Hoppa till huvudinnehållet

Trots bistra tider – värmlänningarna rusar mot julmaten: ”Helt makalöst”

Publicerad:
Foto: Johan Nilsson/TT

Inflation och höga elpriser råder.

Men det har inte stoppat värmlänningarna från att fira in julen.

Flera restauranger har tvärtom sett rekordbokningar i år.

Att det är tuffa tider just nu märks inte av på julbordsbokningarna i Karlstad i alla fall.

På Lillängshamnens fiskrökeri och restaurang är det ett hårt tryck på deras jullådor.

– Formkurvan på köpbeteendet är liknande i fjol. Jag märker inte av att folk håller igen jättemycket. Jul är alltid jul och man unnar sig just nu och det tror jag är viktigt för glädjen, säger Henrik Lööv, vd för Lillängshamnen.

Allt som allt kommer det att sälja runt 2 000 jullådor med sillar, laxar och såser i år, tror Henrik Lööv.

– Nästa vecka har vi upp mot 200 lådor som ska köras ut under en dag. Så vi är supernöjda med försäljningen för jul.

Rekordår för flera restauranger

På Stadshotellet i Karlstad har man också sett höga försäljningssiffror inför årets jul.

Redan innan premiärdatumet för hotellets julbord – hade hotellet gjort nytt rekord i antal bokningar.

– Vårt tidigare rekord var från 2019 då vi hade 4 695 julbordsgäster. I år har vi bokningar på 5 100 besökare. Det är fantastiskt, helt makalöst, säger hotelldirektör Anna Björkenstam Wedberg och fortsätter:

– Vi ser inga tecken på lågkonjunktur hos oss ännu.

Anna Björkenstam Wedberg, hotelldirektör, Stadshotellet Karlstad.
Anna Björkenstam Wedberg, hotelldirektör, Stadshotellet Karlstad. Foto: Elite Stadshotellet Karlstad

Även Olssons bazar i Inre hamn når ett nytt rekord i år. Som NWT tidigare berättat om har restaurangen i år fått bokningar för 7 400 julbord under tre veckor.

– Antalet i år är helt galet, det går inte att jämföra med något annat, har Fredrik Hjalmarsson, platschef tidigare sagt till NWT.

Krogens nya rekord – 7 400 julbord ska ätas på tre veckor: ”Det är helt sjukt”

Artikeltaggar

Anna Björkenstam WedbergHandelInflationJulKarlstadLillängshamnenMat och dryckRekordRestauranger

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.