Hoppa till huvudinnehållet

Mångåriga brohaveriet splittrar bruksorten: ”Maffialiknande metoder”

Publicerad:
Järnvägsbron stängdes av för biltrafik 2019, men först 2025 kan arbetet med den nya bron påbörjas. Alla turer kring projektet gör att ilskan växer hos björneborgarna.
Järnvägsbron stängdes av för biltrafik 2019, men först 2025 kan arbetet med den nya bron påbörjas. Alla turer kring projektet gör att ilskan växer hos björneborgarna. Foto: Viktor Sunnemark

Björneborg mot Trafikverket.

Stängningen av den dödsdömda järnvägsbron har splittrat samhället – och ilskan växer.

– Helt otroligt, säger Maria Andersson, 52.

Mitt emellan står Kristinehamns kommun – med en mångmiljonnota.

– Maffialiknande metoder, säger Marie Oudin (M), avgående kommunalråd.

Det är inte världens vackraste bro som Maria, Peter och Emma Andersson går på. Men för björneborgarna går det inte riktigt att beskriva hur viktig den är.

– Bron måste i gång, säger Peter Andersson, 55.

Maria, Peter och Emma Andersson säger att järnvägsbron är viktig för Björneborg.
Maria, Peter och Emma Andersson säger att järnvägsbron är viktig för Björneborg. Foto: Viktor Sunnemark

Det är nu nästan fyra år sedan bron, som över järnvägen binder ihop norra delen av Björneborg med övriga bruksorten, var öppen för biltrafik.

För de som bor i de 50 hushållen gäller en annan bilväg. En smal grusväg utan belysning där tung trafik ofta kör.

– Det är faktiskt helt otroligt, säger Maria Andersson, 52.

Varför ser det ut så här?

Det här projektet har varit utöver det vanliga. Här har ingenting fungerat. Det är ofta så att man suckar och flinar, att man inte tror det är sant.

Den rostiga järnvägsbron, som i dag nästan tappat all sin färg och har sina glansdagar bakom sig, ägs av Trafikverket.

I Björneborg har den stått sedan 1912 och delar av bron är flera hundra år gamla.

Det är inte världens vackraste bro, men den betyder mycket för Björneborg.
Det är inte världens vackraste bro, men den betyder mycket för Björneborg. Foto: Viktor Sunnemark

Men med tanke på sina år på nacken är den ingen favorit hos Trafikverket.

Kalle Alexandersson, planeringschef i Kristinehamns kommun sedan elva år, säger att myndigheten ofta hört av sig om bron och tryckt på att den inte är bra.

– Då har vi sagt: ”Det vet vi. Ni bör fixa den där, den ser för jäklig ut”, säger han.

2017 började Trafikverket utreda brons framtid.

Detta ledde till att bron stängdes för biltrafik i början 2019.

De två parterna kom överens om att en ny bro skulle ersätta den gamla och Kristinehamns kommun skulle betala drygt åtta miljoner.

Rivningen av den gamla bron skulle Trafikverket lösa och sätta in en tillfällig bro.

Men så blev det inte.

– Det här projektet har varit utöver det vanliga. Här har ingenting fungerat. Det är ofta så att man suckar och flinar, att man inte tror det är sant, säger Kalle Alexandersson.

Kalle Alexandersson, planeringschef vid Kristinehamns kommun.
Kalle Alexandersson, planeringschef vid Kristinehamns kommun. Foto: Viktor Sunnemark

Han sitter med flera dokument om broprojektet uppe på sin dator. Det är olika avtal, yttranden och beslut.

Men Kristinehamns kommun hamnar i knät på Trafikverket. Eftersom det är Trafikverkets bro och järnväg är det bara myndigheten som får bygga.

Besvikna invånare

– Om jag skulle pendla till mitt jobb så skrotar jag inte bilen och väntar fem, sex år innan jag får tag på en ny. Jag skaffar väl en ny först och sen försöker bli av med skräpet.

Det säger Conny Rådesson, 63. Han har bott i Björneborg hela sitt liv. ”Hamnar man rätt från början, då lämnar man inte”, som han säger.

Han är en av de som har sitt hus på den norra sidan. Han säger att alla hans grannar är upprörda över det här.

Conny Rådesson är rasande på Trafikverket.
Conny Rådesson är rasande på Trafikverket. Foto: Viktor Sunnemark

– Det är en stor skam att Trafikverket får hålla på så här utan att någon drar dem i örsnibben, säger han och pekar på järnvägsbron.

Den första lösningen som Trafikverket presenterade, att en tillfällig bro skulle sättas dit, blev aldrig av.

Den passade helt enkelt inte.

Blev dyrare

Trafikverket och Kristinehamn behövde på nytt komma överens efter att den tillfälliga bron inte fungerade.

