Frihet är att cykla.
– Jag kan längta efter det, säger Carin Lindskog.
För elva år sedan sålde hon bilen.
Men generellt ökar inte cyklandet i Karlstad. Det nya styret har flera ambitioner, fast hittills är få beslut fattade.
Tre bor på landet, en bor i stan. Alla fyra försöker åka mindre bil.
Trampcykel, elcykel, buss, tåg och bildelning. Möjligheterna är många – även på landet.
Bilfri vardag, del 2: ”Den största grejen är nog friheten”
Karlstadsbon Carin Lindskog, 57, spänner fast den vattentäta väskan på cykeln. Hon har på sig överdragskläder, hjälm och reflexsele. Ett lågt, grått molntäcke hänger över stan. Snart ska hon cykla från lägenheten på Råtorp till jobbet på universitetet.
– Det viktigaste är friheten att bara ta cykeln, ställa den, inte behöva passa tider, inte trängas med folk, säger hon.
Sedan har den andra fördelar också.
– Det är billigt och miljövänligt och man får motion, men den största grejen är nog friheten.
En bil innebär en massa jobb, tycker hon.
– Den ska tankas, den ska tvättas, den ska besiktas, den ska fixas och det är inte frihet för mig att ha grejer.
Linnéa sålde bilen – har sju kilometer till busshållplatsen”Det var skjutsa, skjutsa, skjutsa” – nu tar Håkan tågetJulia, 27, har 1,5 kilometer till hållplatsen – vill inte lägga pengar på en andrabilFöre intervjun mejlar hon en bild på hur hon såg ut när hon cyklat till jobbet i 18 minusgrader – med ansiktsmask och rimfrost i ögonfransarna.
– Kylan tycker jag ändå att jag hanterar ganska bra, men när det kommer mycket snö på en gång och det fryser på – det är lite jobbigt.
Stora utsläpp från trafiken
Cykeln är ett klimatsmart färdsätt. Men i dag står transporter för största delen av utsläppen i Karlstads kommun. Och de minskar för sakta (se faktaruta).
Karlstads kommun har som mål att hela kommunen ska vara klimatneutral till 2030. Kommunalrådet Monika Bubholz (MP) tror ändå att det tuffa målet går att klara.
– Det tror jag, elbilarna kommer väldigt starkt. Karlstad växer och det gäller att se till att den tillväxten inte omsätts i fler bilar.
Hon fortsätter:
– Beteende är en del, att bygga ut infrastrukturen, att barnen är trygga i trafiken så de inte behöver skjutsas överallt. Hur kan man se till att det är nära till den service man behöver?
De senaste åren har andelen hushåll som äger bil i Karlstad inte ökat, men antalet bilar har växt med befolkningen, vilket NWT tidigare berättat.
Utsläppen från transporter i Karlstad
Transporter är den största källan till utsläpp av växthusgaser i Karlstads kommun, enligt SMHI:s emissionsdatabas. Utsläppen minskar alldeles för sakta för att kommunen ska klara ett av de nationella klimatmålen: att utsläppen från inrikes transporter ska minska med 70 procent mellan 2010 och 2030.
Mellan 2010 och 2020 minskade utsläppen med knappt 26 procent. En stor del av minskningen skedde mellan 2019 och 2020 och berodde sannolikt på restriktionerna under coronapandemin.
2020 stod personbilar för två tredjedelar av utsläppen från transporter i kommunen.
Observera att de utsläpp som ingår i siffrorna enbart är utsläpp som sker inom kommunens gränser.
Källa: SMHI:s emissionsdatabas
Andelen som cyklar ökade under pandemin efter att ha sjunkit i några år. Siffror från Kollektivtrafikbarometern visar att knappt en av fem tillfrågade i Karlstadsbuss trafikområde svarar cykel när de får frågan om vilket färdmedel de använde för en viss resa.
I ur och skur
Carin Lindskog sålde sin bil 2011 när sista barnet flyttade hemifrån. Sedan dess cyklar hon minst en och en halv mil om dagen, i ur och skur. Bara när det vräker ner blötsnö – eller när blötsnön fryser – tar hon bussen.
Nu är hon inne på sin tredje cykel, för det sliter att använda den i alla väder.
I vardagen tar hon sig till jobbet, till KMTI där hon är instruktör, till butiker och till den vuxna dotter som bor i Karlstad.
– Så klart får man planera. Funkar inte tåg om vi ska hälsa på barn och barnbarn någon gång så har vi hyrt bil.
Den ska tankas, den ska tvättas, den ska besiktas, den ska fixas och det är inte frihet för mig att ha grejer.
Hon tycker det känns konstigt när cykeln får stå.
