På torsdagen slog elbilstillverkaren Polestar upp dörrarna till sin nya butik på Bergvik. Här ska man lansera sitt utbud för värmlänningarna.
– Vi har upplevt ett enormt intresse hos dem. Det var därför vi valde att göra den här satsningen, säger Martin Ölund.
Värmlänningar bakom svarta lådan på Bergvik: ”Den andas framtid”Han är Sverige-vd för Polestar.
Det är i en nybyggd svartmålad kub i trä och glas designad av Kilsföretaget Alfa Neon som biltillverkaren under ett antal månader kommer att kommer att visa och sälja sina elfordon.
– Vi gjorde en test för en tid sedan där våra kunder kunde boka ett hembesök av våra säljare på vår hemsida och då upplevde vi ett enormt intresse. Det var därför vi valde att göra den här satsningen på en fysisk butik och Bergvik är ju ett nav i Värmland.
– Tidigare har vi visat upp Polestar under två omgångar i Nyängen i Grums för skidturisterna som passerar där.
– Det är vår nionde anläggning i Sverige. Vi har fyra större fasta sådana; Göteborg, Landvetter, Stockholm och Malmö och sedan ett antal mindre som den här, säger Martin Ölund.
Två heltidsanställda och sex personer på deltid ska arbeta i butiken på Bergvik och den kommer till att börja med vara öppen i ett halvår. Därefter ska satsningen utvärderas.
Polestar, med Volvo Cars som största ägare, bildades 2017 och i dag rullar 67 000 bilar runt om i världen, varav 7 000 i Sverige.
Räckvidd på 50 mil
Det var med modellen Polestar 2 som är en ren elbil som i grundutförande har två elmotorer med totalt 408 hästkrafter och en räckvidd på cirka 50 mil som man började växa. Priset för en sådan börjar på 519 000 kronor och den finns i fyra varianter.
– Polestar är den tredje mest sålda elbilen i premiumsegmentet i Sverige och sjätte mest sålda elbilen i Sverige totalt.
Allt fler elbilar
– Elektrifieringen av fordonsflottan ökar väldigt snabbt i Sverige nu och var tredje bil som säljs är en elbil. Det kan jämföras med 15 procent för ett år sedan.
– En förklaring är förstås de höga drivmedelspriserna. Samtidigt ökar elbilsutbudet hela tiden, säger Martin Ölund.
Han tror att elbilsförsäljningen kommer att fortsätta öka.
– Jag är inte förvånad om den når 50 procent nästa år trots att klimatbonusen sänks från 70 000 till 50 000 kronor. Trots att elpriserna har stigit är fortfarande driftkostnaderna för en ny elbil hälften jämfört med en ny bensinbil.
Polestar satsar hårt på miljöområdet.
– Vårt mål är att tillverka en helt klimatneutral bil 2030 utan att använda klimatkompensation, samt att vara klimatneutrala som företag 2040. Ett annat mål är att sälja 290 000 bilar i världen 2025 och vi lanserar framöver fyra nya modeller.
Den första är Polestar 3 som är en SUV med en räckvidd på cirka 60 mil.
– Den har en i grundutförande en två elmotorer som ger en samlad effekt på 489 hästkrafter.
– Priset börjar på 970 000 kronor och bilarna börjar levereras till Sverige under det fjärde kvartalet 2023. Sedan väntar bland annat en mindre SUV och en Grand tourer som är en sportbilskupé, säger Martin Ölund.