Världens första AI-pjäs till Karlstad: ”Extremt bisarrt och samtidigt kusligt”

Regissören Dan Andersson, 30, från Grums har nischat in sig på omöjlig teater

Världens första pjäs helt skriven av AI, artificiell intelligens. Det är vad Grumsbördiga regissören Dan Andersson, 30, har med sig när han återvänder till Värmland med en unik teaterupplevelse.

– Det blir som att en utomjording tittar på mänskligheten och beskriver vad den har sett, säger han.

Det heter artificiell intelligens, men hur intelligent manuset till pjäsen Nattygsbordet blev kan diskuteras.

Dan Andersson är regissör, uppvuxen i Grums och nu verksam i Göteborg i teatergruppen Revet. Nu kommer de till Karlstad för att spela den AI-skrivna pjäsen Nattygsbordet. Tisdagen den 29 november intar de Arenan.
Dan Andersson är regissör, uppvuxen i Grums och nu verksam i Göteborg i teatergruppen Revet. Nu kommer de till Karlstad för att spela den AI-skrivna pjäsen Nattygsbordet. Tisdagen den 29 november intar de Arenan. Foto: Lena Richardson

Men intressant – det är det.

– Från början var det mycket av ett experiment. Vi hittade den här hemsidan som genererar text och så bara ramlade vi in på den. Jag hittade textgeneratorn och bara lattjade med den, berättar Dan Andersson.

Han la in några repliker och textsjoket framför honom växte. Det sprattlade ut mer eller mindre begripliga scener, personer och känslor.

Öppet sinne

– Jag tror det slutade med 600 sidor, som vi sedan valt ut delar ur som är intressanta eller säger mer än de andra.

Dan Andersson tog AI till hjälp med att skriva en pjäs. Då blev det både tokroligt och absurt - och lite kusligt. På tisdag spelas pjäsen i Karlstad.
Dan Andersson tog AI till hjälp med att skriva en pjäs. Då blev det både tokroligt och absurt - och lite kusligt. På tisdag spelas pjäsen i Karlstad. Foto: Lena Richardson

”Vi” är teatergruppen Revet scenkonst i Göteborg, där Dan Andersson är regissör. Revet har som specialitet att inte specialisera sig och har jobbat med alltifrån dockteater till fars.

Nu ger de sig in i robotvärlden med öppet sinne.

– Jag har inte lagt till någon text. Miljöbeskrivningar hittade den på och den beskriver känslor. Vi har följt de scenanvisningarna som finns och har försökt vara så noggranna som möjligt, säger han.

”Verkligen en frihet”

Han har inte saknat att kunna ringa en textförfattare för att fråga om hur en viss scen ska tolkas.

”Den här pjäsen är så lyxig som publik, för man får själva bestämma vad den handlar om”, säger Dan Andersson.
”Den här pjäsen är så lyxig som publik, för man får själva bestämma vad den handlar om”, säger Dan Andersson. Foto: Lena Richardson

– Det är verkligen en frihet. Man kan vara hur tokig man vill. Vi vet att vi ska nå upp till att en hund i en scen gör en forskare till en väldigt lycklig kvinna och då får det vara hur tokigt som helst på vägen dit. Och det är en supertokig föreställning, den är bisarr!

Är pjäsen en och en halv timme av obegriplighet, eller vad säger folk som sett den?

– Den här pjäsen är så lyxig som publik, för man får själva bestämma vad den handlar om. Skådespelarna går ut i publiken efteråt och det är alltid folk som vill stanna kvar och prata. ”Jag vet att det inte betyder nånting, men för mig handlar det här om hur sociala medier styr våra liv”, kanske en säger. Någon annan säger att ”det här handlar jättemycket om att mänskligheten ska gå under” och någon annan säger bara att ”det här är en jätterolig föreställning”. Alla har en tolkning någonstans.

Och din tolkning?

– Min tolkning är att vi som människor är meningsskapande i vårt väsen. Det är det som skiljer oss från datorn, som inte har mening. Vi kan inte undvika det. Någon som sett pjäsen beskrev det som att det blir en dators blick på mänskligheten, utifrån. Det blir som att en utomjording tittar på mänskligheten och beskriver vad den har sett. Sen finns det inte någon mening bakom, utan det är slumpvis genererat, men det är så svårt att inte skapa mening, som publik och som människa.

