Hoppa till huvudinnehållet

Byggstart för jätteprojektet Resecentrum: ”Slutsumman landar på 1,5 miljard”

Publicerad:
Reporter Stefan Björklund
Stefan Björklund
stefan.bjorklund@nwt.se
Monica Bubbholz (MP) ordförande teknik- och fastighetsnämnden, Frida Petterson (C) ordförande i tillväxtutskottet och Linda Larsson (S) ordförande i kommunstyrelsen vid det första ”spadtaget” av Karlstads resecentrum.
Monica Bubbholz (MP) ordförande teknik- och fastighetsnämnden, Frida Petterson (C) ordförande i tillväxtutskottet och Linda Larsson (S) ordförande i kommunstyrelsen vid det första ”spadtaget” av Karlstads resecentrum. Foto: Lisa Olaison

I nästan ett halvt sekel har det pratas om ett resecentrum i Karlstad.

– Nu är vi äntligen på gång, säger Linda Larsson (S), ordförande i kommunstyrelsen, när första ”spadtaget” togs under onsdagen.

Projektet väntas kosta nästan 1,5 miljarder kronor.

Året efter millennieskiftet fick Karlstadsborna ett utskick där kommunen skrev att efter 30 år av planer var det äntligen dags för ett resecentrum.

Drygt 20 år hann gå innan det faktiskt är klart för byggstart.

– Det förtjänas att sägas igen. Nu är vi på gång, säger Linda Larsson.

Projektet kommer att ske i flera olika etapper där Vikentunneln är den första.

– Det finns flera aspekter i Resecentrum, men en del är att vi vill bidra till en säkrare stadsmiljö. Vi vet att många kvinnor upplever Vikentunneln som mörk, trång och osäker. Den kommer nu att breddas och det kommer bli en ljusare miljö, säger Frida Pettersson (C) ordförande i tillväxtutskottet.

Den 27 februari stängs Vikentunneln av och gående och cyklister hänvisas till viadukten vid Löfbergsskrapan eller Klaraborgsviadukten.

Karlstads resecentrum ska stå klart till halvårsskiftet 2026. Det är ett samverkansprojekt mellan Karlstads kommun, Region Värmland, Trafikverket och Jernhusen.
Karlstads resecentrum ska stå klart till halvårsskiftet 2026. Det är ett samverkansprojekt mellan Karlstads kommun, Region Värmland, Trafikverket och Jernhusen. Foto: Lisa Olaison

Trädgårdslänken som byggs över järnvägen kommer också bidra till att tillgängligheten mellan de olika stadsdelarna kommer att öka.

Den beräknas stå klar under hösten 2025.

– Resecentrum handlar inte bara om att öka nyttjandet av kollektivtrafiken utan det är det största stadsomvandlingsprojektet i Karlstads historia, säger Linda Larsson.

Och fortsätter:

– Vi vill knyta samman lokal- och regionalbussar med tågtrafiken där det ska vara enkelt att byta mellan trafikslagen. Det ska även underlätta för pendlingsmöjligheter till och från vår region.

Preliminär tidplan för resecentrum

Resecentrum börjar byggas i februari 2023 och står klart under 2026.

2023-2026: Vikentunneln och spårområdet byggs om. Halva området åt gången med start på den södra sidan.

2025: Under året planerar vi att nya gångbron Trädgårdslänken står klar.

2023-26: Hamngatan och anslutningsvägar byggs om i etapper.

2026: Funktioner kopplade till resande är klara.

Källa: Region Värmland

Ersättningsbussar

Under den första etappen fram till och med mitten av 2024 kommer tågtrafiken till och från Karlstad inte påverkas i allt för stor utsträckning.

Frida Petterson (C) , Elisabeth Björk (V) regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden, Thomas Sandberg, projektchef Jernhusen och Niklas Gunnarsson, projektledare Trafikverket.
Frida Petterson (C) , Elisabeth Björk (V) regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden, Thomas Sandberg, projektchef Jernhusen och Niklas Gunnarsson, projektledare Trafikverket. Foto: Lisa Olaison

– Under den andra halvan av 2024 kommer det att bli en del ersättningsbussar under en period och sedan kommer det naturligtvis märkas mer ju längre in i projektet vi kommer, säger Niklas Gunnarsson, projektledare på Trafikverket.

Järnvägsspåren kommer att byggas om i ett flertal etapper där det blir en plattform mot Hamngatan, en från Trädgårdsgatan där det nya parkeringshuset ska byggas samt en mittplattform.

Stora kostnadsökningar

Budgeten för hela projektet sattes till en början till en miljard kronor, något som troligtvis inte kommer att hålla.

– Vi har haft en hållpunkt på 1,3 miljarder för hela projektet. Men med de senaste kostnadsökningar tror jag slutsumman landar på 1,5 miljard, säger Ulf Johansson, tillväxtdirektör i Karlstads kommun.

Resecentrum i Karlstad blir verklighet. Efter många år. 
Erik Evestam (C) regionråd och ordförande i regionala utvecklingsnämnden.
Resecentrum i Karlstad blir verklighet. Efter många år. Erik Evestam (C) regionråd och ordförande i regionala utvecklingsnämnden. Foto: Lisa Olaison

Linda Larsson menar att resecentrum stärker förutsättningarna för att resa från regionen samtidigt som det är ett viktigt steg för att göra Karlstad klimatneutralt 2030.

– Vi är skyldiga våra barn och barnbarn att göra den här typen av satsningar för att förbättra klimatet framöver. Jag ser fram emot att få använda Resecentrum, säger Linda Larsson.

Karlstads resecentrum ska stå klart i mitten av 2026.

Läs också

Kort om projektet

Hamngatan - planeras att göras om till en stadsgata. Fyra filer blir två. Fokus på busstrafik, cyklister och gående. Detaljplanen för Hamngatan är dock överklagad och ligger för avgörande hos mark- och miljödomstolen.

Trädgårdslänken - en ny bro över järnvägsspåren till Viken.

Flera nya byggnader - byggstart första huset 2023, sex våningar, dockas mot nuvarande stationen. Blir kontor, butiker, restaurang & servering och väntsal.

Där Pressbyrån står i dag - rivs för att ge plats åt en torgyta och byggnader.

Där Taxihuset står - rivs för att kunna bredda Vikentunneln (en byggnad på denna sida, byggs ihop med gamla stationen)

Nytt parkeringshus - vid Trädgårdsgatan på Vikensidan.

Gamla stationshuset ska renoveras.

Artikeltaggar

Bostad och byggenHamngatanJernhusenJärnvägKarlstadKarlstads kommunKommunstyrelsenLinda LarssonNiklas GunnarssonPressbyrånRegion VärmlandResecentrumTrafikTrafikverketTågtrafik

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.