Det är tack vare "Antikrundan" som den upptäcktes.
En inspelning med Sven-Ingvars i Slottsbrons Folkets hus 1958 som helt fallit i glömska dammas nu av för eftervärlden. Inspelningen hjälpte troligen bandet att få skivkontrakt.
I dag skulle Sven-Erik Magnusson ha firat 80 år, nu släpps låten som en present till både honom och bandets fans.
Fyra unga killar riggar upp en bandspelare i Slottsbrons Folkets hus och trycker på record-knappen. Året är 1958 och syftet är att göra en demo och skicka runt inspelningen till skivbolag med förhoppningen om att få skivkontrakt. De spelar in två låtar, Paul Ankas "Diana" och Little Gerhards hit "Buona Sera".
Fram tills nyligen var uppfattningen att det bara var två låtar som fastnade på bandet den där dagen för 64 år sedan. Men genom en rad tillfälligheter har det visat sig att ytterligare en låt bandades – en jazzpoppig version av Tommy Steeles "The Only Man on the Island".
– Hela den här märkliga historien nystades upp när "Antikrundan" spelades in här vid Sliperiet förra sommaren, berättar Oscar Magnusson.
– Där fanns en man som smög omkring med en attachéväska. Han gjorde inget större väsen av sig, men till slut berättade han vad han hade i sin väska.
Det visade sig att mannen hade med sig en inspelning av en tidigare outgiven låt med Sven-Ingvars. Låten "The Only Man on the Island" är en av fem på en tiotummare, en acetatskiva. Acetatskivor gjordes av skivbolagen för eget bruk, de har inte samma kvalité som en "vanlig" vinylskiva utan är tänkt att hålla för bara några spelningar.
– Under inspelningsdagen av "Antikrundan" gjordes det ett inslag med mig och min syster Johanna när vi får lyssna på låten, fortsätter Oscar Magnusson.
– Men det kom tyvärr inte med i programmet. Kanske hade det med rättigheterna till musiken att göra, det var ju ingen som visste vad det var egentligen.
"En 15, 16-årig kille från Slottsbron”
Under de senaste åren har Oscar Magnusson vänt blicken mot Sven-Ingvars digra katalog. Han har under konserter lyft fram mindre kända örhängen från alla album, ep:s och singlar. När nu en helt ny inspelning, fast med drygt 60 år på nacken, kommer i dagen blir det en speciell känsla.
– Jag hittar ljudupptagningar från konserter då och då, men den här inspelningen dokumenterar en speciell stund för de fyra killarna. Här går det nästan att höra drömmen om ett skivkontrakt.
Innan "The Only Man on the Island" knastrar igång så presenteras den sakligt av en mansröst som inte tillhör någon i gruppen.
– Jag fick ringa Ingvar igår (Ingvar Karlsson, bandets originalgitarrist) och fråga vad mannen hette. Olle Furberg är det. Han jobbade i speceriaffären i Slottsbron där även Sven Svärd, bandets trummis, jobbade. De tyckte att han hade en bra röst, det "lät lite radio" om honom. Han presenterar alla de tre låtarna som spelades in.
Utöver Sven-Erik Magnusson, Sven Svärd och Ingvar Karlsson medverkar även basisten Rune Bergman på inspelningen.
– Bandet bildades 1956, de spelar ihop sig och hamnar mitt i rock'n'roll-vågen. De gör den här inspelningen under enkla former, det är bara en mikrofon som används och den sitter monterad i själva bandaren.
Både "Diana" och "Buona Sera" har getts ut tidigare, mest som kuriosa i samband med samlingar och liknande.
– Det konstiga är att "The Only Man on the Island" är ju den bästa av de tre! Här sjunger pappa med ett mindre fonetiskt uttal, hans engelska är helt ok här. Tänk på att han är en 15, 16-årig kille från Slottsbron, de hade inte engelska i skolan på den tiden. En nyckel till Sven-Ingvars tidiga framgångar var att de spelade den här typen av covers innan många hade hört dem i original.
”Han blir glad i sin himmel”
Bandet skickade runt rullbandet med inspelningen till olika skivbolag. Responsen var blandad – ett skivbolag var intresserade av sångaren men inte av bandet, ett annat bolag ville ha bandet men inte sångaren.
– Jag tycker låten är fin och så jäkla charmig. Just den där tiden i ett band – i starten när allt börjar ta form och man vill så mycket – det är något extra. Pappa sjunger bra, man hör att han hade den där speciella tajmingen och svänget i sig redan då. Man får en fingervisning om att det börjar ta fart, att bandet har något speciellt.
Den acetatskiva som nu är i Oscar Magnusson ägo har troligtvis gjorts av ett skivbolag som inlett ett samarbete med gruppen, Oscar Magnusson tror att det är producenten Göte Wilhelmson som skapat skivan. De övriga fyra spåren är instrumental dragspelsmusik som det saknas uppgifter om.
– Jag har kollat med Ingvar och det är inte han som spelar dragspel, det måste vara någon helt annan artist som skivbolaget arbetade med samtidigt. Tyvärr så är det ursprungliga rullbandet borta. Troligtvis kastat. Banden med inspelningen av "I Frödingland" är också bortkastade. Det har gjorts plats för nya saker i hyllorna.
Han fingrar på det bruna omslaget som är blankt förutom uppe i högra hörnet där det med blyerts står "Sven-Erik Magnusson The Only Man on the Island". Skrivstilen har blivit suddig, den svarta skivan är helt omärkt.
– Vi har låtit restaurera inspelningen och ger ut låten digitalt, berättar Oscar.
– Den 13 oktober skulle pappa ha fyllt 80 år så vi släpper låten som en present till honom. Och till alla som vill lyssna.
Vad hade han själv tyckt om inspelningen tror du?
– Han hade nog blivit glad över att få höra den! Tyckt att det låter charmigt, historiens vingslag och allt det där. Kanske att han tyckt att den skulle ha legat kvar i byrålådan, men samtidigt – har han släppt "Diana" med det engelska uttalet så är det här betydligt bättre. Skämt åsido – jag tror att han blir glad i sin himmel. För mig är det ytterligare en pusselbit i den långa, märkvärdiga historien om Sven-Ingvars.
En vinylupplaga om 80 numrerade exemplar med de tre låtarna som spelades in på Slottsbron Folkets hus 1958 planeras släppas framöver. "The Only Man on the Island" finns ute nu på strömningstjänsterna.