Black friday kan slå nya rekord – trots inflationen: ”En högre prismedvetenhet”

Publicerad:
Varannan svensk uppger för Svensk handel att de kommer köpa saker under Black friday. Foto: Amir Nabizadeh/TT

Inflationen till trots, handeln firar Black friday ändå.

Och kunderna väntas handla.

– I löpande priser, sett till inflationen, kan det säkert bli rekord, säger Erik Bergh, analytiker på Handelns utredningsinstitut.

I en undersökning genomförd av Svensk handel i början av november uppgav varannan tillfrågad att de skulle handla under Black friday.

Det är en liten nedgång jämfört med de senaste åren.

Men Svensk handel bedömer att försäljningen under Black Friday, och Black Week, ändå kommer att uppgå till cirka 8 miljarder kronor i år.

Erik Bergh, analytiker på Handelns utredningsinstitut, är inte förvånad att folk väntas handla ändå.

– Det är ett speciellt läge, då det blir en högre medvetenhet kring priser. Det gör att även lågprisformaten kan gå bättre, säger han och tror att prismedvetenheten kan gynna även den kommande mellandagsrean.

Men de som svarade i Svensk handels enkät sa också att de skulle handla mindre med anledning av stigande kostnader.

Kan det ändå bli rekord att vänta?

– Det beror på vad man menar med rekord. I löpande priser, sett till inflationen, kan det säkert bli rekord, menar han även om antalet varor som säljs är färre.

Att man ändå vill handla, beror det på viljan att göra fynd?

– Det beror på åldersgrupp, för det handlar om olika konsumenttyper. Yngre har tidigare väntat med inköp till reaperioder. Sedan är frågan om man och lägger julklappsinköpen under Black friday.

Att julklappar inhandlas under Black friday – eller hela Black week – är något som även Postnord tror på.

– Det finns alltid ett intresse hos konsumenterna av låga priser. Nedgången i e-handeln har medfört att vissa e-handlare sitter på stora varulager vilket i sin tur kan tala för bra erbjudanden till konsumenter. Hur mycket e-handlarna är beredda att rabattera sina varor och bjuda upp till köpfest, återstår att se, säger Mathias Krümmel, vd på Postnord Sverige, i ett pressmeddelande.

Hemelektronik brukar vara storsäljaren under reaperioder, och det tror Erik Bergh gäller även årets Black friday.

Artikeltaggar

HandelHUI researchInflationPostnordRekordSvensk handel

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare