Skräckräkningarna har börjat dimpa ner hos folk, vilket märks på antalet samtal till Karlstads energi som nu riktar stora resurser till kundservice.
Mia Johansson, marknadschef, berättar att det är en tuff situation.
– Några få är besvikna och kan inte kanalisera det, säger hon.
NWT har tidigare rapporterat om sjubarnsmamman Camilla Wallinder som fick en elräkning på närmre 12 000 kronor. Men hon är långt ifrån ensam med att ha fått en skräckräkning.
Karlstads energi skickade ut sina räkningar i mitten av veckan och nu går kundservice under högtryck när förtvivlade kunder ringer in.
Tony jobbade över för att betala elräkningen: ”Hade blivit jäkligt tufft annars”– Det är många som ringer och det var vi beredda på, säger Mia Johansson, marknadschef på Karlstads energi.
Den vanligaste frågan är varför elräkningen är så hög.
– Svaret där är att det kostar fler kronor per kilowattimme än det gjorde förra månaden. Men vi har bra och förstående kunder, de flesta förstår att det inte är vårt fel.
Samtidigt finns det några inringare som inte är lika förstående.
Efter skräckräkningarna – ingen prisuppgång i sikte– Några få är besvikna och kan inte kanalisera det, våra kundservicemedarbetare har det tufft. De får ta samtal som är väldigt jobbiga och som man kanske tar med sig hem. Vi vill inte heller ha den här marknadssituationen, säger Mia Johansson.
Är det många som inte vet hur de ska ha råd?
– Det är några kunder som ställer frågor kring det. Vi ger våra kunder möjlighet att ansöka om delbetalning eller anstånd. Sen löser det kanske inte något i det långa loppet, det kommer en elräkning varje månad. Men det kanske underlättar det värsta.
Butiken om elkrisen: ”Det här är mycket värre än pandemin”Har andelen sådana ansökningar ökat senaste tiden?
– Det är några fler nu, men det är ingen jätteanstormning, säger Mia Johansson.
Under december 2022 minskade även elförbrukningen med tio procent bland Karlstads energis kunder jämfört med samma månad 2021.