Oliver Solberg tar nya tag efter Hyundai-besvikelsen och ska vinna VM i WRC 2 med teamet som har det på svenska lustiga namnet Toksport.
Poängjakten startar nu i Svenska rallyt i Umeå.
Solberg efter tunga Rysslandskritiken: ”Vill inte ta politisk ställning”Efter seger i Race of Champions nationskamp för Norge tillsammans med pappa Petter och två fina testdagar på vägar som tidigare Svenska rallytvinnaren Thomas Rådström fixat i trakten av Vännäs, nära där sträckorna går, är Oliver Solberg redo för VM-tävlingen, som drar igång på torsdag.
Då kör han som vanligt för Sverige.
– Förhoppningsvis kan vi vara med och fightas om en seger, men det kommer bli stenhårt, säger 21-åringen från Mitandersfors, där han vid jul flyttade in i sitt nya drömhus bredvid föräldrarna i herrgården.
Men där har han inte tillbringat mycket tid på sistone. Han har varit på resande fot sedan Monte Carlo-rallyt för drygt två veckor sedan.
I fjol satt Solberg i en WRC-bil för Hyundai, som han chockartat fick lämna i höstas när fabriksteamet beslutat sig för att satsa på tre bilar och bara rutinerade chaufförer.
– Det kändes ordentligt och blev några veckor där jag kanske inte var på topp. Beskedet kom också sent på året och skapade heller inga möjligheter att hitta nya lösningar inför 2023.
Nu har han och brittiske kartläsaren Elliot Edmondson börjat om i WRC 2 med tyska Toksport i en fabriksny Skoda Fabia RS Rally2.
Guide: Svenska rallyt i UmeåWRC 2 går bra
Han ser inte återgången till andradivisionen som något stort nederlag.
– WRC 2 går bra för mig. Jag tror det viktiga är att köra i alla fall.
Säsongspremiären bådar gott inför tredje starten i Svenska rallyt. Solberg kom femma i WRC 3 2020 i en liknande Skoda och sexa i WRC 2022.
– Det gick ju väldigt bra i Monte Carlo, bra fart med bilen och go känsla. Jag var väldigt snabb i Svenska rallyt i fjol också, konstaterar han.
Trots några topptider på sträckorna fick han nöja sig med sjätteplats på grund av krångel med bilen.
I årets Monte Carlo vann Solberg tio av de 18 sträckorna, men punktering och skadad hjulupphängning kostade tid och han slutade sexa.
Som tur var körde han inte om VM-poäng, det sker i sju valfria tävlingar under säsongen i WRC 2, varav en får räknas bort, och första blir nu på hemmaplan i Sverige.
Klassen är rallyts största (25) och ett riktigt getingbo. Solberg räknar upp norske fjolårstvåan Ole Christian Veiby, i en Volkswagen för Kristoffersson motorsport, och finländarna Jari Huttunen, Teemu Sunninen, Emil Lindholm, världsmästaren från i fjol, som svåra konkurrenter.
– Det blir riktigt tufft, men kul.
VM-titel målet
I WRC var Oliver Solberg med för att samla erfarenhet och senare satsa på mästerskapet. Nu är det ingen tvekan om att målet är VM-titeln.
– Ja, totalt är det det. Vi får se i svenska, om jag ligger bra till för att vinna vill jag försöka med det, annars handlar det om att ta många poäng.
Vad betyder det för framtiden att lyckas nu i Sverige?
– Klart att det är bra att lyckas bra i varje tävling. Det var ju positivt i Monte Carlo. Jag tror det är en viktigt säsong att göra det bra. Jag ser positivt på framtiden, och kommer förhoppningsvis tillbaka till WRC nästa år.
Oliver Solberg har strategin klar.
– Snabb är ju väldigt viktigt så klart, men också att göra bra resultat för mästerskapets skull. I de tävlingar jag inte tar poäng gäller det bara att köra så fort jag kan.
Han blev överraskad själv att farten fanns där direkt i Monte Carlo.
– Jag hade ju hoppats på att göra det bra, men trodde inte jag skulle få så bra känsla så snabbt. När bilen var så lättkörd som den var kunde jag bara sitta och mysköra och ha det kul, då kom sträcktiderna också.
"Det är en kultur som är enormt häftig"Det blev en del reaktioner bland teamcheferna.
– Hyundaipresidenten kom till exempel in i tältet och gratulerade för en fantastisk bra körning. Han vigde tio minuter till att komma och säga det, så det var imponerande. Toyotas Jari-Matti Latvala kom och gratulerade också.
De har ögonen på dig?
– Ja, jag var ju i WRC och de vet att potentialen finns, men det gäller att bygga upp igen. De vet att det inte var en lätt tid i Hyundai. De trodde väl inte att jag skulle komma tillbaka så snabbt som jag gjorde.
Att köra på hemmaplan är speciellt. Även om det numera är i Västerbotten och inte Värmland så blir det säkert åtskilliga som hejar utefter de isiga grusvägarna.
– Det var många svenskar som hejade i Monte Carlo också, men blir nog ännu mer nu, så det blir häftigt. Jag har norsk släkt och vänner som kommer.
Planen för fortsatt poängjakt efter Svenska rallyt är inte helt klar än.
– Det kanske Mexiko eller Kroatien. Jag tar helst de grustävlingar jag kört förut och kanske någon asfalttävling.
För träningens skull vill han åka fler än de sju utvalda i mästerskapet.
– Det beror på vilken budget jag får ihop. Än så länge har jag budget till sju. Målet är att försöka köra tio eller tolv.
Rekordfå värmlänningar i Svenska rallyt – anmälningslistan offentligFar och son Solberg slog världsstjärnorna igen: ”Olivers fart räddade mig”Solberg hedrar avlidne profilen på sin VM-bil: ”Ken är min största inspiration”Solberg vann tio sträckor – klättrade 14 (!) placeringarSiktar på släktteam och rekord i Värmlands EM-rallyKlart vad Solberg kör 2023: ”Jag vill vara bäst”