AnderssonJärnvägKarlstadKarlstads kommunSamhälleTågtrafikTrafikTrafikverket

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.