Även sverigedemokrater har rätt till facklig representation. Detta har fastställts av Svea hovrätt, som beslutat att det var fel av Transportarbetarförbundet att utesluta lastbilschauffören Mats Fredlund på grund av hans uppdrag i Sverigedemokraterna. Det var verkligen på tiden.
I och med valet 2018 fick Mats Fredlund plats i Kirunas kommunfullmäktige – på ett sverigedemokratiskt mandat. Då valde Fredlunds fackförbund Transport att utesluta honom, eftersom man menade att han inte levde upp till förbundets stadgar om mänskliga rättigheter.
Det var en nöjd Mats Fredlund som lämnade rättssalen. Hovrätten har gjort samma bedömning som tingsrätten, och därmed har Fredlund fått rätt. Trots att han riskerade rättsskulder på två miljoner kronor och därmed att gå i personlig konkurs har han drivit detta mål. En sådan principfasthet är hedervärd, och nu kanske det äntligen är avgjort.
I sitt överklagande till hovrätten skrev Transport att endast diktaturer tar sig rätten att gripa in i en ideell förenings inre angelägenheter. Det är en synnerligen fräck formulering. Facket är inte vilken förening som helst, utan innehar en monopolställning och utgör en av två maktpoler inom ramen för den svenska arbetsmarknadsmodellen. Enligt lagen har fackförbund rätt till styrelserepresentation i bolag, de har rätt att utse skyddsombud på arbetsplatser, de bedriver myndighetsutövning genom a-kassorna och de utser domare i Arbetsdomstolen. Att en sådan organisation skulle ha möjlighet att på eget bevåg välja vilka löntagare som har rätt till deras skydd och representation vore, krasst uttryckt, vansinne.
Det är i diktaturer som politisk hemvist avgör huruvida du har rätt till skydd och att organisera dig. Om Transport vill behandlas som vilken myntsamlingsförening som helst bör de också ha samma politiska inflytande som valfri myntsamlingsförening.
Dock så innebär inte hovrättens dom med säkerhet slutet på häxjakten inom den fackliga världen. Domen kan komma att överklagas till Högsta domstolen. Det finns också ett potentiellt problem i att det aldrig prövades huruvida Fredlunds uteslutning bröt mot föreningsfriheten, eftersom sakfrågan redan avgjordes av tolkningen av Transports stadgar. Det innebär i praktiken att Transport kan ändra sina stadgar för att kunna fortsätta utesluta sverigedemokrater.
Men domen är likväl en vinst för alla de som värdesätter jämlikhet på arbetsmarknaden. Sverigedemokrater ska givetvis ha rätt att vara medlemmar i facket. Om de inte är det har den svenska modellen de facto upphört. Det mest uppseendeväckande med hovrättens beslut är att det fram tills nu varit fritt fram för facket att diskriminera en femtedel av befolkningen. Och detta i landet som många hävdar byggdes av arbetarrörelsen.