Ett tillägg till det första avtalet skrevs. Nu skulle i stället skogsvägen längre österut underhållas i väntan på den nya bron.

Men inte heller det blev sista budet.

Fler hinder väntade.

Det visade sig att den nya bron skulle bli dyrare än vad Trafikverket först räknat ut.

Det går fortfarande att gå och cykla över järnvägsbron – men om man ska åka bil till den norra delen av Björneborg måste man åka en grusväg lite längre bort för att komma dit.
Det går fortfarande att gå och cykla över järnvägsbron – men om man ska åka bil till den norra delen av Björneborg måste man åka en grusväg lite längre bort för att komma dit. Foto: Viktor Sunnemark

En klausul i avtalet gjorde att kommunen hade rätt att omförhandla om bron skulle bli dyrare än 30 procent av det förhandlade priset.

Och så blev det.

Kostnaderna steg. I det senaste avtalet som skrivits, beräknas bron i stället kosta 21 miljoner kronor. Kristinehamns kommun ska betala drygt 16 miljoner.

– Vi kan bara betala. Det är väldigt besvärligt för kommunen och det riktas mycket kritik mot oss. Men vi försöker säga det; rikta er till Trafikverket i stället, säger Kalle Alexandersson.

I mitten på 2021 beräknades preliminärt den nya bron kunna öppna runt årsskiftet 2023–2024.

Men så blir det inte heller.

”Det är hål på vägen”

Skogsvägen, som ägs av Sveaskog, får mycket kritik av de boende som tvingas använda den nu när bron är avstängd.

Kommunen får många synpunkter på att vägen är mörk, smal och svår att mötas på.

Grusvägen tar längre tid att köra och har bommar för järnvägen.

Conny Rådesson vittnar om att han fått dra upp flera grannar ur diket och att han själv kört sönder två backspeglar i möten med andra bilar.

  • Grusvägen som björneborgarna tvingas ta har flera hål.
    Grusvägen som björneborgarna tvingas ta har flera hål. Foto: Viktor Sunnemark
  • Grusvägen som björneborgarna tvingas ta har flera hål.
    Grusvägen som björneborgarna tvingas ta har flera hål. Foto: Viktor Sunnemark

Emma Andersson, 19, liknar sträckan vid en puckelpist.

– Det är hål i vägen, säger hon.

Hennes mamma Maria varnar också för att vägen är farlig. Till exempel att det är svårare för räddningstjänsten att ta sig till deras hem.

– Det var ett akutläge. Vi hörde en granne ropa på hjälp och hittade henne liggandes utanför huset. Hon fick en stroke. Då sa ambulansen det, finns det ingen annan väg? Nej, det finns ju inte det.

Framflyttad byggstart

Att öppningen av den nya bron skjutits på framtiden igen beror på att Trafikverket har hävt sitt kontrakt med sin konsult. Det var konsulten som skulle ta fram underlaget till bygghandlingarna.

Nu är byggstarten framflyttad till 2025.

– Och vi har ännu inte hört om det medfört några kostnadsförändringar. Det vet vi inte, säger Kalle Alexandersson.

”Vi har ännu inte hört om det medfört några kostnadsförändringar. Det vet vi inte”, säger Kalle Alexandersson om de nya förseningarna.
”Vi har ännu inte hört om det medfört några kostnadsförändringar. Det vet vi inte”, säger Kalle Alexandersson om de nya förseningarna. Foto: Viktor Sunnemark
Det har varit otroligt frustrerande med att ha med de att göra och deras klantighet i hela ärendet.
Maire Oudin

Moderaten Marie Oudin blev nytt kommunalråd i Kristinehamn 2018. Under hela hennes tid vid makten har detta projekt legat och irriterat.

Efter maktskiftet i samband med valet 2022 – där socialdemokraten Lars Nilsson tar över som kommunalråd – får hon lämna utan att se bron bli färdigställd.

Hon har fått ta emot många samtal från missnöjda björneborgare genom åren.

– Och jag förstår dem varje dag i veckan. Jag tror att med det förslag vi haft, dels att få till den här bron, dels att vi jobbar med att få till ett tågstopp, så skulle vi kunna få Björneborg att växa och blomstra igen.

”Maffialiknande metoder”, säger Marie Oudin (M), om hur Trafikverket agerat i brofrågan i Björneborg.
”Maffialiknande metoder”, säger Marie Oudin (M), om hur Trafikverket agerat i brofrågan i Björneborg. Foto: Viktor Sunnemark

Marie Oudin är besviken på Trafikverket.

