Johan Kristoffersson och Mikaela Åhlin-Kottulinsky gick miste om titeln i Extreme E.
Detta efter en strulig avslutning i Uruguay.
– Vi gjorde allt vi kunde, men den här gången gick det inte vår väg, säger Kristoffersson.
Inför den femte och sista deltävlingen hade den värmländska duon i Rosberg X Racing allt i egna händer.
Men efter en minst sagt strulig helg, där Mikaela Åhlin-Kottulinsky bland annat voltade och landade på taket, tappades försprånget snabbt.
Åhlin-Kottulinsky i krasch – drama inför avgörandet: ”Tack och lov är hon okej”– Inte vad vi hade hoppats på efter den starten på säsongen, men det är två struliga helger som har avslutat säsongen för oss. Så är det ibland, säger Johan Kristoffersson i ett pressutskick.
Bland allt motlut kan man även nämna att RXR-ekipaget diskvalificerades efter att ha använt för många mekaniker under en reparation dag två.
Hoppet om titeln höll däremot ända in i slutet.
För även om duon missade finalen kunde de stå som totalsegrare om konkurrenten X44 inte blev topp tre i nämnda race.
X44 rattade också in som fyra, men efter att trean överskridit hastighetsbegränsningen i växlingszonen, var titelmissen ett faktum.
– Det är ett tufft mästerskap och många team blir snabbare och snabbare. Vi tar av hatten för X44. De drog det längre strået den här gången. Stor respekt för det, säger Kristoffersson som också passar på att hylla det egna teamet.
– Ett väldigt bra jobb. De har gett oss en perfekt bil hela året. Och bra kört av Mikaela, som ny i teamet. Superbra gjort.
X44, bestående av Sébastien Loeb och Cristina Gutiérrez, blev till slut mästare med 86 inkörda poäng mot värmlänningarnas 84.
Ifjol – i vad som var den första upplagan av detta elbilsmästerskap – stod Johan Kristoffersson som segrare tillsammans med australiensiskan Molly Taylor.