Johan Löfving är tillbaka med en ny upplaga av festivalen Wermland Early Music. Den här gången har han en celeber gästartist på programmet: brittiska Dame Emma Kirkby.
– Hon är för tidig musik vad Dolly Parton är för countryn, säger han.
Årjängsbördige Johan Löfving bor i London, men hjärtat klappar fortfarande för Värmland. I fjol såg han till att en helt ny klassisk musikfestival landade i hemlänet.
Under måndagen, den 6 mars, inleds den andra Wermland Early Music, lite större än premiärupplagan: den är längre, utspelas på fler platser och har fler artister.
– Det har växt ganska fint nu, inte för snabbt, vi försöker vara realistiska och bygga långsamt, säger Johan Löfving, som är både festivalgeneral och musiker.
Börjar på biblioteket
Festivalen startar med en lunchkonsert på måndagen på Årjängs bibliotek med Flauguissimo Duo, som består av Löfving själv och hans fru, flöjtisten Yu-Wei Hu.
Under veckan väntar sedan konserter på såväl Musikhögskolan Ingesund som Arvika bibliotek och Rackstadsmuseet.
En förväntad höjdpunkt är tisdagens konsert med sopranen Emma Kirkby i Stora konsertsalen på Musikhögskolan Ingesund.
– Hon är en väldigt känd sångerska inom tidig musik-världen, så det är jätteroligt att hon kommer.
Adlad för musiken
Den brittiska sångerskan räknas som en av den tidiga musikens största pionjärer.
– Hon adlades för sina insatser för tidig musik. Hon har gjort enormt mycket för tidig musik och för dem som är intresserade av sådan musik är hon kanske det mest kända namnet i världen. Det är extremt kul att hon kommer till Värmland!
För den som inte är så insatt i tidig musik-världen gör Johan en pedagogisk jämförelse:
– Emma Kirkby är för tidig musik vad Dolly Parton är för countryn!
Har hittat sin nisch
Att redan andra festivalåret locka en världsartist är förstås en fjäder i hatten. Det har sina utmaningar att etablera en helt ny klassisk festival på den svenska festivalkartan.
– Jag tror att utmaningen är att profilera sig på ett sätt som inte vilken klassisk musikfestival som helst. Grejen är att tidig musik är unikt på ett sätt och det har varit ett växande intresse för det i Skandinavien de senaste 10-15 åren, säger Johan Löfving.
Tidig musik är ett ganska tillåtande samlingsbegrepp för musik skapad från medeltiden fram till tidigt 1800-tal.
En resa i tiden
– Tanken är att vi försöker levandegöra den musiken på ett sätt som den kändes som när den var ny och att vi försöker hamna alltför mycket i ett traditionellt, klassiskt musiktänkande. Vi försöker se det i princip som ny musik, som råkar vara skriven förr, och att instrumenten vi har är instrument från den tiden. Det skapar lite mer fantasi hos publiken när man känner att man har ett slags resa i tiden, säger Johan Löfving.
Han hoppas att festivalen ska kännas inbjudande. På programmet står både familjekonserter och föredrag och lokalerna varierar från klassisk konsertsal till bibliotek.
– Vi försöker ha blandningen av lite mer intimt, informella miljöer där folk kan få uppleva musiken på ett sätt som den kanske upplevdes på den tiden den skrevs, att vi inte fastnar i att alla konserter måste vara i en stel miljö, utan att det ska finnas möjlighet att upptäcka musiken, säger han.
Hela Värmlands festival
Att inte ha en fast festivalscen är ett högst medvetet val. Premiäråret var visserligen alla konserterna på Ingesund, men nu utökas spelplanen.
– På sikt hoppas vi att vi varje år kan utöka till nya lokaler och nya kommuner. Tanken är en tidig musik-festival för hela Värmland och inte just en scen. Eftersom jag är från Årjäng passar det bra att utöka dit i år och så får vi se vart skutan går nästa år.
Planen är alltså redan att festivalen ska fortsätta.
– Krävs det tre gånger för att vara en tradition? Då får vi satsa på att det blir tradition nästa år och vi får hoppas att vi växt lite till då och dyker upp i ytterligare någon kommun nästa år.
”Listan tar aldrig slut”
För Johan Löfving innebär festivalveckan både arrangörskap och musicerande, vilket är en utmaning i sig.
Det är en viktig drivkraft att själv få vara med och dela med mig av den musiken som jag älskar och att göra det för en publik där jag växte upp.
– Listan tar aldrig slut på vad man skulle ha gjort. Man kan aldrig slå sig till ro! Man får ta en sak i taget. Just nu är jag arrangör och två timmar innan konserten får man bli musiker, säger han, men ser ”dubbeljobbet” också som en stor del av poängen.
– Det är en viktig drivkraft att själv få vara med och dela med mig av den musiken som jag älskar och att göra det för en publik där jag växte upp. Det är väldigt viktigt för mig och en av inspirationskällorna.
Snart premiär för ny värmländsk musikfestival: ”Vi delar en upplevelse av livet”