Den erfarna entreprenören Karin Vangstad, Karlstad, är utsedd till ny vd på Innovation park.
– Det verkar vara Värmlands roligaste jobb! säger hon.
Samtidigt har företaget Me covers, där hon är vd, tagit sig till final i den nationella investerartävlingen Shift.
Den tidigare vd:n på Innovation park, Fredrik Lindroos, har gått vidare till andra uppgifter och satsar fullt ut på eget företagande.
Begagnade leksaker – bra affär för både barn och miljöNy vd på innovationsparken är alltså Karin Vangstad, känd näringslivsprofil med en lång meritlista inom entreprenörskap, affärsutveckling och ledarskap. Hon tillträder den nya tjänsten den 11 april.
Karin Vangstad
Ålder: 54
Bor: Karlstad
Familj: Man, två vuxna barn och två vuxna bonusbarn.
Fritidsintressen: Resa och spela padel
Yrkesbakgrund i urval: Vd och delägare Qtym
Grundare Proffice, Karlstad
Turistchef Visit Värmland
Grundare Unitable
Affärsutvecklare Drivhuset
Medgrundare och vd Me covers
Målet med Innovation park: ”Det är en fråga jag vill återkomma med svar på, när jag har jobbat en tid. Det är något som jag tycker att vi är många som ska bidra till, inte bara jag.”
Varför ville du ha jobbet?
– Jag tycker att det verkar vara Värmlands roligaste jobb! Det handlar om framtidsfrågor, och det är jag väldigt intresserad av.
Beskriv Innovation park?
– Dels är det en fysisk miljö men framför allt en skärningspunkt mellan företagande, innovation, forskning och olika stöttande aktörer inom det systemet.
Varför behövs ställen som Innovation park?
– Det är jätteviktigt, både mentalt och affärsmässigt. Det handlar om människor och idéer. Vi måste ha företag som ligger i framkant.
Framgång för Me Covers gynkjolEn heltäckande idéAtt det finns en fysisk miljö som möjliggör möten är viktigt menar hon.
– Ja, absolut. Jag sitter på Drivhuset i dag. Är det en fråga som det skulle ta mig en eller två dagar att lösa kan jag lösa den på tio minuter om jag går ut i Coffice (en öppen mötesyta, reds anm). Det är en fantastisk blandning av både åldrar, kön, bakgrund och kunskap, och man träffar nya startups hela tiden. Det finns ett ”drag” runt hela miljön.
Vad är det framför allt du kommer att bidra med?
– Jag har ett brett kontaktnät och en bred kompetens, från egna startups till offentlig verksamhet. Jag har fortfarande goda nätverk och relationer, och förståelse för helheten. Dessutom har jag adderat en internationell utblick och omvärldskunskap.
Vilka är de största utmaningarna för Innovation park?
– Inte bara för Innovation park utan för de flesta just nu är det att ta till vara de möjligheter som har uppstått i och med alla kriser vi går igenom. Lika många omöjligheter det finns, lika många möjligheter finns det. Det är en utmaning att ta tillvara de möjligheterna, och de möjligheterna som vi har i Värmland med allt vad vi har i fråga om råvaror och kompetens.
Gick till final
Förutom nytt jobb händer det spännande saker för Karin Vangstad i företaget Me covers, där hon är medgrundare och vd. Företaget har utvecklat en gyn- och undersökningskjol för att skydda patienters integritet och ge en bättre helhetsupplevelse i undersökningssituationer.
Bara tio utvalda
Bland cirka 250 sökande företag har Me covers blivit uttagna till finalen i den nationella innovationstävlingen Shift. Bara tio företag är utvalda till finalen på Norrsken i Stockholm 14 mars.
Vad betyder det för Me covers?
– Det betyder att det är fler som ser och tror på och förstår den här affärsidén. Det betyder enormt mycket för oss som bolag. Vi lanserade mitt under pandemin, och fick första avtalet i mars 2020. Det var ingen bra tidpunkt för oss med tanke på hur pandemin påverkade sjukvården.
– Vi har fått jättemycket stöttning, vi har bra investerare och duktigt folk som jobbar med oss i styrelsen, men det har varit kämpiga år. Så det här känns otroligt viktigt och härligt för oss. Det är ytterligare en bekräftelse på att det här är en produkt som behövs.
Shift vill sprida riskkapitalet
Shift är en innovationstävling vars vision är att ge fler än folket runt Stureplan tillgång till riskkapital. ”I en undersökning som Breakit gjorde i januari 2021 framgår att knappt två procent av de ledande riskkapitalbolagens investeringar gjorts i bolag utanför storstädernas city-kärnor. Vår vision är att etablera en bestående plattform som genom inkluderande kapital och entreprenörskap bryter ett växande socialt utanförskap, skapar ekonomiskt tillväxt, välstånd, inkludering och jämställdhet.” skriver Shift på sin hemsida.
Shift fokuserar på entreprenörer från förort och landsort och ska ”demokratisera kapital genom att skifta flödet av investeringar från slutna homogena grupper och traditionella nätverk till entreprenörer som normalt inte nås av riskkapital, som till exempel kvinnor, minoriteter och människor som bor utanför storstadskärnorna”.
Bakom Shift står Bling och Breakit.
Blingrörelsen startade 2014 som en reaktion på entreprenöriell segregation och som en kraft för att driva positiv samhällsförändring samt motverka utanförskap genom gott ledarskap, entreprenörskap och innovationer.
Breakit är en svensk nyhetssajt om det nya näringslivet, om teknik och innovation.
Shift backas av Novax, Volati, Ingager, Nyvik, Almi, Alfvén & Didrikson, SEB och Swedia Capital.
På finaldagen den 14 mars i Stockholm får entreprenörerna pitcha sina idéer för investerarpanelen som består av Susana Meza Graham (Aldreon), Joo Sundström (Vera Invest), Jennie Sinclair (entreprenör och investerare), Anders Jacobson (Seven District), Pär Svärdson (Apotea), Tommy Jacobson (Zenith), Mikael Wintzell (Wellstreet) och Per Josefsson (Jofam).
Det var Karin Vangstad och medgrundaren och produktutvecklaren Giselle Olsson som pitchade inför juryn.
Var det en tuff pitch?
– Nej, det kändes ovanligt bekvämt. Jag har varit på pitcher där det har varit 99 procent män i mörka kostymer. De förstår inte behovet ens. Men nu var det fyra kvinnor och tre män, i aningens yngre åldrar också. De förstod helt och fullt.
Vad vill ni ha av en eventuell investerare?
– Vi har bett om en investering på 3 miljoner kronor. Vår förhoppning är att vi får en investerare som kommer in med pengar, men också med kunskap åt medicinska produkter-hållet. Vi ser att det börjar rulla ordentligt i Skandinavien och delar av Europa och vi har tagit kontakt med USA. Nu måste vi intensifiera säljbearbetningen så att vi får fler återförsäljare runt om i världen. Det finns också ett stort intresse från Mellanöstern.
Företaget är fortfarande i ett tidigt stadium.
– Vi säljer just nu 100 000 kjolar per år i Skandinavien. 2030 är målet att vi ska sälja 30 miljoner.