Den borgerliga alliansen (M, KD och L) är kritiska till att nya S-ledda majoriteten vill skapa en bussfil på Karl IX:s gata i Karlstad.
– Det skulle leda till ökade köer och minska tillgängligheten till centrum, säger oppositionsrådet Erik Nilsson (KD).
I samband med måndagens kommunstyrelsemöte klubbades en avsiktsförklaring mellan Karlstads kommun, Region Värmland och Trafikverket om förbättringar av E18 och sidovägar genom Karlstad.
Efter att Trafikverket 2019 gjorde en studie av vilka åtgärder som behövs har nu de tre parterna kommit fram till en handlingsplan för dessa.
Ett par av åtgärderna som planeras är dels att bredda den högra infartsrampen från E18 in mot centrum från en till två filer för att underlätta flödet och öka trafiksäkerheten, dels att skapa en bussfil vidare längs med Karl IX:s gata upp till korsningen med Våxnäsgatan.
”Sämre kapacitet”
I avsiktsförklaringen ingår en avkörningsfil för bussar från infartsrampen medan resten av bussfilen upp till korsningen med Våxnäsgatan ska bekostas av kommunen.
– Vi tycker det är bra att rampen breddas från E18, men är helt emot att ett vanligt körfält görs om till en bussfil. Det skulle innebära en halvering av kapaciteten för biltrafiken och leda till ökade köer.
– Karl IX:s gata är redan hårt trafikerad och det krävs väldigt lite för att det ska bli omfattande köbildning. Att avsätta en fil för busstrafik skulle innebära stora negativa konsekvenser, säger Erik Nilsson.
”En dålig idé”
Han anser att en sådan ombyggnad även skulle få andra följder.
– Det skulle minska tillgängligheten till centrum och även vara ett slag i magen för handeln där. Detta är en dålig idé som inte bör genomföras, säger Erik Nilsson.
Sedan tidigare har den borgerliga alliansen riktat kritik mot S-förslaget att förbjuda genomfartstrafik på Hamngatan mellan Pihlgrensgatan och Västra Torggatan.
– Den frågan är ännu inte avgjord. Vi anser att detta tillsammans med skapandet av en bussfil på Karl IX:s gata riskerar leda till ett dött centrum.
– Det funkar inte att minska tillgängligheten dit för folk på det här sättet. Då väljer man att handla någon annanstans, säger Erik Nilsson.
Håller inte med
Frida Pettersson (C), kommunalråd och ordförande i kommunens tillväxtutskott håller inte med om oppositionens kritik.
– Nej, vi anser att införandet av en bussfil på Karl IX:s gata underlättar framkomligheten för alla fordon. I dag tvingas bussarna korsa mellan filerna, bland annat in och ut från den busshållplats som finns utanför NWT.
– Genom att tilldela bussarna en egen fil får vi bättre flöde längs gatan. Både Trafikverket och Region Värmland står bakom den här lösningen.
– I dag kan Karl IX:s gata i vissa lägen i rusningstider ha så mycket trafik att det kan bli köer ut på E18 och sådana situationer måste vi bli av med. Då är en bussfil ett led i det tillsammans med förbättrad kollektivtrafik och fler pendlingsparkeringar.
Broar avlastar
– Byggandet av Kartbergsbron och nya Jakobsbergsbron kommer också avlasta Karl IX:s gata, säger Frida Pettersson.
Byggstart för en bussfil sker tidigast 2027. I övrigt planeras det i avsiktsförklaringen för E18 genom Karlstad för en rad andra åtgärder, främst förbättringar av anslutningsvägarna vid de många trafikplatserna genom stan.
Det handlar bland annat av anläggandet av en rondell in till området vid Tingvalla IP eftersom Klara Park-projektet med runt 300 bostäder snart ska byggas och planer på en längre påkörningsfil ut på E18 mellan Sandbäcken och Rudsmotet vid Älvmotet.
Cykelbro över älven
Dagens fil ut på E18 är väldigt kort vilket inte är bra för trafiksäkerheten och det skulle innebära att Borgmästarbron får en fil till genom att dagens gång- och cykelfil tas bort. Tanken är att den ersätts via en ny gång- och cykelbro som anläggs parallellt med dagens motorvägsbro.
Prislappen beräknas till 200–250 miljoner kronor, men om och när ett sådant projekt kan bli aktuellt är ännu oklart.
En fördjupad utredning ska göras av de stora planer som finns för att skapa en större knutpunkt för kollektivtrafiken vid Bergviksrondellen. Det är ett omfattande projekt som kräver ytterligare planläggning. Även ett projekt med trafikinformationsskyltar på E18 genom Karlstad ska utredas.
Köer ska minskas
Nästa år inleder Trafikverket en breddning av riksväg 61/62 från Bergvik och halvvägs upp till Ilanda. Då ska dagens enfiliga sträcka norrut förvandlas till två filer, något som kommer att minska köerna i området. Projektet ska stå klart under 2024.