Utvecklingen hos chokladfabriken i Åmotfors fortsätter.
Utöver nytt produktsortiment och norsk storkund kommer en butik öppnas inom kort.
– Min vision är att vi ska samlas och få en riktig matkultur här i Eda, säger vd:n Sebastian Bäckström.
Verksamheten startades upp 2014 i Arvika då handtillverkad, ekologisk och allergenfri rawchoklad började tillverkas. Sedan ett par år tillbaka heter företaget Wermlandschoklad och tillverkningen sker nu i tidigare restauranggymnasiets lokaler i Åmotfors.
Nu är det alltså inte enbart en fabrik där. Redan i december hade man en officiell invigning för den nya butiken, för att sedan öppna i slutet av januari.
Den planen sprack dock – men nu är inte det officiella öppnandet långt borta.
– Det blev lite förseningar med olika material som skulle komma hit, så vi fick till och med bygga en egen bänk för att den bänken vi ville ha inte fanns tillgänglig, berättar vd:n Sebastian Bäckström när AN gör ett besök.
– Vi kommer öppna så fort allt är i ordning. Men det finns faktiskt möjlighet att komma hit och knacka på redan nu om man vill köpa, allt är registrerat och klart så sett.
En hylla med produkter som ännu inte finns ute i handeln, med veckans eller månadens nyheter som testas, kommer finnas – men även produkter som inte kan säljas i vanliga affärer, på grund av exempelvis estetiska skäl.
– Vi kommer även jobba med andra lokala tillverkare, så vi ska försöka ha en liten skafferihörna med lokalproducerade produkter utöver våra.
”Måste jobba mycket tätare”
Sebastian har en vision om att bygga upp en stor gemensam saluhall som ska kunna locka fler norrmän och även övriga värmlänningar.
– Det är jätteviktigt. Vi måste jobba så mycket tätare med varandra inom matbranschen i Eda. Vi måste samla oss. Pär Sundman, näringslivsutvecklaren i Eda kommun, har dragit ihop en grupp för mathantverkare som har spridits till Arvika och Årjäng och det är väl lite den vi ska fortsätta spinna vidare på. Vi vill ju verkligen ha ett gemensamt matintresse och matkultur här.
Har det varit i princip obefintligt innan?
– I stort sett. Det finns många, men alla kör sitt race och det finns liksom ingen riktig gemenskap. Min vision är att vi ska samlas och få en riktig matkultur här i Eda.
Finns det förebilder i andra kommuner att se upp till?
– Det finns förebilder i andra besöksmål runtom i Sverige. Du har ju Höga kusten, Saltå kvarn och Skedvi bröd, såna typer som drar massa turism för att det är fin natur och du kommer dit för en upplevelse. Kultur, mat och upplevelse – det är det som kommer hålla i gång samhällen tror jag. Vi måste kunna leverera på detta.
”Vi har utrymme”
Därmed kan den nya butiken ses som ett första steg till saluhallen, menar Sebastian Bäckström.
Han har gått i dessa tankar en längre tid.
– Ja, absolut. När vi var i Arvika så hade vi faktiskt under en sommarsäsong en liten butik och lite glasservering, det var en väldigt kort period. Sen flyttade vi hit så hade vi vårt första öppet hus. Då hade vi inte tillåtelse att själva sälja så då bjöd vi ner Coop, som vi har ett väldigt bra samarbete med här i Åmotfors, så fick de sälja våra produkter.
– Så vi har gjort lite såna aktiviteter. Men nu känner vi att vi har utrymme, vi vet hur vi ska göra – nu kör vi på. Så det har funnits med i planen ganska länge egentligen. Det ska bli väldigt spännande, säger Sebastian Bäckström.
– Sen får vi se hur mycket folk som kommer, det kanske inte kommer någon – vad vet jag – men vi vill ju försöka dra norrmännen från handeln mycket djupare in i Värmland.
Vad har ni fått för respons på butiken?
– Det har varit ett stort intresse. Folk har hört av sig och frågat om det är öppet, vissa har kommit hit och handlat. Det går att knacka på, ringa och komma hit och köpa men det är ju inte lika tydligt som det skulle vara när det hänger lite skyltar om att det är öppet.
– Vi har ju inte en bemannad butik så, utan vi kan ju ha i gång den utan att det kostar oss extra pengar. Men det betyder också att det kan kännas lite tomt för kunden innan den ringer på ringklockan – sen kommer vi och hjälper till. Det är ju det ekonomiska som måste hänga med
"Otroligt mycket dyrare”
Företaget har i övrigt påverkats av de höga kostnaderna som präglat livsmedelsbranschen senaste året, vilket har bromsat den ekonomiska tillväxten en del.
Trots detta ökade man omsättningen under 2022, från 3 miljoner kronor föregående år till 3,5 miljoner.
– Vi är ju lika drabbade som alla i stort sett, med allt som händer i världen. Två år med corona och ett år med krig. I stort sett alla råvaror handlar vi med dollar och euro, det är ju väldigt få produkter som vi köper med svenska kronan, så det har blivit otroligt mycket dyrare för oss att köpa in, konstaterar Bäckström.
Som fortsätter:
– Men vi gjorde ett plusår förra året, ökade försäljningsmässigt och behöll en bra vinst på det också. Sen har vi haft väldigt bra flyt med en stor norsk kund och det är hälsokedjan Sunkost, nu tror jag de har 120 butiker. Vi skickar pallar som de kommer och hämtar. Det är den största enskilda kunden.
– Sen har vi jättemycket arbete kvar att göra på den svenska marknaden, vi kan inte stå på ett ben utan måste hitta många kunder. Vi ser tyvärr att många företag inte har klarat sig och det är väldigt oroligt på hela den svenska marknaden, folk vågar inte ta in och har det tufft.
Värmländska chokladfabriken tar stort kliv in i NorgeBytte förpackning under mässa
Under fjolåret lanserade man även en helt ny produkt – chokladtryffeln.
– Vi började det projektet i augusti förra året. Vi hade med vad vi trodde då var vår första förpackning på en mässa i Stockholm, där det kommer många butiker – och de hatade förpackningen. Det var en transparent påse och alla de här delbutikerna och hälsobutikerna sa att när kunden tar i den blir det kladdigt runt omkring, berättar Bäckström.
Och fortsätter:
– Vi lyckades faktiskt hitta en utställare under mässan som ställde ut med den påsen som vi använder i dag. Så under mässan bytte vi förpackningen på plats, och när vi gjorde det kom de här kunderna tillbaka – då blev det en stor jäkla succé. I slutet på oktober när vi släppte dem så började vi skicka pallar.
– En produkt som vi bara tillverkade i två månader tog sig upp på nionde plats i försäljningsstatistiken och gick om allt innan. Den var toppen för vår omsättning – de har blivit jättepopulära, konstaterar Sebastian Bäckström.
Ska börja dragera
Drygt 20 olika chokladkakor finns, säsongsbetonade varianter inräknade, och i nuläget fem olika smaker av chokladtryfflarna där fler är på gång.
– Sen har vi en ny maskin på väg in, så vi kommer göra dragerade produkter. Alltså bär och frukt som man täcker med choklad runt, ungefär som naturgodiset som finns i matbutikerna, menar Bäckström.
– Hinner vi så kommer vi också börja med praliner, men det hänger lite grann på att vår delägare från Ecuador, Luís Leon, kommer till Sverige och engagerar sig i projektet också. För målet är att han och hans familj ska flytta till Åmotfors 2024.
Något som givetvis skulle innebära ytterligare ett lyft för fabriken, då familjen odlar själva kakaobönorna – utöver att vara delägare sedan 2020.
– Här snackar vi att importera rätt kompetens i alla fall – hela vägen från Ecuador. Det var en idé som föddes när vi var i Arvika faktiskt. När jag pratar med Stockholmare så är det mycket att i Värmland är det bönder, då tänkte jag att det vore häftigt om bonde möter bonde från Ecuador. Så vi ska försöka förena de här världarna.