Teamet med Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Johan Kristoffersson hade guldläge att vinna Extreme E. Misslyckandet var jobbigt för Mikaela.
– Det tog jag absolut hårt, säger den värmländska motorstjärnan.
Finaltävlingen kördes i Uruguay gångna helgen och andraplatsen blev en besvikelse med tanke på hur säsongen sett ut och hur hårt jobb som legat bakom. Rosberg X Racing vann två av de tre inledande tävlingarna (totalt fem) och ledde mästerskapet in i det sista.
”Det kommer att ta tid för den här att göra upp... Ska inte ljuga, det gör ont. Känns som att vi hamnade i tuffa situationer på många nivåer, och jag hade älskat att kunna kämpa för mästerskapet till slutet, men så var inte fallet. Jag uppskattar alla meddelanden och stöd vi fått, betyder mycket”, skrev Mikaela Åhlin-Kottulinsky i sociala medier.
Hon har precis kommit hem till Sverige via Sardinien, där Extreme E också tävlar och bidrar med skogsplantering.
– Vi planterade miljonte trädet, det var fränt, säger den numera Karlstadsboende 30-åringen från Hammarö, som försöker bearbeta den snöpliga titelförlusten.
– Klart man är ledsen efter en sån här helg, med all rätt. Det är tufft. Alla i teamet gör allt för att vi ska vinna och jag tycker också vi varit starkast det här året. Men det kommer lägga sig någon gång och man kommer känna att man vill komma tillbaka och ge sig på det igen. Jag ska träffa familjen och få lite perspektiv, försöka se de bitarna som man gjort bra.
Redan i den näst sista deltävlingen i Chile kunde Rosberg X Racing ha säkrat mästerskapet i andra upplagan av den prestigefyllda internationella terrängelbilsserien, men då startade inte bilen på väg ut till finalen. Ledningen var ändå 17 poäng inför det definitiva avgörandet i Uruguay gångna helgen. Efter en mycket problemfylld tävling, där Mikaela bland annat rullade i första kvalet, gick totalsegern om intet med två futtiga poängs marginal till Sébastien Loeb och Cristina Gutiérrez i X44.
– Rullningen var inte bra, men det kändes inte hopplöst med tanke på att vår värsta konkurrent också rullade. Därifrån gjorde allt vi kunde, men det hände saker och togs beslut som gjorde att det absolut inte gick våran väg. Det känns väldigt tråkigt.
Klarade du dig helt oskadd?
– Ja, det var ingen stor grej. Jag landade lite fel och när jag skulle svänga runt rullade jag inte ens ett varv. Jag är glad att det inte blev värre än så. Vår bil hade väldigt få skador. Christinas krasch däremot gjorde att de fick byta bil.
Det var alltså Cristina Gutiérrez som kraschade. Att X44 fick ta in en ersättningsbil som teamet så småningom kunde bärga titeln med förbryllar.
– Tidigare har man inte fått göra det, så det var ett speciellt beslut som kom under helgen. Det var lite konstigt.
Tidigare drabbades teamet av en bestraffning. I andra deltävlingen på Sardinien var Rosberg X Racing först i mål, men flyttades först ner till tredje plats och senare till femte. Som lök på laxen händelserna under avslutningen.
– Jag har absolut att lära från den här helgen. Jag tror att alla i serien måste vara öppna för kritik och se vad som kan förbättras, att man är mer konsekvent med vilka beslut som tas och vad som får och inte får göras.
Extreme E jobbar för att det ska bli ett mästerskap ingående i Internationella bilsportförbundet, Fia, kanske redan nästa år, och det hoppas Mikaela på. Förutom högre status blir det också mer ordning.
– Då blir det regler att hålla sig till när det kommer till bestraffningar och beslut.
Mikaela har pratat mycket med Johan Kristoffersson och har även idrottspsykologen Lennart Augustsson från Arvika, som hjälpt till med att bearbeta besvikelsen.
– Jag har varit i situationer förr där jag varit besviken. Ett tag såg det ut som att jag inte skulle hamna i Extreme E första säsongen och det var tufft. Alla har motgångar i idrott. Det är inte bara en dans på rosor. Man får ge sig lite tid och tycka att det är jobbigt, och sen hoppa upp på hästen igen.
Hon är också glad över allt stöd.
– Vi har fått jättefina meddelanden från fans och supporters att de lider med oss för att det blev som det blev.
Siktar på rally i vinter
Mikaela har mestadels upplevt två fina säsonger i Extreme E och både hon och Johan Kristoffersson vill köra vidare i Rosberg X Racing, som NWT skrivit tidigare.
– Vi för diskussioner och vill jättegärna fortsätta. Man kommer vara väldigt hungrig på att ta titeln nästa år.
Extreme E består bara av fem tävlingar även 2023, så mer körning är nödvändigt.
En återkomst i STCC och försöka bli första kvinna att vinna totalt står högt på agendan. Rallycross är också aktuellt och, mer överraskande, kanske hon rullar i mamma Susannes, pappa Jerrys och storebror Fredriks hjulspår.
– Vem vet, jag kanske hyr en bil och kör någon rallytävling i vinter. Jag var på gång 2020 men då var mycket inställt.
Det handlar i så fall om ett mellanspel och ingen fullskalig satsning.
– Rally blir för att få tid bakom ratten och pröva något nytt, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
Extreme E 2023
11–12 mars: Saudiarabien.
13–14 maj: Skottland.
8–9 juli: Sardinien.
16–17 september: Amazonas i Brasilien eller i USA.
2–3 december: Chile.