I över en månad har Björn Gottfridsson, IT-tekniker, kämpat för att hans 83-åriga mamma ska få tillbaka sitt kapade Facebook-konto.
Starten var ett meddelande: ”Hej kära, kan du ge mig ditt telefonnummer?”.
– Det här slår hårt mot henne. Hon är fotointresserad och hade lagt upp massor av bilder. Nu har vi gett upp kontot.
Björn Gottfridsson från Torsby kan utan omsvep sägas kunna mycket om datorer och IT-nätverk. Han har arbetat som IT-tekniker sedan slutet av 1980-talet, även på chefsnivå.
Men när Björns 83-åriga mamma i januari svarade på ett meddelande i Facebooks chatt-tjänst Messenger började problemen.
En okänd person hade skickat ett meddelande med texten ”Hej kära, kan du ge mig ditt telefonnummer?”.
När mamman gjorde det kom snart en förfrågan till om att ge ut en kod som skickats till hennes telefon. Hon uppgav koden.
Då kapades mammans konto, lösenordet byttes och mamman kunde inte längre logga in.
Aktiv på Facebook med cirka 1 100 vänner
Det fick stora konsekvenser för Björns mamma, som var mycket aktiv på Facebook med cirka 1 100 vänner och mängder av uppladdade bilder, då mamman har ett stort fotointresse.
– Att uppge sitt telefonnummer är i sig inte farligt. De flesta kan man ju söka upp telefonnummer på. Men det står något i stil med att ”Facebook har skickat en kod. Kan du skicka den till mig?”, säger Björn Gottfridsson.
Det här ju en ID-kapning. Nu gör de väl en massa skit i morsans namn. Nu har jag gett upp. Jag vet inte hur vi ska göra.
Koden är en säkerhet om man skulle glömma sitt lösenord och som kan skickas till mobiltelefon för att åter kunna logga in på Facebook.
– Går man då med på att skicka koden, då har ju de fått ”lösenordet”. Och hon skickade koden, säger Björn Gottfridsson.
Därefter kom det meddelanden om att mamman vunnit priser, men då förstod mamman att något inte stod rätt till.
Varningsmejl
Då var det redan försent. Kontot var kapat. Det hade kommit ett varningsmejl från Facebook, men det hade mamman inte sett och därefter var inte länken längre aktiv.
Björn Gottfridsson bestämde sig för att försöka lösa problemen. Men att få hjälp av Facebook var inte lätt. Det gick något telefonnummer till USA och man hänvisas till guider. Björn lyckades hemifrån att fixa med kontot, men stoppades av att ”du har inte loggat in på den här enheten tidigare”. Och det tog stopp. Björn gjorde flera försök att logga in även på mammans surfplatta.
– Vi försökte på alla vis att få tillbaka kontot. Vi hade nya koder och ny e-postadress. Men det funkade inte. Vi hade inte en chans att byta tillbaka lösenordet. Jag vet inte hur många timmar jag lagt ned och hur många gånger jag kontaktat Facebook.
– Det här ju en ID-kapning. Nu gör de väl en massa skit i morsans namn. Nu har jag gett upp. Jag vet inte hur vi ska göra.
Facebook hjälpcenter
Om du tror att ditt konto har hackats eller kapats ska du besöka den här sidan och säkra ditt konto. Där ber vi dig att ändra ditt lösenord och granska din senaste inloggningsaktivitet.
Ditt konto kan ha hackats om du upplever följande:
din e-postadress eller ditt lösenord har ändrats
ditt namn eller födelsedatum har ändrats
vänförfrågningar har skickats till personer som du inte känner
meddelanden som du inte har skrivit har skickats
inlägg eller annonser som du inte har skapat har publicerats.
Källa: Facebook