Oliver Solberg har nu klart med vad han ska köra 2023.
Det blir Skoda för Toksport i WRC 2 och start direkt i Monte Carlo.
– Jag måste ha sex–sju tävlingar för att vinna VM, men planen är att köra alla, säger Solberg.
Siktar på släktteam och rekord i Värmlands EM-rallyKrönika: Tror fortfarande att Solberg blir världsmästareSedan Oliver Solberg fick sparken från Hyundai har det spekulerats mycket om den 21-årige värmlänningens framtid. Han har bland annat placerats i Fords fabriksteam M-Sport tillsammans med estländske stjärnan Ott Tänak.
Det lutade dock allt mer åt en säsong i en R5-bil, eller Rally 2 som de numera kallas, i WRC 2-klassen. En dröm sedan några år tillbaka är ett eget Torsbybaserat team. Det var också prio ett för 2023 med den Volkswagen R5 som familjen Solberg äger.
– Vi tänkte köra själv först, men det blev för dyrt helt enkelt. Jag kanske fått ihop budget till sex tävlingar om jag kört privat. Det var lite långt bort. Det var en bra deal med Toksport, säger Oliver Solberg, som i måndags var i Frankrike och testkörde en Skoda Fabia RS Rally 2 för det Tysklandsbaserade teamet.
På torsdagen blev VM-samarbetet officiellt.
– Det är bra potential i bilen och var ett riktigt professionellt och bra organiserat test. Väldigt kul.
16 mil mätte totala körningen.
– Det är jättebra. Med Hyundai före Nya Zeeland var det tre mil och åtta före Svenska rallyt. Det var kul att få riktig testning igen. Vi ska ha två dagar veckan före Monte Carlo också.
Monte Carlo är som vanligt första VM-deltävlingen och avgörs den 19–22 januari. Oliver Solberg kör dock inte om VM-poäng den här gången.
– Det är för att lära mig bilen. Första mästerskapstävlingen blir Svenska rallyt. Planen är att köra alla VM-tävlingar. Så mycket jag nu får ihop. Det fattas mycket. Jag har fått ihop halva budgeten nu. Det har varit mycket jobb några månader.
Frågan är vilka övriga av de 13 VM-deltävlingarna han ska ta för att plocka mästerskapspoäng. Sju får väljas och de sex bästa räknas.
– Med den budgeten jag har nu är det kanske bäst att köra alla direkt, så långt pengarna räcker, säger Solberg lite skämtsamt.
Efter Sverige 9–12 februari väntar Mexiko 16–19 mars och Kroatien 20–23 april.
– Planen som det ser ut nu är Kroatien med poäng. Jag var snabb i fjol med WRC-bil.
Solberg är glad över att ha klart för nästa år, trots att det inte är i tungviktsklassen WRC.
– Jag ser det inte som något dåligt. Det är bättre att göra något ordentligt i R5 än något halvvägs i WRC.
När kontraktet med Hyundai bröts var fortsätta karriären ett frågetecken.
Hur känns det nu efter allt som varit?
– Det är fantastiskt skönt. Gôtt att få ihop något så bra också. Det är verkligen ett riktigt bra paket. Hyundai var en tuff tid. Jag är mycket mer happy nu.
Hur gick det till?
– Skoda kom med en ny bil som ser väldigt bra ut och Toksport med en väldigt bra deal och kontrakt.
Det innehåller bland annat full teknisk frihet att utveckla bilen.
– Det var lite för bra för att säga nej.
Senast 2021 vann teamet förartiteln i WRC2 med norrmannen Andreas Mikkelsen.
Pontus Tidemand tävlade flera år för Toksport, men det var inte direkt den vägen Oliver Solberg fick kontakt.
– Jag visste vilka det var och har pratat med dem förr. Jag jobbade ju med Skoda. När de såg det som hände med Hyundai var det intressant för bägge. Det är ett väldigt proffsigt team, mycket bättre än många WRC-team.
Toksport kontaktade Solberg och det blev så småningom en överenskommelse.
Vad är målet?
– WRC var mycket att bygga erfarenhet. Nu är det att försöka vinna VM. Det finns inget annat.
Trots sin unga ålder har han en hel del erfarenhet i klassen.
– Jag har inte kört full säsong i WRC 2 än, men jag körde fullt i WRC 3 2020 och det är samma bilar. Jag har vunnit flera gånger i R5.
En stark insats ökar också möjligheterna för en återkomst i högsta klassen.
– Ja, det är klart att det ser bra ut för 2024 om jag gör det bra nästa år, men det är inget jag tänker på. Jag vill vara bäst i R5 så klart.
Men målet för 2024 är WRC?
– Ja, det är det.
Troligen eget team i WRC2 för Solberg: ”Gör absolut inget om jag måste ner i R5”Solberg om EM i Värmland: ”Jag måste försöka köra den tävlingen”Först Solberg – nu försvinner också Tänak från Hyundai: ”Ett personligt beslut”Solberg tillbaka som vinnare: ”Enormt roligt – länge sedan jag log så brett”