Det har varit ett musikår där många etablerade artister och band släppt album och turnerat, från Kenrick Lamar till Rammstein och First Aid Kit.
För musikkritikern Sofia Bergström har dock nykomlingarna imponerat mest, och en av landets mest uppmärksammade debutanter är värmländska Gerd.
Sofia Bergström är från Kristinehamn och recenserar sedan flera år skivor och konserter för Aftonbladet. Hon listar Zeal & Ardor som årets bästa album, bakom namnet finns Manuel Gagneux som har gör musik med den udda kombinationen gospel, soul och black metal.
– När det gäller skivor har det varit ett stabilt men inte ett sensationellt år, säger Sofia Bergström.
– Speciellt om vi ser till de största artisterna inom rock och metal som är mitt område.
Hon nämner Ghost, Rammstein, Sabaton och Ozzy Osbourne bland de etablerade akterna som släppt ny musik under året.
– Det är hyfsade släpp, men inte anmärkningsvärda oavsett om man ser till deras tidigare utgivningar eller till årets i stort.
Desto större utropstecken har hon hittat bland yngre, mer okända akter.
– Undergroundscenen har imponerat i år. Speciellt många svenska akter har släppt fantastisk musik. Som The Halo Effect, de har varit väldigt kul att följa.
The Halo Effect må vara ett nytt band, men medlemmarna är rutinerade – bandet består av tidigare medlemmar av In Flames.
– Kvaen är ett annat exempel. Det är en extrem metal-akt som släppte sitt andra album i år. Norrländska Cult of Luna har också imponerat. Värmländska Children of The Süns skiva tycker jag mycket om, några av låtarna där är helt fantastiska.
Children of The Sün kommer från Arvika och släppte i år albumet "Roots" och har dessutom turnerat utomlands. Sofia Bergström nämner också värmländska Witch Blade som släppt en heavy metal-platta i år.
– De nya banden vågar vara mer innovativa, det finns en hunger och energi som många av de etablerade saknar. De stora artisterna har svårare att vara experimentella, de har så många att pleasa.
Utöver årets skivor har årets betytt en återgång till konserter och festivaler.
– Konkurrensen om konsertarenorna och biljettköparna har varit otroligt svårt i år. Många ville ute efter pandemin, det blev som en ketchupeffekt. Överlag har det varit en lavin av konserter och skivsläpp.
Året har dock även bjudit på rejäla magplask.
– Ja, det första jag tänker på är Guns N' Roses konsert på Sweden Rock i somras. Jag förväntade mig en okej konsert, men det var det verkligen inte. De la en blöt filt över en i övrigt strålande festival. De saknade helt scennärvaro, verkade helt likgiltiga över att halva publiken gick därifrån.
Hon vänder på biffen och berättar om en oväntad upplevelse som golvade henne.
– Witch Club Satan! En norsk black metal-trio som blivit en snackis i år. De har släppt två låtar och blev helt golvad av den första – "Hysteria". En av årets bästa låtar! Bandet består av tre kvinnor som belyser feminism och sexism. De har verkligen varit en frisk fläkt på black metal-scenen som kan vara konservativ och trångsynt.
"Ett otroligt år!”
På internationella listor över musikåret återfinns bland andra Rosalías "Motomami", Kendrick Lamar och Radiohead spin-offen The Smiles "A Light For Attracting Attention". Bland de svenska listas bland andra Joel Almes album "Sköt er själva så sköter jag inte mitt" och Sara Parkmans färska "Eros Agape Philia". En svensk artist som fått sitt genombrott 2022 är Gerd, Elin Lundgren från Karlstad. I februari släppte hon ep:n "In it To Loose" och nyligen nominerades hon i kategorin "Framtidens artist" på P3 Guld.
– Hade jag berättat för mig själv innan det här året att det skulle bli som det blev hade jag inte trott mig själv, berättar Elin Lundgren.
När NWT når henne arbetar hon med ny musik i studion. Hon utlovar både svängigare och mer experimentellt material nästa år.
– Ett otroligt år! Länge har jag drömt om att få leva med musik som jag gör nu.
När hon ombeds lista en av årets höjdpunkter bläddrar hon bland årets alla intryck och minnen.
– Släppet av ep:n var stort. Efter tre års arbete. Men det som kanske var allra mäktigast var när jag spelade på Way Out West och publiken för första gången sjöng med i mina texter. Jag insåg helt plötsligt att publiken överröstade mig. Ett helt sjukt moment! Det har varit ett år med massa liknande grejer, det är svårt att gradera dem. Summan av kardemumman är att jag har hittat en publik som lyssnar och relaterar till min musik. Så tacksam för det.
Hon berättar om den märkliga processen när en låt går från pianot i hennes vardagsrum in i studion och genom mixning och mastring för att sedan via strömningstjänsterna göra avtryck hos en lyssnare.
– Det har kommit fram folk på tunnelbanan och berättat att de relaterat till en starkt till text jag har skrivit. Det är så häftigt, så sjukt.
Hon har varit så insnöad på sitt eget musikaliska värv så intrycken från omvärlden har varit få.
– Den artist som imponerat mest på mig i år är Miriam Bryant som jag fick möjlighet att turnera med. Vilken kvinna. Så häftigt att få uppleva hur hon arbetar med sina låtar på scenen. Hon fick mig att inse att jag har en lång väg kvar att gå.
Hon ler och kommer på en annan aktuell favorit.
– Lana Del Rays nya singel har jag lyssnat mycket på. Helt superotrolig, jag är helt fast i den. Men i övrigt har jag lyssnat så himla lite på musik i år, jag har haft så mycket med mitt eget. Utöver konserter, repetitioner och studioarbete så har jag sökt tystnaden. Nästa år släpper jag ny musik och ska turnera. Dessutom har jag har en hel del roliga samarbeten på gång som jag tyvärr inte får prata om än.
Karlstadsbon på turné med Rammstein: ”Mitt jobb att undvika det normala”