Svar till Stefan Särnehed, NWT 5 oktober
Läste Stefan Särneheds kommentar till kritiken av den nya drivmedelsanläggningen i Välsviken. Det som inledningsvis kallades en satsning på Karlstads största stadsdel, har nu krympt till att rekommendera "alla som bor på Kronoparken att tanka någon annanstans". Att bilflottan skulle komma att "se helt annorlunda ut 2024" alltså om 1,5-2 år låter som en utopi i mina öron. Särskilt med tanke på räntehöjningar, höga elpriser, minskande nybilsförsäljning och ett allmänt högt kostnadsläge.
Enligt företaget Trafikanalys fanns det i januari 2022 cirka 4 986 000 personbilar i drift. Av dessa drevs 86 procent med bensin/diesel och 14 procent av annat drivmedel. Nybilsförsäljningen av personbilar 2022 beräknas uppgå till 285 000, vilket är lägre än de första prognoserna.
Bil Sweden anger att av dessa är 34 procent elbilar och 26 procent är laddhybridbilar. Laddhybridbilarna har förutom eldrift en vanlig motor som går på bensin. Skulle vi leka med tanken att 60 procent av alla personbilar som kommer att säljas under 2023 och 2024 (360 000 bilar av totalt 600 000 bilar) skulle vara rena elbilar, och att för varannan såld elbil skrotas en bensin/dieselbil, då skulle det i slutet av 2024 finnas totalt 5 406 000 personbilar i landet varav 4 348 000 bensin-/dieselbilar (cirka 80 procent).
Om min optimistiska prognos håller har alltså OK Värmland valt att satsa på 20 procent av marknaden, troligen en ännu mindre andel. Att satsa på en drivmedelsanläggning utan tillhörande butik gör att "framtidens bilister" ändå måste välja en annan mack om man i samband med tankningen/laddningen tänkt inhandla till exempel bilvårdsprodukter.
Att markanvisningstävlingen avgjorts utan att kommunen haft några krav på drivmedelsutbud eller butik är mycket märkligt. Ser med spänning fram emot att få ta del av de konkurrerande drivmedelsföretagens erbjudande till kommunen.
Besviken OK Värmland-medlem