Hoppa till huvudinnehållet

Inflygning på Karlstad airport blev rena snurren: ”De håller på och tränar”

Publicerad:
Om man vill ha alternativ till att se målarfärg torka kan man roa sig med att kolla in grafik över flygplan som tränar landning. Sidan är Flightradar 24.
Om man vill ha alternativ till att se målarfärg torka kan man roa sig med att kolla in grafik över flygplan som tränar landning. Sidan är Flightradar 24. Foto: Skärmdump: Flightradar 24

Varför snurrade ett Mitsubishi CRJ-900LR runt, runt, runt i anslutning till Karlstad airport på torsdagseftermiddagen?

Det rönte ett sådant intresse att läsare hörde av sig och undrade.

– Det är ett estniskt flygbolag som skolflyger med sina piloter, säger Åsa Jernfält, kommunikationsstrateg.

Den som under torsdagseftermiddagen behövde lite spänning i tillvaron kunde på Flightradar 24 i realtid följa hur ett stort trafikflygplan varv på varv gick in för landning på Karlstad airport.

Flygledartornet på Karlstad airport. Arkivbild.
Flygledartornet på Karlstad airport. Arkivbild. Foto: Håkan Strandman

Men istället för att landa steg det stora trafikflygplanet till väders igen.

Planet gjorde vida svängar från Slottsbron i söder till Fryksta i norr och tog bland annat en sväng över Edsvalla. Och så blev det inflygning på några hundra fots höjd för att sedan stiga till över 5 000 fot.

För det kunde man se på Flightradar 24.

De gör sådana här ”Touch and go”. De åker ett varv och så tränar de att landa.
Åsa Jernfält

Och tankarna for. Saknades landningstillstånd? Hade inte landningsställen fällts ut? Fanns det hinder på landningsbanan?

Ingetdera, är den enkla sanningen.

– Det är skolflygning. Det är ett estniskt flygbolag som skolflyger med sina piloter. De håller på och tränar. De gör sådana här ”Touch and go”. De åker ett varv och så tränar de att landa. Och så lyfter de och så håller de på, förklarar Åsa Jernfält som är kommunikationsstrateg på Karlstad airport.

Flygplanet väckte frågor.
Flygplanet väckte frågor. Foto: Karlstads flygplats

Hon la ut information i sociala medier om skolflygningen.

– Vi blir alltid nedringda och de frågar, vad är det som händer? Ibland är det väldigt många som är oroliga över om någon försöker nödlanda.

Det är olika flygplanstyper som ingår i träningen och den här dagen handlade det om ett Mitsubishi CRJ-900LR.

– De ska väl ta certifikat för just den modellen, menar Åsa Jernfält.

Se filmklippet här:

Mitsubishi CRJ-900LR

CRJ 700-serien är en förlängd variant av Bombardier CRJ 200. Flygplanet har plats för 70 säten i standardutförande. CRJ 700 har maximal flyghöjd på 41 000 fot (12 500 m) och en räckvidd på 2 250 miles (3 600 km) i standardutförande.

Källa: Wikipedia

Artikeltaggar

Åsa JernfältBombardierFlygplanFrykstaKarlstadKarlstads flygplatsSlottsbronSociala medierTrafikTräningWikipedia

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.