Jag blir mörkrädd när jag läser (NWT 13/1) att rektorer, lärare, övrig skolpersonal och förskollärare har fått "klimatutbildning" och att det nu ska ges en utbildning i hur man kan prata med barn om miljöfrågor.
Tusentals Karlstadsbarn ska ge politikerna klimatförslag: ”Så himla kloka barn”Jag frågar mig vem/vilka som står för denna utbildning, om den på ett allsidigt sätt belyser klimat- och miljöfrågor, eller om det blir alarmistiska miljöaktivister som ska stå för indoktrineringen? Jag vill inte att mina barn ska hjärntvättas! Miljö- och klimatfrågor är extremt komplicerade och jag tror risken finns att det blir ett ensidigt och alarmistiskt förkunnande, som skapar mer ångest hos barnen.
Peter L
***
SVAR DIREKT: Elevinflytande i klimatfrågan skapar demokrati och framtidshopp
Förskolans och skolans uppdrag är styrt av skollag och läroplaner. Att undervisa om viktiga samhällsfrågor, främja hälsa och använda arbetsformer som tränar demokrati är ett viktigt uppdrag. Vi vet att många barn- och unga känner oro inför framtiden, miljön och klimatet, och det är inte barnens enskilda ansvar att lösa klimatkrisen. Vi väljer att lyssna på och inkludera eleverna i miljö- och klimatfrågan och tror att vi tillsammans kan hitta lösningar som är till gagn för så många som möjligt. Utbildningen till personalen handlar just om hur vi kan prata med barn och elever kring dessa komplexa frågor utan att späda på oron och istället skapa nyfikenhet och handlingskraft för att kunna påverka.
Vi är stolta över det breda miljö- och klimatarbete som görs i den kommunala förskolan och grundskolan. Tillsammans med Karlstads universitet pågår just nu exempelvis forskning kring undervisning om klimat och miljö, Naturskolan bedriver pedagogisk verksamhet utifrån olika miljöperspektiv och vi har som första kommun i Sverige startat ett Elevborgarråd för klimatet. Vi har även samarbete med olika organisationer som arbetar med miljö- och klimatfrågor riktat till barn och unga. All undervisning utgår från förskolans och skolans läroplan och allt innehåll baseras på vetenskaplig forskning.
Vi är stolta över det arbetet och vi är övertygade om att våra kloka elever kommer att lämna kloka förslag till kommunens politiker om hur Karlstad kan bli en mer klimatsmart kommun.
Maria Kjällström
Skoldirektör Karlstads kommun