Om elräkningen inte betalas efter flera påminnelser riskerar elen att kopplas bort.
Men hur lång tid tar det? NWT har tagit hjälp av Karlstads energis vd Erik Kornfeld för att reda ut sakens gång.
– Det händer ytterst sällan, säger han.
Decembers skräckräkning landade för många på tusentals fler kronor än vanligt. Men vad händer om räkningen inte betalas, inte heller efter påminnelsen eller inkassokravet?
Erik Kornfeld är vd för Karlstads energi och berättar att processen från att en kund inte betalar räkningen till att elen släcks ner är rätt lång.
– Om man förbrukar el i december ska den betalas i slutet av januari. Betalar man inte då skickas det en påminnelse i februari och betalar man inte då blir det ett inkassokrav, säger han.
Om inte inkassokravet betalas skickas det ett meddelande till socialförvaltningen och kunden blir delgiven att ett väsentligt avtalsbrott har skett.
– Betalar man fortfarande inte därefter kan vi tre veckor senare lämna uppdrag om att koppla ifrån, säger Erik Kornfeld.
Alltså tar det närmre tre månader efter att räkningen har kommit till att elen kan stängas av.
– Sen har man nog förbrukat el i januari, februari och mars också. Men man har god tid på sig och får flera påminnelser.
Hur vanligt är det här?
– Det är inte alls vanligt, det händer ytterst sällan.
Enligt Karlstads energi rör det sig årligen om cirka 100 fall av elavstängningar i Karlstads El- och stadsnäts nät som har ungefär 34 000 anläggningar, något som motsvarar ungefär tre promille.