För en motorsportreporter ingår det att då och då träffa prinsen, alias hertigen av Värmland, eller helt enkelt ers majestät, som min då sexårige son titulerade Carl Philip Edmund Bertil Bernadotte, samtidigt som han gjorde en elegant hovbugning.
I bland har mötena lett till ingripande av arg adjutant, men oftast har de slutat gott. Prinsen själv är trevlig. Nu var jag, eller rättare sagt all media, till och med inbjuden till fredagens jippo i samband med Svenska rallyt i Umeå.
Racing-prinsen skulle alltså köra rally, med självaste Petter Solberg som kunglig hovleverantör och kartläsare. Rådgivande passagerare visade sig vara en mer adekvat beskrivning.
Platsen för evenemanget var sträckan Umeå sprint, som avslutas vid jättepublikplatsen Red barn arena. Efter drygt fem kilometers körande, inklusive ett par hopp, kom en liten vit bil, en standardbetonad Toyota Yaris, fram till det ivrigt väntande ”mediauppbådet” strax efter målgången.
Tydligen gick det fort.
Petter Solberg, världsmästare i rally 2003 och tvåfaldig dito i rallycross, var närmast överväldigad av upplevelsen när han klivit ur.
”Jag måste säga att jag är imponerad. Han är inte rädd. Han attackerade. Han hade inte prövat bilen och fick inga noter. Vi gjorde detta som en social grej.”
Prinsen var också tillfreds.
”Fantastiskt kul att få pröva att köra med Petter.”
Racing vet de flesta att prinsen behärskar, upplärd av Janne ”Flash” Nilsson och vinnare av lopp i Porsche och STCC.
Han har faktiskt en del rallyerfarenhet också. 2013 tog han licens och rattade en Porsche 911 i Svenska rallyts historiska klass, dock utom tävlan.
”Det var inte direkt förra året jag körde i vinterväglag, men det sitter någonstans där bak ändå”, sade prinsen, och menade huvudets aktre regioner, om någon mot förmodan trodde något annat.
Petter Solberg är i första hand på Svenska rallyt för att stötta sonen Oliver i tävlingen, men om kungahuset (gäller säkert både svenska och norska) kallar är det bara att ställa upp och fixa fordon. Först var det aktuellt att prinsen skulle åka med, men sedan ville han hellre köra själv.
Största utmaningen på banan var tydligen det rejälaste hoppet, vilket den 43-årige prinsen tydligen passerade i full fart, landade bilen på nosen, men fortfarande med full kontroll.
”Han kan köra bil. Väldigt kul att få sitta bredvid och en stor ära”, sade Petter.
Någon form av bromance verkar ha utvecklats där under den korta färden, för äventyret avslutades med en hjärtlig kram, och antydan om att det kan bli fler tillfällen.
Något blåblodigt deltagande i rally-VM är nog ändå inte aktuellt.
”Nej, jag tycker de andra grabbarna gör det bra.”
Bland grabbarna finns Oliver Solberg, det enda blågula hoppet i årets tävling. Jo, han kör under svensk flagg, och det får vi vara tacksamma för.
Samtidigt är det bedrövligt att arrangörsnationen inte har en enda förare i huvudklassen.