– Som jag tycker har maffialiknande metoder. Där de kommer och bara stänger bron. Det är klart att det blir arga personer. Och så gör de inget om inte vi lägger in pengar, säger hon och fortsätter:

– Det har varit otroligt frustrerande att ha med dem att göra och deras klantighet i hela ärendet.

Hon vågar inte hoppas på att byggstart för den nya bron sker 2025.

– De har ju dribblat bort det här projektet hela tiden. Man märker att de tycker nog att ”Kristinehamn och Björneborg – spela roll. Vi har större projekt i Stockholm, Göteborg och Malmö som det är fler som skriker ifall vi gör något”. Det är den känslan jag får.

Vi har gjort vårt bästa för att försöka se till att bron kommer på plats
Mokhtar Ahmadi.

På andra våningen på Trafikverkets lokaler i Karlstad sitter projektledaren för den nya järnvägsbron i Björneborg.

Mokhtar Ahmadi tog över i februari i år. Nu ger han sin bild över varför projektet dragit ut på tiden.

– Varje gång vi utför något arbete i järnvägsområdet så krävs det att Trafikverket ska tillhandahålla det jobbet. Kommunen kan inte utföra något arbete i järnvägsområdet. Vi berörs av tågoperatörerna, för järnvägen kan vi inte bara stänga av. Vi behöver söka tider långt innan och det är cirka två års planering.

Mokhtar Ahmadi på Trafikverket är projektledare för den nya bron i Björneborg.
Mokhtar Ahmadi på Trafikverket är projektledare för den nya bron i Björneborg. Foto: Viktor Sunnemark

Varför har det ökat så i kostnader?

– Det kommer hela tiden förändrade förutsättningar som påverkar, samtidigt som det blir dyrare år efter år. Det är nya regelverk som kommer och mycket har förändrats under resans gång. Därför ökar priserna. Sedan har vi inflationen.

Hur kommer det sig att Kristinehamns kommun ska betala bron?

– Den bron har vi sagt att vi inte har någon användning av, den har gjort sitt och vi behöver riva den. Kommunen är intresserade av att bygga bron och då har vi tillsammans med kommunen gått in för att hitta de bästa lösningarna.

Enligt Mokhtar Ahmadi bytte Trafikverket ut konsulten för att man inte fått den produkt de väntade sig och att det fanns risker med det levererade underlaget.

Nu letar myndigheten efter en ny konsult.

Finns det risker att det blir dyrare för kommunen?

– Allt påverkas av inflationen, om den går neråt så är chansen att vi får en billigare bro, men går den uppåt så... Vi kan inte bedöma något förrän vi har facit.

– Men det ska ungefär möta det vi tror på och i det här fallet tror vi på siffran, men vi kan aldrig påverka inflationen.

Planen är nu att bygget av den nya bron kan inledas 2025.
Planen är nu att bygget av den nya bron kan inledas 2025. Foto: Viktor Sunnemark

Hur ser ni på björneborgarnas besvikelse? Grusvägen som gäller nu uppskattas inte.

– Vi har försökt att bemöta dem på bästa möjliga sätt. Vi har tillsammans med kommunen försökt hela tiden. Nyligen skickade vi ut infoblad om hur läget är när vi hävde kontraktet.

– Den grusvägen har alltid funnits. Det är en grusväg, vi kan inte förvänta oss något bättre. Men vi har ett utökat avtal med underhåll, så grusvägen ska underhållas tätare än var det var för några år sedan.

Marie Oudin kallar era metoder ”maffialiknande”, vad säger du om det?

– Vi har gjort vårt bästa för att försöka se till att bron kommer på plats. Sedan jag har kommit in i projektet har vi, Trafikverket, och de i kommunen som jag har kontakt med haft den bästa dialogen.

”Jag vet inte vad jag ska tro längre”

Conny Rådesson har precis åkt grusvägen hem på sin lunchrast och suckar när han tänker på alla turer om bron.

”Jag vet inte vad jag ska tro längre. Jag har ingen aning”, säger Conny Rådesson om broprojektet.
”Jag vet inte vad jag ska tro längre. Jag har ingen aning”, säger Conny Rådesson om broprojektet. Foto: Viktor Sunnemark

– De är några riktiga klantskallar som håller på, säger Conny Rådesson.

Vad skulle du vilja hälsa Trafikverket?

– Jag vet inte om jag kan säga det jag vill hälsa.

Tror du den blir klar 2025?

– Jag vet inte vad jag ska tro längre. Jag har ingen aning.

Maria Andersson är av samma uppfattning.

– Jag tror inte på det förrän den nya bron sitter på plats.

Artikeltaggar

AvtalBjörneborgEmma AnderssonKalle AlexanderssonKristinehamnKristinehamns kommunMaria AnderssonMarie OudinStockholmSveaskogTrafikTrafikverketVärmlandsresan

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.