Jimmie Åkesson och Ulf Kristerssons regering sviker pendlarna

Samhälle
PUBLICERAD:
De högerkonservativa sviker både landsbygden och miljön genom att inte genomföra det nya systemet, skriver Lars Mejern Larsson (S) med flera.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Det nya, förenklade och mer omfattande reseavdraget skulle skapa ett enklare och tydligare regelverk som skulle bli lättare för den enskilde personen att räkna ut, skriver Lars Mejern Larsson (S) med flera.

Den socialdemokratiska regeringens förslag om ett nytt reseavdrag röstades innan sommaren igenom i riksdagen. Ett förslag som är nödvändigt för att både stärka möjligheterna till att bo och verka i hela landet och för att öka takten i klimatomställningen. Men nu skrotar Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson förslaget. Och med den futtiga bensinprissänkningen på ynka 14 öre är det nu tydligt att Åkesson och Kristersson inte bryr sig om landsbygden och pendlarna.

Sverige är ett stort och avlångt land. Många har långt till jobbet och är dessutom helt beroende av bilen. På landsbygden blir kostnaderna extra höga och det tär på vanligt folks plånböcker. Tidigare reseavdrag har mest gynnat pendlare i storstäderna som använder bilen som färdmedel. Därför lade vi Socialdemokrater fram förslag om den största reformen av reseavdraget på flera decennier, ett förslag som innebär att över en kvarts miljon fler skulle få mer i plånboken.

Det nya, förenklade och mer omfattande reseavdraget skulle skapa ett enklare och tydligare regelverk som skulle bli lättare för den enskilde personen att räkna ut. Förslaget baserades på hur långt man har mellan jobbet och bostaden, och det skulle inte spela någon roll om man tar bilen eller tåget till jobbet. Tidigare har pendlare som åkt kollektivtrafik i praktiken varit utan avdrag.

Till skillnad från det tidigare reseavdraget skulle det nya förslaget även ge en lika stor skattelättnad oberoende av vad man har för inkomst eller marginalskatt. Idag gynnar reseavdraget höginkomsttagare, vilket inte är rimligt.

Här hemma i region Värmland skulle avdraget göra stor skillnad för många. En undersköterska som åker kollektivt mellan Kil och Karlstad skulle kunna få 2352 kronor per år jämfört med noll kronor i nuläget. En lärare som pendlar mellan Karlstad och Filipstad skulle få runt 15 792 kronor per år.

Vårt förslag skulle träda i kraft den 1 januari 2023. Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson sviker därmed alla de löntagare som räknat med avdraget. De högerkonservativa sviker både landsbygden och miljön genom att inte genomföra det nya systemet.

Lars Mejern Larsson (S)

Riksdagsledamot och ledamot i kulturutskottet

Gunilla Svantorp (S)

Riksdagsledamot och ledamot i trafikutskottet

Mikael Dahlqvist (S)

Riksdagsledamot och ledamot i socialutskottet

Sofia Skönnbrink (S)

Riksdagsledamot och ledamot i miljö- och jordbruksutskottet

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.