Replik: Mer trovärdigt höra studenter berätta

Skola & utbildning
PUBLICERAD:
Vår geografiska plats i Karlstad och Värmland är viktig för oss och en stark faktor till varför universitetet upplevs som så positivt, skriver Fredrika Swenson och Erika Hellekant Rowe.
Foto: Tommy Andersson
Många säger att det är mer trovärdigt och intressant att höra om studier när det är studenter själva som berättar om sina upplevelser, skriver Fredrika Swenson och Erika Hellekant Rowe.

Svar till Jaspar Skålén (NWT 24/12 2022).

Det var tråkigt att läsa om din upplevelse av en presentation som två andraårsstudenter höll för din klass och att du tycker att det är bristfällig marknadsföring.

Att det kommer studenter ut till gymnasieklasser eller andra ställen för att berätta om universitetet har en enkel anledning – många säger att det är mer trovärdigt och intressant att höra om studier när det är studenter själva som berättar om sina upplevelser.

Vi arbetar kontinuerligt och aktivt med marknadsföring i många olika slags medier där våra målgrupper finns. Det finns även andra sätt att få information om oss, via våra många digitala och sociala kanaler, olika slags event och andra kontaktvägar. De senaste åren med pandemirestriktioner har självklart begränsat vår möjlighet att komma ut och möta de som är intresserade av att studera på universitetet.

Därför känns det extra roligt att till våren återigen kunna välkomna besökare till KAU-dagarna, vår utbildningsmässa där tusentals besökare har möjlighet att uppleva den fantastiska studiemiljön, lyssna på föreläsningar och presentationer om program, kurser och hur det är att studera vid Karlstads universitet.

Precis som du skriver kan det finnas flera skäl till att man som ung söker sig till en annan stad och ett annat lärosäte än där man har växt upp. Som ung kanske man vill till något nytt och spännande när man tar steget ut i vuxenlivet, men många väljer också att studera nära hemorten.

Vårt mål är att vara bland förstahandsvalen när unga från hela landet väljer var de ska plugga och självklart gäller det även unga i Karlstad och Värmland. Vår geografiska plats i Karlstad och Värmland är viktig för oss och en stark faktor till varför universitetet upplevs som så positivt för studenter, medarbetare, forskare och andra samarbetspartners i Sverige och övriga världen, som du också skriver i din text.

Det vore värdefullt att få höra mer om vilka idéer och tankar du har kring hur vi kan utveckla vår marknadsföring. Välkommen att kontakta oss så kan vi prata mer.

Fredrika Swenson

Projektledare, studentrekrytering

Erika Hellekant Rowe

Kommunikatör vid Karlstads universitet

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

REKOMMENDERAT FÖR DIG