Melodifestivalen engagerar, den både upprör och roar.
Nu är det dags för den 63:e upplagan av musiktävlingen och NWT möter Karin Gunnarsson som axlat huvudansvaret för festivalen efter Christer Björkman.
Hon har Lena Philipsson att tacka för mycket och ser den enorma makt hennes position för med sig snarare som ett ansvar.
2002 tog frisören från Borås – artisten, låtskrivaren och Melodifestival-vinnaren Christer Björkman över rodret för Melodifestivalen, Sveriges största lördagsunderhållning. Nu har landets kanske mäktigaste stafettpinne tagits över av Karin Gunnarsson som under sitt första "riktiga" år som tävlingsproducent – med tanke på pandemin – gjorde succé med okända Cornelia Jacobs som vann fjolårets festival och hamnade på en hedersam fjärdeplats i Eurovision.
Karin Gunnarson ha tagit vägen via Sveriges Radio, där hon arbetat på P3 och P4 som musikredaktör och med live-evenemang, till Melodifestivalen. Hon började som medlem i urvalsjuryn och nu har hon sedan 2020 axlat Björkmans ansvar.
– Det känns pirrigt, förväntansfullt och spännande, svarar Karin Magnusson på frågan om läget nu när årets första deltävling ska dra igång.
– Ursäkta ett Per Gessle-citat, men jag upplever alla känslorna på en och samma gång.
Karin Gunnarsson har tagit god tid på sig och var väl förberedd när hon gasade in på den motorväg vi kallar Melodifestivalen. Hon började som biträdande tävlingsproducent redan 2016. I en tidigare intervju med NWT konstaterade hennes föregångare Christer Björkman att ingen kan undvika Melodifestivalen, varje människa har en åsikt om den vare sig man tittar eller inte. Och det är det stora intresset och engagemanget för festivalen som lockat Karin Magnusson till jobbet.
– Det är så stort! Här finns plats för så många genres och tävlingen engagerar folk. Jag älskar musik och är otroligt intresserad av fenomen, hits och vad som får igång en publik. Att jobba med det här är att vara en del av hela Sveriges fest.
Hon berättar att hon följt programmet sedan hon var liten, att nu får jobba med produktionen beskriver hon som en ynnest. Allting började egentligen i Vetlanda under uppväxtåren.
– För mig som liten var det så stort att Lena Philipsson, som kom från samma stad som jag, var med i Melodifestivalen. Vetlanda är inte den störst av städer. Jag köpte hennes vinylskiva och hon signerade den och senare i vuxen ålder, spelades "Kärleken är evig" på mitt bröllop.
Hon ler vid minnet.
– Så det som började med Lena hemma i Vetlanda slutade med att jag sitter här och jobbar med festivalen som hon varit en så stor del av.
"Ett grundmurat musikintresse”
En röd tråd i Karin Gunnarssons yrkesliv är att vara redaktör, någon som väljer den musik som ska höras.
– Ja, jag har ett grundmurat musikintresse och har alltid sett mig som en konsument snarare än någon som står i framkant på en scen. Det är mer intressant att hjälpa till bakom kulisserna, bygga karriärer och se vart de tar vägen.
Som tävlingsproducent väljer du vilka artister och låtar som ska tävla, och i vilken ordning. Berätta hur det går till.
– Det är ett komplext arbete och jag är absolut inte ensam. Vi är många aktörer – från kollegor till låtskrivare och artister. Jag har möten med skivbolag, förlag och låtskrivare – en del hör av sig till mig, andra söker jag upp. Alla låtar går på ett eller annat sätt genom mig. I vissa fall hjälper jag till med att hitta rätt artist till en bra låt, eller tvärtom. Det är ett jättepussel.
Till årets melodifestival skickades 2824 låtar in.
– Jag lyssnar igenom och skalar ner antalet och spelar upp det för en urvalsjury. Med juryns hjälp har jag kanske fått fram halva startfältet, sedan plockar jag in ytterligare 14 låtar som ska ge en helhet till programmet.
Vad styr ditt urval?
