Öppet brev till Region Värmland

Insändare
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Så Region Värmland: om ni vill ta tillbaka era kunder från onlineläkarna och spara pengar på köpet så behöver ni modernisera er, skriver insändarskribenten.
Foto: Fredrik Karlsson
Jag läser i dagarna att ni behöver spara pengar, och jag har tidigare sett hur ni ondgjort er över att vi värmlänningar i så stor utsträckning väljer onlineläkare istället för den lokala vårdcentralen. Här kommer mina tips till er!

1. Uppgradera er syn på oss som behöver få er vård.

Det är snart år 2023. På vårdcentralen i Hagfors som jag hör till verkar tiden ha stått stilla och det känns som om man tror att alla som behöver få komma till läkare eller sjuksköterska är heltidssjukskrivna och därmed är tillgängliga vilken dag och vilken tid som helst på vardagar mellan 8.00 och 16.00. Det är naturligtvis inte så. Jag, till exempel, är fullt frisk och arbetsför men behöver komma till vårdcentralen några gånger per år för att kontrollera min kroniska sjukdom och fylla på lagret med mediciner och hjälpmedel.

Sköterskan på den mottagningen jag går hos har en kuslig förmåga att kalla in mig på tider som jag redan är uppbokad på av annat i jobbet. Gång på gång tvingas jag avboka tiden, bara för att bli kallad till en ny tid som inte heller passar mig. Jag skulle vilja be er att i samband med synförändringen också säga till er personal att sluta hota med att dra in livsnödvändiga mediciner bara för att man inte kan komma på de tider som ni bestämmer.

2. Öppna mottagningen en eller två kvällar i veckan för oss som jobbar kontorstider.

Min arbetsgivare tycker alldeles bestämt att jag ska ägna mig åt jobbrelaterade grejor på den arbetstid som han betalar för, jag ska inte sitta i evighetslånga telefonköer och vänta på att få tala med en vårdgivare om att byta tid eller gå till vårdcentralen på läkarbesök när det inte handlar om akuta saker. Sådant hör till fritiden och det kan jag ägna mig åt när jag är ledig säger chefen, och jag håller faktiskt med om det. Jag har möjligheter att flexa, men vissa tider på dagen måste jag befinna mig på kontoret enligt avtalet och då kan jag inte ta ledigt för att gå till vårdcentralen.

3. Finn på ett sätt där jag som vårdtagare kan kommunicera med den personen som bokar tiderna.

Idag kan jag bara avboka en tid och ange ett skäl för min avbokning på 1177. När det är dags för influensavaccin eller covidvaccin finns det möjligheter att själv få boka in sig på lediga tider på er hemsida. Varför kan ni inte ha ett likadant system för oss återkommande, friska, dagtidsarbetande kunder?

4. Sluta skicka ut kallelser på papper med Posten till oss som inte vill ha dem.

Dels tycker jag att det är ett slöseri, dels läser jag helst kallelser digitalt och dels kommer papperskallelserna alldeles för nära inpå besöket, ofta finns det inte en chans att planera bort redan bokade jobbrelaterade möten och kunna ta ledigt. Låt oss som inte vill ha kallelser per post få bocka i en ruta på 1177.se att det kvittar så sparar ni både på portot, miljön och er personals tid.

5. Om ni bokar in en telefontid, se till att ringa upp den tid som är utlovad.

Det är inte kul att ta ledigt från jobbet och sitta och vänta på en vårdgivare som inte hör av sig på avtalad tid. Jag kan inte svara i den privata telefonen när jag sitter upptagen i jobbrelaterade möten, och det behöver ni förstå, så det fungerar inte att ringa flera timmar efter avtalad telefontid.

6. Skicka inte ut kallelser i onödan.

Tidigare i höst fick jag under en timme en tidig onsdagsmorgon kallelse till Vårdcentralen i Hagfors inte mindre än 6 gånger till samma sköterska, på samma dag och på samma tid. Vem sköterskan ifråga är eller varför hon så envetet ville träffa mig på en tid som jag raskt avbokade vet jag inte, och inte heller kom det någon ursäkt.

En fredag fick jag en kallelse till en tid måndagen veckan efter för receptskrivning, i samband med att jag begärt att få recepten på några av mina mediciner förnyade. Tiden kunde inta avbokas stod det i kallelsen, så jag fick ta tjänstledigt utan lön och gå till vårdcentralen, bara för att där bli upplyst om att detta inte var en kallelse som skulle ha gått ut till mig, läkaren behövde inte alls träffa mig utan hade för avsikt att förnya recepten ändå.

Så Region Värmland: om ni vill ta tillbaka era kunder från onlineläkarna och spara pengar på köpet så behöver ni modernisera er, och inte så lite heller! Starta gärna omgående!

Frustrerad

***

SVAR DIREKT: Vi arbetar med vår digitala utveckling

I din insändare beskriver du din frustration över att det är svårt att komma i kontakt med vårdcentralen under dagtid och du undrar om vårt arbete med digitalisering. Vi kan inte göra annat än hålla med om flera saker som du skriver och tackar för dina tips. Att ställa till det för personer som arbetar dagtid är inte vår mening.

Vårdcentralerna i Värmland är idag öppna dagtid eftersom många av våra patienter vill komma till oss under dagtid och inte under kvällstid. Det finns möjlighet att boka tid på vår digitala Vårdcentral Värmland som finns i appen Vård i Värmland för behov som inte kräver fysisk undersökning. I dagsläget är det inte möjligt att boka tid via appen för uppföljning kring kroniska sjukdomar, det hjälper din vårdcentral till med.

Du kan alltid göra enkla ärenden via våra e-tjänster på 1177.se som att förnya recept. Flera av våra vårdcentraler erbjuder, eller är på gång att erbjuda, ombokningsbara tider digitalt. Flera vårdcentraler erbjuder också möjligheten till planerade digitala besök i stället för att komma till oss på ett fysiskt besök.

Arbete pågår hela tiden med vår digitala utveckling inom Region Värmland, till exempel att man på sikt ska kunna ange att man inte önskar skriftliga kallelser. Vi använder många komplexa system som måste kvalitetssäkras och i vissa fall utvecklas. Det tar tid, vilket vi förstår kan uppfattas som en tröghet från vår sida.

Annika Dahlgren

verksamhetschef vårdcentralsområde norra Värmland

Cecilia Fenelius

tf verksamhetschef vårdcentralsområde västra Värmland

Ingela Agnarsson

verksamhetschef vårdcentralsområde östra Värmland

Jennie Forsgren

verksamhetschef vårdcentralsområde norra Karlstad

Åsa Wahlén

verksamhetschef vårdcentralsområde södra Karlstad

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.