Hoppa till huvudinnehållet

Karlstadskrog på prestigefull vinranking: ”Otroligt viktigt för oss”

Publicerad:
Fredrik Hjalmarsson är sommelier och restaurangchef på Olssons Bazar.
Fredrik Hjalmarsson är sommelier och restaurangchef på Olssons Bazar. Foto: Privat

Olssons Bazar i Karlstad finns, som enda värmländska restaurang på Star wine list.

– Vi är så glada och det är otroligt viktigt för oss, säger Fredrik Hjalmarsson.

Fredrik Hjalmarsson är sommelier och restaurangchef på Olssons Bazar i Inre hamn i Karlstad. Han har jobbat hårt för att få restaurangen listad.

– Star Wine kan jämföras med White guide och har funnit i fem år. Internationellt har det blivit jättestort.

– Jag har mejlat massor av gånger under ett par års tid, säger Fredrik Hjalmarsson som är ansvarig för vinlistan.

Andra året

Förra året var första gången de kom med och är den enda i Värmland. Geografiskt närmast är Grythyttans gästgiveri som har också har en vit stjärna precis som Olssons Bazar.

– Det finns två graderingar, högst är den röda stjärnan, säger Fredrik Hjalmarsson.

För att komma med skickar restauranger in sin vinlista och filosofin bakom. De tar också hänsyn till meny och service.

– Det är extra roligt eftersom det är svårare att få tag på bra viner när man inte finns i Stockholm, säger Fredrik Hjalmarsson.

"Är man med på listan så kan folk åka till Karlstad bara för det”, säger Fredrik Hjalmarsson.
"Är man med på listan så kan folk åka till Karlstad bara för det”, säger Fredrik Hjalmarsson. Foto: Lisa Olaison

Hur har du tänkt kring er vinlista?

– Att det ska vara något speciellt, som är svårt att få tag på. Och jag vill köpa viner från små vinmakare, modernt tillverkade, mycket ekologiskt och biodynamiskt. Mycket hantverk.

För att komma med på Star wines lista behövs också ett stort urval av viner.

– Vi har mellan 150 och 200 viner och är listade i den mindre klassen.

Artikeltaggar

GrythyttanKarlstadMat och dryckOlssons BazarRestaurangerVärmlands länVin

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.