Hoppa till huvudinnehållet

Ett år efter dödsolyckan – kritiserad övergång kvar

Publicerad:
Över ett år har gått sedan tågolyckan vid Kärrsmossen, där en 21-åring miste sitt liv vid en av de obevakade övergångarna. Dessa har ännu inte åtgärdats. Arkivbild.
Över ett år har gått sedan tågolyckan vid Kärrsmossen, där en 21-åring miste sitt liv vid en av de obevakade övergångarna. Dessa har ännu inte åtgärdats. Arkivbild. Foto: Kerstin Herö

Över ett år har gått sedan den tragiska dödsolyckan på Kärrsmossen.

Trafikverket beslutade tidigare i år att järnvägsövergången skulle tas bort – men det har ännu inte blivit åtgärdat.

Och det ser ut att dröja ett tag till.

– Entreprenören har haft lite för mycket jobb, konstaterar Trafikverkets åtgärdsplanerare Peter Thörn.

Två obevakade järnvägsövergångar på Kärrsmossen, som har varit olycksdrabbade vid flera tillfällen, ska stängas och stängsel ska sättas upp.

Något Trafikverket tog beslut om i våras.

Trafikverket stänger olycksdrabbad övergång – ”Äntligen, ingen mer ska drabbas”

Det första som var sagt kring tidsplanen var att det skulle åtgärdas ”före sommaren”, vilket senare reviderades till ”under året”.

Men i år blir det alltså inte av, efter nya besked i den prioriterade frågan – efter dödsolyckan i oktober förra året.

– Det ska ju åtgärdas så fort som möjligt. Vi är överens med Arvika kommun, så förhoppningsvis ska vi väl kunna åtgärda det under nästa år, säger Peter Thörn, åtgärdsplanerare på Trafikverket i Karlstad.

Så tidsplanen är reviderad igen, med andra ord?

– Ja, det gick inte i år för vår stängselentreprenör hinner inte med sina åtaganden. De har lite för mycket jobb, för de jobbar ju över hela Sverige, så det blev ett objekt vi fick stryka tyvärr.

När togs det beslutet?

– För ett par veckor sen, så ganska nyligen.

Efter dödsolyckan – allvarlig kritik mot säkerheten: ”Sticker ut lite extra”

Om arbetet görs i början eller slutet av nästa år är omöjligt att svara på, konstaterar Thörn.

– Det bestämmer ju entreprenören, när de lägger in det i planeringen. De avgör själva om de börjar här, i Skåne eller vart det nu blir.

Vad tycker du själv om att det tar så lång tid? Jobbigt om det hinner hända någon mer olycka innan det är åtgärdat?

– Det är ju inte bra, men det är tyvärr den verkligheten vi lever i.

Peter Thörn, åtgärdsplanerare på Trafikverket i Karlstad. Arkivbild.
Peter Thörn, åtgärdsplanerare på Trafikverket i Karlstad. Arkivbild. Foto: Lisa Olaison

Förutom att själva övergångarna tas bort kommer ett kilometerlångt stängsel alltså sättas upp längs hela raksträckan på Koppsängsvägen, för att ingen ska kunna gena över järnvägen.

Busshållplatsen kommer dessutom att flyttas hundra meter österut, i anslutning till undergången som finns vid vägen mot Högvalta. All trafik hänvisas till denna undergång.

”Utanför vår kontroll”

Kommunen ska betala merparten av kostnaden för staketet, 90 procent, medan Trafikverket stöttar till med resterande 10 procent. Totalt landar det på cirka 1,4 miljoner kronor.

Från Arvika kommuns sida är det bara att rätta sig efter Trafikverket i det här läget, konstaterar samhällsbyggnadschefen Ida Svensson.

– Vi följde upp det för en månad sen och fick samma information. Jag skulle vilja att det blir gjort så fort som möjligt, samtidigt är det saker som är utanför vår kontroll, säger Ida Svensson.

Artikeltaggar

Arvika kommunÅtgärderHögvaltaIda SvenssonKarlstadOlyckorOlyckor och katastroferPeter ThörnTrafikTrafikverket

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.