Hoppa till huvudinnehållet

Korvätningen minskar i landet – men värmlänningarna går mot strömmen

Publicerad:
Korv med bröd. Genrebild.
Korv med bröd. Genrebild. Foto: Junge

Under det senaste året har korvätningen minskat i vårt avlånga land, enligt ny statistik.

Men Värmland sticker ut. Här har konsumtionen ökat, och invånarna äter betydligt fler korvar än riksgenomsnittet.

Enligt en ny kartläggning gjord av Kantar Sifo på uppdrag av Cirkle K, har svenskarnas korvvanor och preferenser förändrats sedan 2021.

Förra året uppgav 73 procent av svenskarna att de åt korv minst en gång i månaden, nu uppger endast 64 procent det.

Men svenskarna har inte bara minskat sitt korvätande, utan de har även stoppat i sig färre korvar. 2021 låg riksgenomsnittet på 60 korvar per person, nu ligger den siffran på 49.

Värmlänningarna verkar dock gå mot strömmen. I länet har korvkonsumtionen ökat sedan förra året, från 39 procent till 42 procent.

Invånarna äter också många korvar – 61 stycken i snitt per person under 2022, vilket är långt över riksgenomsnittet på 49.

Fakta

Värmlands topp 5-lista

1. Vanlig grillkorv (55 %)

2. Chorizo (38 %)

2. Kokt korv/wienerkorv (38 %)

3. Smaksatt korv (25 %)

4. Kabanoss (15 %)

5. Lammkorv (11 %)

Likt tidigare år är männen dominerande bland landets korvälskare. Av de som äter minst en korv i månaden är 71 procent män och 56 procent kvinnor.

Undersökningen visar också att grillkorven gjort sig en comeback, den är numera lika poppis som chorizon.

Man kan även se en del geografiska skillnader. I storstäderna äter man mindre korv än vad man gör i övriga landet.

Flest korvar äter jämtlänningarna som snittar 73 stycken per person. Minst populär är maträtten bland gotlänningarna, som endast äter 43 korvar i snitt per person.

Artikeltaggar

CirkleKantar SifoKonsumentMat och dryckStatistikVärmlands län

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.