Hoppa till huvudinnehållet

Efter succéstarten för Café Berlin: Drömmen om utlandslansering lever

Publicerad:
Reporter Lena Richardson
Lena Richardson
lena.richardson@nwt.se
Karl Runqvist, regissör, tackar publiken efter premiärföreställningen på Café Berlin. Nu har sista föreställningen spelats men musikalen kan få en fortsättning, på nya scener.
Karl Runqvist, regissör, tackar publiken efter premiärföreställningen på Café Berlin. Nu har sista föreställningen spelats men musikalen kan få en fortsättning, på nya scener. Foto: Lena Richardson

De vågade och vann – och efter en spelperiod för fulla hus på Tempelriddaren lever drömmen om att spela Café Berlin även på utländska scener.

– Jag har aldrig fått så mycket feedback för något jag gjort, säger regissören Karl Runqvist.

Den 17 december spelades sista föreställningen av musikalen Café Berlin och därmed beseglades en succéartad säsong på Värmlandsteatern.

– I princip var det slutsålt två veckor efter premiären och sedan lyckades vi klämma in ett par stolar till. Det har varit ett otroligt tryck och framför allt har vi fått otroligt mycket feedback, säger Karl Runqvist.

Vackert, sorgligt, rörande

Det är en både vacker och sorglig berättelse som spelas upp i musikalen och han har fått många kommentarer från åhörare som blivit starkt berörda.

Jag har aldrig fått så mycket feedback för något jag gjort.
Café Berlins regissör Karl Runqvist om responsen från publiken.

– Jag har aldrig fått så mycket feedback för något jag gjort, säger han. Det är många som har tänkt efter och de orkar inte säga något direkt efteråt, utan efter något dygn börjar det skölja ut.

Redan långt före premiären i mitten av oktober fanns tankar i gänget bakom musikalen om att nå större scener.

Regissör Karl Runqvist har levt länge med Café Berlin och det är inte slut än på musikaläventyret, även om Värmlandsteaterns uppsättning nu gått i mål.
Regissör Karl Runqvist har levt länge med Café Berlin och det är inte slut än på musikaläventyret, även om Värmlandsteaterns uppsättning nu gått i mål. Foto: Lena Richardson

Vid en pressträff i våras sa manusförfattaren Dan Enwall så här:

– Det är väldigt svårt det vi försöker göra, men humlan kan ju flyga. Vi kan komma till London, Berlin och Nya Zeeland och vad det kan vara. Om man inte försöker går det ju absolut inte.

Gustaf Bohlin, som skrivit musiken, var också redo att försöka nå utanför Karlstad:

"För mig handlar det om att det är så enormt mycket tid och jobb, så det är dumt att stanna här. Man måste våga sikta högt, det är en så otroligt häftig historia”, sa han.

Drömmen lever

Det har talats om både London och New York och drömmen lever i högsta grad, men av allt att döma är det i Tyskland det kommer att hända först om eller när det händer.

Österrikiska författaren Erica Fischer, som skrivit en bok om verklighetens Aimée och Jaguar, var i Karlstad och träffade ensemblen och såg även premiärföreställningen.

Författaren Erica Fischer såg premiären. Hon har skrivit en bok om Aimée och Jaguar, kärleksparet som möttes under andra världskriget.
Författaren Erica Fischer såg premiären. Hon har skrivit en bok om Aimée och Jaguar, kärleksparet som möttes under andra världskriget. Foto: Lena Richardson

– Hon var ju supernöjd och väldigt entusiastisk. Det här måste vi försöka få ut i Tyskland också tyckte hon och hon kontaktade direkt sitt tyska teaterförlag, berättar Karl Runqvist.

Intresse från Tyskland

Ett utskick gjordes till teatrar både i Tyskland och Österrike och positiva signaler har redan kommit från båda länderna.

– Vi har fått intresseanmälan från åtminstone tre teatrar hittills, som vill veta mer. Vad det innebär vet vi ju inte än, men vi har gjort material som vi skickat iväg, säger Karl.

Hur det går är svårt att gissa, men att börja i Tyskland känns logiskt, tycker han.

– Jag tror det är rätt. Många där vet vem Erica Fischer är och historien är känd i Tyskland, eftersom det gjordes en storfilm om den och då är det nog bra att rida på hennes namn och historien i Tyskland. Det är nog rätt att söka sig dit.

Värmlandsteaterns uppsättning av Café Berlin lockade stor publik. Regissören Karl Runqvist är glad över gensvaret.
Värmlandsteaterns uppsättning av Café Berlin lockade stor publik. Regissören Karl Runqvist är glad över gensvaret. Foto: Lena Richardson

Hans plan nu är att först fira jul och nyår och sedan börja förbereda nästa steg.

– Vi tar nya tag i vår, säger han och hoppas få åka iväg och tillsammans med de övriga bakom produktionen få pitcha föreställningen för fler scener.

Kaffet, Aida och en dröm

Sedan har han också ett annat jobb att tänka på: Karl Runqvist jobbar med scentekniska byggen. I år har han varit med och konstruerat scenerna både på Wermland operas Titanic och Olof Wretlings föreställning Kaffet och han har även jobbat med operans kommande Aida-uppsättning. Vid horisonten väntar ytterligare uppdrag, men drömmen om Café Berlin lever.

– Jag vet att jag kommer att fortsätta med den även under våren, säger han.

Läs också

Artikeltaggar

BerlinFöreställningarKarl RunqvistMusikMusikalerNöje/KulturOperaPremiärerTeaterTempelriddarenTysklandVärmlandsteatern

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.