Hoppa till huvudinnehållet

C-toppens nya uttalande – efter tvekan på frågan om samkönade äktenskap

Publicerad:
Daniel Bäckström.
Daniel Bäckström. Foto: Jonas Ekströmer/TT

”Jag tycker det är olyckligt att jag inte var tydligare i går”.

Nu har Daniel Bäckström (C) på nytt kommenterat sitt eget svar på frågan om om samkönade äktenskap som fick stor uppmärksamhet.

Det var under en utfrågning under måndagskvällen som Daniel Bäckströms svar på en fråga fick stor uppmärksamhet.

Han tillsammans med de övriga två politikerna som kandiderar till partiledarposten för Centerpartiet fick frågan om att viga samkönade par. Då svarade Daniel Bäckström att han kommer "fundera på frågeställningen".

Något han senare kom att förtydliga på sin egen Facebooksida, där han skrev ”ibland kommer det frågor som jag aldrig hunnit reflekterat över. Det gjorde att jag på en av frågorna ikväll inte var tillräckligt tydlig” och att han är stolt över att ”vi i Sverige får älska vem vi vill”.

Uttalandet ser dock ut att ha försvårat hans chanser till att knipa rollen som C-ledare, enligt Expressen som pratat med personer i partiet.

– Han är körd i partiledarracet. Det finns inget utrymme att tveka i de här frågorna i vårt parti. Han förlorade det där och då, säger en person med god insyn i partiet till tidningen.

Nu har Daniel Bäckström kommit med ett eget uttalande som lyder så här:

”Alla människors lika rätt och värde utgör grunden för mitt politiska engagemang. Jag tycker det är olyckligt att jag inte var tydligare igår, givetvis står jag bakom partiets linje i fråga om samkönade äktenskap och ingen människa ska diskrimineras i något sammanhang och som partiledare för Centerpartiet skulle jag med glädje gå längst fram i Pridetåget”.

Artikeltaggar

ÄktenskapCenterpartietDaniel BäckströmPolitik

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.