Hoppa till huvudinnehållet

Lövnäs Musteri drömmer stort: ”Vill sälja till hela Värmland”

Publicerad:
Lia Örnborn
lia.ornborn@nwt.se
Foto: Peter Bäcker

Hon var elva år när hon tillsammans med kompisarna startade Lövnäs Musteri. Nu är Klara Kristiansson 19 år och framtidsvisionen är klar:

– Jag hoppas att Lövnäs Musteri kommer sälja stort i hela Värmland i framtiden.

Lövnäs Musteri drivs enbart av tonåringar, en kompisgrupp sedan lång tid tillbaka. Julia Sjöberg, 19, Klara Kristiansson, 19, Elin Sjöberg, 17, och Saga Mäkimattila,16.

Innan det blev ett företag tyckte de om att knacka på grannarnas dörrar och sälja deras hemmagjorda saft från fläderbusken i trädgården.

De fyra dörrknackande tjejerna började besöka marknader:

– Vi insåg att det här var något vi kunde tjäna pengar på, säger Klara Kristiansson.

Klara Kristiansson.
Klara Kristiansson. Foto: Privat

Just nu träffas Klara och kompisgänget ungefär varannan månad för en intensivhelg när de pressa runt 1,5 ton äpplen till 500 liter must. Must som bunkras upp till senare försäljning.

Tjejerna träffas i andra syften kring företaget också. Trots skola och jobb har de arbetstid varje måndag och torsdag.

Det är inte endast tillverkningen av must och juice som kräver arbetstid, det handlar mycket om ekonomi, marknadsföring och planering också.

Tror på framtiden

Två av ungdomarna har nu tagit studenten. Många ungdomar väljer att flytta till andra städer efter studenten. Tanken har slagit Klara Kristiansson, men hon tror på företagets framtid även om de fyra skulle sprida ut sig.

– Fortsätta ska vi absolut göra även om någon flyttar. Vi arbetar framåt, säger hon.

Julia, 17, driver eget musteri med kompisarna

Om framtidsvisionen ska uppnås krävs det mycket arbete.

I år har företaget lagt mycket fokus på produktutveckling och effektivisering för att öka antalet försäljningsställen.

Och målet för Klara Kristiansson är att Lövnäs Musteri ska börja sälja sina varor över hela Värmland.

– Det vore riktigt stort och coolt om vi lyckas göra det, säger hon.

Artikeltaggar

EkonomiFörsäljningMarknadsföringStudenterTillverkningVärmlands län

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.