Gränshandeln har hämtat sig sedan pandemin. Trots inflation med höga matpriser som följd fortsätter norrmän att åka över gränsen och handla. Men ett förändrat köpbeteende märks även här.
– Eftersom priserna har stigit så väljer kunderna ett annat sortiment än det som de handlat förut och köper billigare produkter. Så vi har ställt om sortimentet litegrann efter efterfrågan, säger Torbjörn Swartz, vd för matvarukedjan Maximat.
Maximat har butiker i Charlottenberg och Töcksfors. Torbjörn Swartz är nöjd med försäljningsåret 2022.
– Det har varit ganska bra. Vi är ungefär på samma nivå som 2019, kanske lite svagare. Inflationen visar sig i priserna. Annars är vi rätt så nöjda.
Det är fortfarande billigare att handla i Sverige än i Norge, så de norska kunderna strömmar till.
– Priserna har gått upp i båda länderna. Men enligt en undersökning jag läste i höstas , så består prisskillnaderna mellan länderna och den har till och med ökat, säger Torbjörn Swartz .
Förändrat köpmönster
Men han ser en tydlig förändring i de norska kundernas köpmönster.
– När priserna går upp så pass mycket väljer kunderna exempelvis en billigare kycklingfilé än den som vi traditionellt har sålt.
Det är vissa varuslag som norrmän gärna handlar har Torbjörn Swartz lagt märke till.
– Det är mycket frysta fågelprodukter, men också mycket färskvaror och kött och chark. Dricka är ju också jättestort och konfektyrdelen.
Kaj Hänninen är vd på Hypermat i Charlottenberg. Även han är nöjd med försäljningsåret 2022.
– Det har varit bra. Vi håller ungefär 2019 års takt. Vi har hämtat oss bra. Vi är förvånade över att det har gått så fort som det har gjort att komma tillbaka efter pandemin.
Mindre välfyllda kundvagnar
Han ser dock att norrmännen börjat handla mindre nu.
– Det är ju fortfarande billigare i Sverige annars skulle de sluta att handla här. Men man ser ju att vagnarna inte blir lika fulla.
Men efter en bra försäljning under julhandeln tror han på en fortsatt positiv utveckling.
– Vi tror inte att det kommer att backa, utan vi tror att vi kommer öka en del under 2023. Den största ökningen kommer vi nog få första halvåret, säger Kaj Hänninen.
Torbjörn Swartz delar också med sig av sina tankar om affärsåret 2023.
– Vi ser framåt med tillförsikt. Mycket sett till hur vi har hämtat oss efter pandemin och de utmaningar vi har haft. De senaste fyra månaderna har varit väldigt stabila. Men när det gäller inflationen och Putinkriget så är det ju lika illa för oss som för alla andra, det är ju en oro som gnager och man vet inte vart det ska ta vägen, det tycker jag är hemskt. Sedan har vi ju elpriserna som är höga och någonstans har ju även norrmän en begränsning i sin plånbok naturligtvis likt en svensk.