– Väldigt många olika saker. Vad kommer att funka i tv? Vad vill svenska folket se och höra? Vad är trendigt? Vilka nya namn är spännande, vilka vill folk känna igen? Uptempo eller ballader? Vilka låtar sprider glädje? Vilka är känslomässigt häftiga? Det ska till en musikalisk dramaturgi för att det ska bli bra. Festivalen är ett sex veckor långt drama.
Till syvende och sist ska det bli bred tv-underhållning?
– Exakt, det är mitt uppdrag. Det är Sveriges största underhållningsprogram vilket innebär ett stort ansvar. Det ska finnas något för alla att gilla, men alla behöver inte gilla allt.
”Vilka nya sound går hem hos pensionärerna?”
Karin Gunnarsson berättar om lyckokastet att få med Cornelia Jacobs ifjol, en artist som var helt okänd och som tog tävlingen och tittarna med storm.
– Jag är glad för alla som får ett genomslag i Melodifestivalen. Det är kul att höra låtarna när jag går på stan och i radio, då förstår jag att de har engagerat människor. Det känns härligt, då har vi lyckats. Vi måste hitta artister som engagerar, som gör att man vill titta och rösta.
Arbetet med nästa års festival är reda igång innan årets ens har börjat. Vilken prägel vill hon då att hennes ledning ska sätta på programmet?
– Musikaliskt vill jag att vi ska vara relevanta, intressanta och hitstarka. Underhållande. Det går aldrig att luta sig tillbaka, vi måste hela tiden ha koll på vad 40-åringar gillar, vilka nya sound som går hem hos kidsen och pensionärerna.
FAKTA: Karin Gunnarsson
Karin Gunnarsson är född 1976, uppväxt i Vetlanda. Bor numera i Stockholm.
Familj: Två barn.
Lyssnar på just nu:
– Jag vaknade i morse med Miley Cyrus nya singel i huvudet. När jag slog på radion var det den första låt jag hörde. Där har du definitionen av en hit! Efter årets festival ska jag till London för att lyssna på det italienska bandet Nu Genea. Det är en fantastisk dj-duo som gör svängig solskensmusik.
Tittar på:
– Jag är en stor seriefantast! Varvar "Sherwood" på SVT med "Last of us" på HBO och "Händelser vid vatten", också på SVT.
Läser:
– DN, kvällspress och jobbrelaterade nöjessidor.
Favoritpodd:
– "Stormens utveckling" med Jonathan Unge bland annat. Politik, nutidsfenomen och popkultur – podden avhandlar allt. Underhållande och skarp.
Den bästa mellolåten genom tiderna:
– Det måste bli någon med Lena Philipsson. Jag väljer "Kärleken är evig". Den gjorde stort avtryck på mig.
Arbetet rör även saker som val av programledare och mellanakter.
– Melodifestivalen är ett eget universum. Tävlingsmomentet är dess ryggrad.
Kommer tv-tittaren märka av någon förändring nu med dig vid rodret?
– På många sätt är det business as usual, men med en nutida förankring. Jag vill förvalta, förfina och förnya den här traditionen. För det är en tradition, det är viktigt att ha respekt för det. I år gör vi den 63:e upplagan av Melodifestivalen. Det går inte att ta för givet att det här ska fortsätta vara så stort. Vi måste komma ihåg att det här är publikens program.
Hon tystnar för att samla tankarna och klargör.
– Jag som producent är ytterst ansvarig för att vi har 28 bidrag som tävlar. Vad jag lyssnar på privat eller tycker och tänker om musiken är inte relevant. Det är ett jättejobb och jag är ensam i det i stunder.
Arbetet med nästa års festival är redan inlett innan årets ens har börjat.
– Jag är ytterst ansvarig, den som driver arbetsprocessen, the go to-person hela vägen. Det är jag som har helikopterperspektivet.
För en artist eller låtskrivare innebär Melodifestivalen en extrem exponering. Hur tänker du kring den makt din position för med sig?
– Jag tänker inte på det som makt. Jag ser det som ett ansvar. Men jag är såklart medveten om att det kan innebära make or break att komma med. Därför hoppas jag att det går bra för alla artister och låtskrivare som medverkar.
Hon skrattar högt åt sitt eget svar.
– Oj, vilket public service-svar! Jag förstår att det låter som en kliché, men det är så jag känner.