– Om jag ska till Stockholm och åker direkt efter jobbet och inte vill ha cykeln stående i stan kan jag längta efter att cykla.
Samma sak var det under pandemin, när hon jobbade hemifrån.
Men den branta backen upp till universitetet, hur orkar du den på en vanlig trampcykel?
– Jag tycker inte att den är så farlig. Det är klart att man blir svettig, men det finns möjligheter att duscha och byta om och jag har extrakläder. Däremot utför kan den vara jobbig om det är halt. Där jag åker är det en korsande väg och man får ju ganska bra fart utför.
Carins bästa cykeltips
Klä dig i lager på lager om det är kallt. Tänk på att skydda händer, fötter och ansikte.
Är ni fler som kan börja cykla? Det kan gå lättare om man inte är ensam.
Vissa arbetsgivare uppmuntrar sina anställda att cykla på olika sätt, ta reda på hur det ser ut på din arbetsplats.
Räkna på tidsåtgången, det kanske inte är så stor skillnad mot bil eller buss som du tror.
Hon har lärt sig att klä sig efter väder, i lager på lager när det är kallt.
– Gärna tre lager på både händer och fötter och att skydda ansiktet. Annars ska man inte klä sig för varmt.
Inga konkreta beslut
Kommunalrådet Monika Bubholz och hennes familj sålde också sin bil för flera år sedan. Nu kör hon elcykel.
Efter valet tog Socialdemokraterna över makten i Karlstads kommun och styr nu tillsammans med Centerpartiet och Miljöpartiet. Hittills är få beslut fattade som kan få fler att cykla.
– Inte konkreta beslut, men konkreta ambitioner att fortsätta jobba som vi gjort innan, nu med fokus på våra mindre tätorter, att det ska bli lättare att cykla där.
Några nya pengar skjuts inte till i budgeten för 2023. Men senare under mandatperioden tror Monika Bubholz på fler satsningar.
Har ni något mål för cyklingen?
– I det grönröda styret har vi inte satt något konkret mål för cykel, men det är en jätteviktig del. Vi är eniga om den gröna omställningen.
Hon säger att det handlar om att fortsätta separera gång- och cykelbanor, göra korsningar säkrare, förbinda mindre tätorter med cykelvägar, fler bil-pooler och delningslösningar.
– Folk köper elcyklar och upptäcker att det kan ersätta många bilresor man gör i dag.
Hon pratar också om snabbcykelvägar, som i dag finns i bland annat Köpenhamn. De är gjorda för att det ska gå att cykelpendla snabbt och säkert. Men det kan dröja flera år innan det blir verklighet i Karlstad.
Att kunna lämna cykeln och vara säker på att den inte blir stulen är också viktigt, menar hon.
– Många har fina cyklar, men vågar inte använda dem in till Karlstad. Där behöver vi kroka arm med fler aktörer för att det ska fungera.
NWT har tidigare berättat att runt 1 600 cykelstölder anmäldes i stan mellan den 1 januari 2020 och mitten av oktober året efter. Centrum är värst drabbat.
"Räkna på vad det kostar”
Carin Lindskog sparar en hel del pengar på att inte ha bil, men hur mycket har hon inte räknat på.
– Det är väl kanske för att det inte var syftet.
Hur gör man för att komma bort från bilnormen?
– Jag har alltid sett bilen mer som ett transportmedel. När mina tre barn hade en massa innebandy, fotboll, friidrott och handboll var det ett sätt för mig att få lite egentid när vi åkte iväg. Men det har aldrig varit en statuspryl.
Att komma bort från bilen tror hon handlar mycket om att skapa nya vanor. Hon säger att det tar lika lång tid för henne att cykla till jobbet som att åka buss, eftersom hon måste byta.
– Bil går fortare, men då ska du hitta en parkeringsplats, och det är inte alltid lätt på universitetet, så man kanske får gå en bit. Om man tycker att ”jag har inte tid”, räkna på hur mycket tid det tar! Och vill man ha motivation nu när det är lite kämpigt för många, så räkna på vad det kostar.
När det blivit en vana att cykla rullar det på, bokstavligen.
– Det är som med alla rutiner, man sätter på sig kläder och cyklar iväg.
För Carin Lindskog har de dagliga cykelturerna en mental funktion också.
– För mig är det ett sätt att koppla på jobbet och koppla av jobbet. Jag tycker att jag tänker bättre, vaknar till lite. Och det är en naturupplevelse att cykla.
Saknar du bil någon gång?
– Nej, inte alls.
Läs tidigare artiklar om att resa i Karlstad:
Kostnadskrisen: Busskort i Karlstad har ökat mer än bensinen