Utbyggnaden av järnvägsstråket Oslo-Stockholm har tagit ett stort steg framåt. EU:s medlemsländer i rådet föreslår att hela sträckan inkluderas i den så kallade Scen-Med-korridoren – vilket innebär att stråket kommer prioriteras högre när pengar ska fördelas.
– Det här är ett jätteviktigt besked. Det innebär att arbetet med att förverkliga en bättre järnväg mellan Oslo och Stockholm nu tar ett viktigt steg framåt, säger Jonas Karlsson, vd på Oslo-Sthlm 2.55 i ett pressmeddelande.
Det är alltså EU:s medlemsländer som föreslår att hela sträckan mellan Oslo och Stockholm ska läggas till i den så kallade Scan-Med-korridoren i den nya TEN-T-förordningen som ska antas under 2023. Det innebär att stråket kommer prioriteras högre när medel för att förbättra infrastruktur ska fördelas, enligt ett pressmeddelande.
– Det här innebär inte bara att EU markerar Oslo-Stockholms betydelse utan också att man skapar bättre förutsättningar för att söka EU-stöd för fortsatta arbetet med att planera, bygga och förbättra infrastrukturen. Till de så kallade korridorerna fördelas en majoritet av de medel som EU avsätter för att stötta utbyggnaden av strategiskt viktig infrastruktur i Europa, säger Jonas Karlsson.
Det hela innebär ett rejält framsteg för stråket.
– Beskedet från EU, tillsammans med den utredning som presenterades av Jernbanedirektoratet i Norge och Trafikverket i Sverige under hösten, gör det nu betydligt enklare att gå vidare i planeringsarbetet för Oslo-Stockholm. Om regeringarna kommer överens om ett utredningsuppdrag kan järnvägen stå klar redan i mitten på 2030-talet, säger Jonas Karlsson.
Från Region Värmlands håll är man också nöjda att EU:s transport- och infrastrukturministrar nu kommit överens om att hela stråket bör ingå i den europeiska transportkorridoren.
– Att det finns en enighet bland medlemsländerna i den här frågan ser vi som väldigt positivt. Det är en tydlig markering om att stråket är viktigt och bör prioriteras, säger Åsa Johansson (S), regionstyrelsens ordförande.