Förra året omkom sex personer i olyckor på de värmländska vägarna.
– Men det påverkar ju långt fler – det är en otrolig tragedi för många, säger Anders Kalborg, NTF.
De senaste 20 åren har antalet trafikdöda i Värmland legat runt tio per år med rätt rejäla variationer.
År 2005 var extremt. Då omkom 35 personer i trafiken i Värmland.
Pandemiåret 2019 dog "bara" fyra.
Siffrorna är svåra att jämföra eftersom trafikdöda genom suicid plockades ur statistiken år 2010.
Förra året omkom alltså sex personer enligt Transportstyrelsens statistik:
- I slutet av januari dog en person i en olycka i Karlstad.
- I slutet av april dog en man i 70-årsåldern när han krockade med ett sidoräcke med sin motorcykel på riksväg 45 i höjd med Säffle.
- Bara några dagar senare omkom en man i 80-årsåldern efter att i bil ha krockat med en timmerbil i höjd med Brunskog på riksväg 61.
- I början av maj dog en mc-förare i 20-årsåldern efter att ha krockat med en bil på länsväg 611 norr om Töcksfors.
- I slutet av juni omkom en kvinna i 30-årsåldern efter att ha kommit över på fel sida vägen med sin moped och frontalkrockat med en bil. Olyckan inträffade på Sandbäcksgatan i Karlstad.
- I början av september omkom en ung man efter att ha kört av vägen i höjd med flygfältet i Ekshärad.
”Legat stadigt”
Anders Kalborg är verksamhetschef i NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.
– Spontant hade jag en känsla av att det skulle varit en högre siffra 2022. Att sex dör i trafiken är bättre än tidigare. Det har legat rätt stadigt runt tio personer.
Samtidigt, betonar han, kan man ju inte prata om "bra siffror" när människor dör:
– Men det är ändå positivt att det inte ökar. De sex som dog i värmländsk trafik förra året påverkar såklart långt fler. Det är en otrolig tragedi för många.
NTF har länge arbetet utifrån den så kallade nollvisionen: Att ingen ska dö i trafiken.
– Och där är vi inte än. Men att fler inte dör trots att så många rör sig i trafiken beror på teknikutvecklingen, säger Anders Kalborg.
Såväl bilar som vägar har blivit säkrare. Men alla faror kan inte byggas bort:
– Och det beror på de mjuka värdena; den mänskliga faktorn.
220 omkom i landet
Anders Kalborg tror att enda vägen mot nollvision är information och kunskap:
– Vi måste börja prata om trafik i tidig ålder. I dag är det ingen garanti att barn får trafiksäkerhetsundervisning.
Sådant tar tid och kostar pengar:
– Det är inget man fixar över en mandatperiod.
I Sverige omkom 220 personer i trafiken förra året.
Fyra av dem satt i A-traktor och två av dem var från Nykroppa i Värmland.
Men den olyckan syns inte i Värmlandsstatistiken eftersom den inträffade i Västra Götaland.
Flerbilskrocken på E18 utanför Karlskoga i början av december, där en kvinna i 30-årsåldern dog, räknas till Örebro län.