En Kristinehamnskvinna beställde i maj förra året en flyttstädning av ett städföretag. Resultatet blev dock inte det förväntade när marmorgolvet förstördes.
Kvinnan var inte nöjd med resultatet och när städfirman inte gjorde något för att rätta till felet gjorde hon en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Nu har ARN tittat på ärendet och går helt på kvinnans linje. Hon har dokumentation i form av bilder, både egna och mäklarens, från hur golvet såg ut före respektive efter städningen. Köparen av huset har också intygat att det inte fanns några skador på golvet innan flyttstädningen genomfördes.
ARN konstaterar att konsumenttjänstlagen är tydlig i fallet. Om konsumenten kan bevisa att skadan uppstått under den tid näringsidkaren, i det här fallet städfirman, haft egendomen i sin besittning eller under sin kontroll. ARN bedömer bevisningsläget som gott och rekommenderar därför städfirman att ersätta kvinnan efter hennes anspråk, vilket uppgår till 6 624 kronor.
Städfirmans inställning är enligt ARN:s beslut att man är oskyldig. Både städfirman och dess underleverantör hävdar att flyttstädningen var godkänd av kunden innan någon skadeanmälan gjordes. Man menar också att det hela är en efterhandskonstruktion eftersom dottern till köparna ogillade färgen på golvet och ville ha ett nytt golv.
Ett beslut från ARN är ingen dom utan bara en rekommendation. De flesta företag brukar dock följa ARN:s rekommendationer.
Det aktuella städföretaget har inget lokalt kontor i Kristinehamn.