På Stora torget i Karlstad demonstrerade under fredagen hundratals människor mot Rysslands anfallskrig i Ukraina, med anledning av ettårsdagen av kriget.
Samtidigt pågick lastning av tunga industriprodukter som ska till Ryssland bara några kilometer bort.
Valmet i Karlstad levererar en yankee-cylinder till bygget av ett pappersbruk i Kalugaregionen i Ryssland.
Affären med den ryska kunden offentliggjordes i oktober 2021, cirka fem månader innan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina. ”Valmet har fått uppdraget att leverera en komplett produktionslinje för mjukpapperstillverkning till Arkhbum Tissue Group LLC. Den nya linjen ska installeras på företagets pappersbruk i Vorsino Industripark i Kalugaregionen i Ryssland. Igångkörning är planerad till första kvartalet 2023”, skrev Valmet i pressmeddelandet.
200–400 miljoner kronor
Maskinen ska producera mjuk- och torkpapper tillverkat av egen pappersmassa. Värdet på ordern avslöjades inte men enligt Valmet värderas projekt i den här storleksordningen vanligtvis till 200–400 miljoner kronor.
Trots Rysslands anfallskrig i Ukraina fortsätter leveranserna till projektet. På fredagen låg fartyget Barents vid Lambergskajen i Karlstad och en yankee-cylinder – en central komponent i Valmets mjukpappersmaskiner – var förberedd för pålastning.
Chefen för Valmets globala mjukpappersverksamhet, Anders Björn i Karlstad, var inte tillgänglig för att svara på frågor under fredagseftermiddagen, men kommunikationschefen Katarina Åhsberg gjorde det i hans ställe.
Gör inga nya affärer
Hon säger att Valmet inte gör några affärer med Ryssland efter krigsutbrottet och sanktionerna, men att man inte har några lagliga möjligheter att sluta leverera till det här projektet.
– Ordern tecknades innan kriget. Vi är juridiskt bundna av ett kontrakt. Våra jurister har tittat på om det finns möjlighet att lösa det här på ett rimligt sätt som är bra för alla parter. Det har varit en lång diskussion, men det finns ingen legal möjlighet att bryta kontraktet.
Kunden står för frakten
Stoppet för ryska handelsfartyg i EU:s hamnar kringgås genom att det är ett bolag i ett annat land som sköter frakten.
– Kunden står själv för frakten, vi är inte på något sätt inblandade i den. Alla papper och alla tillstånd är klara. De delar och det material som täcks av sanktioner är urtagna ur leveransen. Vi bryter inte mot några sanktioner, snarare har vi dragit det ett steg längre än vad som krävs.
En järn- och hjärnindustri i världsklassGår inte direkt till Ryssland
Det europeiska bolaget som sköter frakten kommer troligen inte att gå direkt till den ryska hamnen där lasten slutligen ska lossas.
– Jag vill inte spekulera i hur kunden har löst det här, men jag har svårt tro att det här fartyget ska gå ända till Ryssland. Men jag vet inte alls hur transporten är upplagd.
Det finns ju också en moralisk aspekt här. Vad säger du till ukrainare och andra som inte tycker att företag ska göra affärer med Ryssland över huvud taget, för att man är med och håller landets ekonomi i gång?
– Jag har full förståelse för att folk kan ha olika åsikter, det har jag absolut. Vi har avbrutit alla affärer med Ryssland, vi har inget med Ryssland att göra över huvud taget.
– När det gäller den här leveransen har våra jurister kommit fram till att vi måste leverera den här maskinen annars kommer vi att bli indragna i en rättstvist.