Den säger saker jag aldrig hade kunnat komma på själv. Det finns en besatthet av hundar och en besatthet av att så här funkar en kärleksrelation och för att bli så här vrickat och så absurt, går det hela vägen runt och blir äkta på ett sätt man aldrig hade kunnat hitta på heller.
Dan Andersson

Om experimentet landar i att AI fungerar som pjäsförfattare är en fråga som inte har ett helt självklart svar. Det blev å ena sidan inte en vanlig pjäs med logisk handling, å andra sidan har AI:n gett nya infallsvinklar.

Hysteriskt och bisarrt

– Den säger saker jag aldrig hade kunnat komma på själv. Det finns en besatthet av hundar och en besatthet av att så här funkar en kärleksrelation och för att bli så här vrickat och så absurt, går det hela vägen runt och blir äkta på ett sätt man aldrig hade kunnat hitta på heller. Det är extremt bisarrt och samtidigt kusligt, för att det är någonstans i gränslandet mellan vardagligt och oigenkännligt – och hysteriskt och bisarrt.

Dan Andersson är född i Grums 1992 och bor i Göteborg sedan 2011. Redan på högstadiet började han gå teaterkurser och på gymnasiet valde han teaterlinjen på Sundsta, ”det var superbra”, och sedan väntade tre år på Wendelsbergs teaterskola och ett år som teaterlärare i Korea.
Dan Andersson är född i Grums 1992 och bor i Göteborg sedan 2011. Redan på högstadiet började han gå teaterkurser och på gymnasiet valde han teaterlinjen på Sundsta, ”det var superbra”, och sedan väntade tre år på Wendelsbergs teaterskola och ett år som teaterlärare i Korea. Foto: Lena Richardson

Att även en robotförfattare landar i en text om mänsklighet är också ett observandum.

– Det som är kul med att göra en pjäs som är skriven av en AI är att människan sätts så mycket i centrum, och mänskligheten och meningsskapande.

Snabb utveckling

Han tror inte att det är en bra idé att göra flera AI-pjäser till på samma absurda nivå, men konstaterar att tekniken går framåt.

– Vi hade urpremiär på den här pjäsen i mars 2020. Då kändes det helt absurt att en AI kunde skriva text. Jag blev ju helt chockad när jag hittade det, men det har hänt grejer. Har du sett bildroboten där man kan skriva in en beskrivning och så genererar den bilder som ser superfina ut? Det skulle man inte tänkt sig för två år sedan. Vi kanske sitter här om två år och har sett en AI-film. Utvecklingen kanske går jättesnabbt?

FÖRESTÄLLNINGSFAKTA

Nattygsbordet

Ges av teatergruppen Revets scenkonst

Urpremiär: I Göteborg mars 2020.

Aktuell: Ute på turné i höst och vinter och når Karlstad den 29 november.

Text: En Artificiell Intelligens skapad av den (dåvarande) icke-vinstdrivande forskningsgruppen OpenAI

Bearbetning/Översättning: Dan Andersson och Annelie Horáková

Regi: Dan Andersson

På scen: Osborne Petersson, Annelie Horáková, Ellinor Jonsson och Erik Mattsson

Musik/Ljud: Benjamin Johansson

Scenografi/Kostym: Emilia Bongilaj

Föreställningen spelas i samarbete med Sensus och med stöd av Kulturrådet.

Revets scenkonst har sin fasta punkt på Scen 46, vid Chapmans torg, Göteborg.

Han tror att manuset blir ett helt annat, om samma experiment görs om ett par år.

– Nu finns en AI med fler parametrar, som gör ännu mer logiskt språk. Vi har testat den lite grann, men den är nästan för logisk, så det blir inte kul längre. Det som är grejen med den här pjäsen är att det blir så extremt surrealistiskt allting.

Djupare tanke

Men även om allt började med ett lekfullt experiment, har en djupare tanke växt fram under arbetet.

– Jag tror inte vi förutsåg att det skulle bli intressant att titta på. Vi gjorde manuset och hade en läsning av pjäsen på en hemmafest och folk sa att ”ni måste ju göra något av det här”. Det har väckt väldigt mycket tankar hos oss när vi jobbat med texten också. Hur bildar vi mening? Vad för sorts symboler använder vi oss av? Vad blir betydelsefullt för oss? Vem har skrivit originaltexten som AI:n skickar till oss?

