Med knappt en månad till start offentliggörs nu anmälningslistan till Svenska rallyt, och flytten till Västerbotten märks av i minskat antal värmlänningar till en bottennotering.
Oliver Solberg är faktiskt ensam. Ytterligare några finns i historiska klassen.
Den 9–12 februari avgörs VM-tävlingen i Västerbotten, med spektakulära Red Barn Arena i utkanten av Umeå som utökats och kan ta cirka 30 000 åskådare.
– Det kommer bli ett fantastiskt rally. Förutsättningarna är helt fantastiska där Umeå med omnejd är dränkt i snö. Vi har sju fler tävlande än i fjol och det är mycket glädjande, säger tävlingsledaren Stig-Rune Kjernsli i ett pressmeddelande.
På måndagens släpptes anmälningslistan för VM-fältet. Ur svenskt vidkommande är det en sorglig läsning. Bara tre blågula ekipage finns bland totalt 52 från 20 länder.
Förutom Oliver Solberg med brittiske kartläsaren Elliot Edmondson i WRC2-klassen handlar det om Jörgen Jonasson/Nicklas Jonasson och Joakim Roman/Ida Lidebjer Granberg i samma bilklass.
Oliver Solbergs medverkan var känd sedan tidigare. Han ska köra hela VM i WRC2 i en Skoda Fabia RS Rally2 för tyska teamet Toksport. 21-åringen från Mitandersfors inleder utom mästerskapstävlan i Monte Carlo-rallyt, som startar på torsdag, och gör första tävlingen i skarpt läge i Sverige.
25 i WRC2
Hela 25 förare finns i klassen som blir ett riktigt getingbo. Fjolårssegraren Andreas Mikkelsen saknas, däremot är tvåan Ole Christian Veiby med igen.
Norrmannen, som kör för Kristofferssonteamet från Arvika, har också redan offentliggjort sina planer. Han vann för övrigt Sigdalsrallyt under helgen och fortsätter med Rally Elverum kommande helg.
Antalet svenskar och värmlänningar hade rasat redan till i fjol, men då medverkade ändå Årjängsduon P-G Andersson/Anders Fredriksson och Jonas Andersson, Gunnarskog, som lotsade fram britten Gus Greensmith, samt debutanten Isak Reiersen från Torsby.
Andersson och Greensmith åkte för Ford i WRC-klassen, men har till 2023, precis som Oliver Solberg, tagit klivet ner i WRC2 i samma team, Toksport, men får vänta på årets VM-premiär till Mexiko.
Isak Reiersen debuterade i Svenska rallyt bara några månader efter att han fyllt 18 och tagit körkort i en tvåhjulsdriven Ford Fiesta. Nu satsar han i stället på SM och norska mästerskapet med samma bil.
För övrigt är alla storfräsare med, som regerande Svenska rallyt- och världsmästaren Kalle Rovanperä, Toyota, Ott Tänak, som bytt till Ford, Oliver Solbergs tidigare teamkamrat Thierry Neuville i Hyundai.
Mats i historiska
Intresset för historiska klassen har dalat och når inte ens upp till maxtaket på 35. Antalet värmlänningar är förstås heller inte i paritet med när rallyt gick på hemmaplan, men några finns ändå bland de 31 på listan.
Mats Jonsson, 65, från Edsvalla och tävlande för Forshaga, har vunnit huvudtävlingen två gånger (1992 och 1993), den historiska en (2017) och SM 19-gånger. Nu är han anmäld med kartläsaren Jon Magnusson, Lindesberg, i en nybyggd Toyota Celica GT-Four.
Arne Rådström från Torsby tillhör ständigt segerkandidaterna i klassen. Han rattar en Volvo 262 och lotsas fram av Thomas Nilsson, Boden.
Christer Larsson, Munkfors, åker en Volvo 244 ihop med Jan Adolfsson, Finnskoga, kartläsaren Jesper Samuelsson, Storfors, åker med Robert Andersson, Eskilstuna, i en Suzuki Swift, Värmlandsbördige Lasse Storm från Stenungsund med brodern Ulf i högerstolen har ännu inte anmält bil.
Solbergs drömhus klart – har soffa som Bianca Ingrosso och egen motorbanaKlart vad Solberg kör 2023: ”Jag vill vara bäst”Planen för Isak Reiersen 2023 är klar: ”Handlar om att bygga erfarenhet"WRC2 nästa för Jonas: ”Är en bättre lösning”40 procent nytt i Svenska rallyt 2023: ”Riktigt varierande”