Den äldre Kristinehamnskvinnan var godtrogen och lånade ut sitt konto till en bekant. Efter att flera transaktioner gjordes anklagas hon nu för penningtvätt. Banken har spärrat kontot.
– Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Banken vill inte ha mig som kund längre, säger hon med gråten i halsen.
Det var för en tid sedan som kvinnans bekanta, som hon känt länge och litade på, bad att få låna hennes bankkonto för en pengatransaktion.
– Hon ville låna mitt konto för att ta emot pengar, berättar kvinnan som är i 70-årsåldern.
Pengarna skickades sedan vidare och totalt ska det ha gjorts fem transaktioner med ett sammanlagt belopp på runt 100 000 kronor.
– Jag tyckte inte om det och sa att jag vill inte att hon gör så mer.
I oktober fattade Swedbank misstankar kring transaktionerna och Kristinehamnskvinnan kunde helt plötsligt inte använda sitt bank-id längre.
– Jag trodde det var fel på mitt bank-id bara. Men så upptäckte jag att mitt konto var spärrat. Jag fick även ett brev om det, men ingen förvarning. Helt plötsligt hade jag inget, inget bank-id och inga pengar, säger hon och fortsätter:
– Nu vill de inte ha mig som kund längre och vill att jag löser ut mitt huslån. Men det har jag inte råd med. Det kan jag inte.
Kvinnan berättar att hon varit inne på bankens kontor och pratat med dem. Men de har inte kunnat hjälpa henne.
Banken anklagar henne för penningtvätt, berättar hon.
– Jag har varit i kontakt med min bekanta och hon säger att hon skrivit till Swedbank och förklarat. Men på banken påstår de att det inte fått något brev. Det tycker vi är konstigt, det ska ha skickats med rekommenderad post.
Var du med när hon skickade brevet?
– Nej, jag är så förbaskat dum att jag inte kontrollerade det. Och jag vet ju att man inte ska låna ut kontot. Jag litade på henne och tittade inte på vad hon gjorde. Men nu vet jag inte om hon är att lita på längre.
Kristinehamnskvinnan har försökt att öppna ett nytt bankkonto. Men det har inte gått. Icabanken krävde bank-id och Nordea fem månaders kontoutdrag, enligt kvinnan.
– Jag har ju inget av det. Swedbank har ju spärrat allt. Jag vet inte vad jag ska göra nu.
Sin pension får hon på utbetalningsavier och sonen hjälper till med att betala räkningar. Men situationen är inte hållbar.
– Jag har varit så dum och nu vet jag inte vad jag ska göra, säger kvinnan.
Swedbank
Swedbank kan inte kommentera det enskilda fallet och inte heller hur man kan öppna konton hos andra banker.
– Vi avråder starkt från att upplåta konton eller banktjänster till andra – även om man tror sig känna och litar på personen. I värsta fall kan det medföra att man utnyttjas för penningtvätt eller bedrägerier, förklarar Hannes Mård, presskommunikatör på Swedbank
Som bank följer man lagen om penningtvätt.
– Vi har en skyldighet att agera om vi upptäcker misstänka transaktioner, eller inte kan säkra god kundkännedom. Om vi saknar information eller upptäcker misstänkta transaktioner kan det medföra att vi begränsar möjligheten att använda vissa banktjänster, eller yttersta fall avslutar en kundrelation, förklarar han vidare och fortsätter:
– Den kund som upplever att vi på banken fattat ett felaktigt beslut har vi en funktion för överklagande hos våra kundombudsmän.