Dan Anderssons framtidsplan är lite diffus i detaljerna, men den stora bilden är klar: ”Det är jättespännande att hålla på med teater och att undersöka vad scenkonsten kan tillåta. Jag har ingen jättebra idé för en pjäs, men det kanske kommer.”
Dan Anderssons framtidsplan är lite diffus i detaljerna, men den stora bilden är klar: ”Det är jättespännande att hålla på med teater och att undersöka vad scenkonsten kan tillåta. Jag har ingen jättebra idé för en pjäs, men det kanske kommer.” Foto: Lena Richardson

Är AI-utvecklingen bra eller dålig, ska vi bejaka den eller kämpa emot?

– Hur kan vi göra det? Jag vet inte. Det känns som att det är viktigt att prata om demokratisering av AI också när det utvecklats, så att det är tillgängligt för alla och inte bara för storföretagen som sitter på det. Det finns ju folk som snackar om att AI är den andra industriella revolutionen, säger Dan Andersson.

Och vad blir nästa grej för Revet?

– Det är som att vi i den här teatergruppen har snöat in på grejer som känns omöjliga. Vi spelar Nattygsbordet och sen fick vi en idé om att göra en pjäs om ett jättesmalt vetenskapsområde, så då gjorde vi en pjäs om fenomenet snabel. Under våren gjorde vi en pjäs som heter Valet, för då hade vi läst en artikel om att ungdomar är mer benägna att rösta i reality-serieval än i parlamentariska val i England.

I ”Valet” får publiken göra flera val, så att de var tvungna att repa in 24(!) möjliga versioner av pjäsen.

– Nischen har blivit omöjlig teater.

Först i världen – eller?

Därmed känns det logiskt att just Revet var först ut att spela en helt AI-skriven pjäs. Ett teatersällskap i Tjeckien har i och för sig sagt att de var först, men:

– Jag säger inte att vi var först i världen, men de hade premiär ett år efter oss, så de var i alla fall inte först, säger Dan Andersson.

Intervjun - AI-versionen

AI ger svar på tal om Dan och hans pjäs

Hur blir det om en AI får skriva intervjun istället? Vi skickade in samma frågor som Dan fick i textroboten InferKit. Så här gick det:

Varför gjorde du en pjäs baserad på AI?

– Jag försöker visa möjligheterna med AI genom att berätta en historia om en man som bor på en rymdstation. Han har varit där i många år och nu tror han att han vet allt. Han har sänt hundratals meddelanden till sin fru som bor på jorden, som han tror ligger granne med rymdstationen.

Vad handlar "Nattygsbordet" om?

– Det är en berättelse om en fet man som blir naturist.

Hur gammal är du, Dan?

– 37, eller?

Kommer du att använda AI som textförfattare igen?

– Det är fascinerande att kunna ta med människor till en annan värld med helt andra mål. Det har absolut varit tillfredsställande, men jag känner inte att jag behöver göra det igen på ett tag. Du får en mix där det är gamla karaktärer, men du fortfarande måste hitta rösten. Och sen har du nya karaktärer vars röster du måste hitta.

Vad blir din nästa grej som regissör?

– Nästa projekt heter Ritual och baseras på en pjäs av Edgar Allan Poe. Det är en psykologisk thriller under amerikanska inbördeskriget, med en del övernaturliga inslag.

Vad tyckte du om att växa upp i Grums?

– Det var ganska häftigt! Jag föddes och växte upp på en lantgård med djur älskade varje sekund. Pappa hade boskap över hela världen, i 17 olika länder.

Resultat: Ungefär som i Parlamentet - inga rätt men tack ändå! Dans kommentar: ”kisar man lite stämde "mina" svar ändå rätt bra in”.

NWT och Dan Andersson satte textroboten på prov. Hur skulle den skriva en intervju med en regissör?
NWT och Dan Andersson satte textroboten på prov. Hur skulle den skriva en intervju med en regissör? Foto: Lena Richardson
Publicerad:
Reporter Lena Richardson
Lena Richardson
lena.richardson@nwt.se

Artikeltaggar

ArenanFöreställningarGrumsGöteborgITKarlstadKulturNöje/KulturOpenAITeaterTeknik och vetenskap