Konstbjässen Roadrunner har landat: ”Nu går det – pang!”

Konst
PUBLICERAD:
Konstverket Roadrunner monterades på onsdagen utanför Solastadens sportcenter i Karlstad.
Foto: Helena Karlsson
Nu har den landat: Karlstads färskaste skulptur Roadrunner. Det är en åtta ton tung pjäs, som fraktats på lastbil från Tyskland och under viss nervpress monterades under onsdagen.
– Jag kommer att känna mig väldigt glad när detta är på plats och allting är fastbultat, säger Axel Lieber, en av konstnärerna bakom verket.

Roadrunner är gjord av stål, mäter elva meter på längden och sex meter på höjden. Matchvikten ligger på åtta ton och denna bjässe har nu landat på en gräsplätt vid Infanterigatan, som en välkomsthälsning till Norra Fältet och det nya arenaområdet.

Axel Lieber berättar att verket är skapat specifikt för just den här platsen och att man kan se flera olika figurer i den.

Byter skepnad

– Det är som en löpande bana och sen ser den ut som en hare också ur vissa vinklar. Det är tänkt att den ändrar sin form eller skepnad, beroende på från vilken sida man ser den. Den ser helt annorlunda ut från olika vinklar. Den har en dynamik i sig som ändrar sig fullständigt. Den kan se ut som en fotbollsspelare som ska dribbla också! säger han.

Kritiskt moment

Skulpturen kördes på lastbil från Stuttgart i söndags och kom fram till Karlstad natten till onsdagen. På onsdagsmorgonen började projektet att med hjälp av en stor kran lyfta konstpjäsen på plats på sina fundament.

Vid 12-tiden på onsdagen pågick monteringen för fullt. Axel Lieber beskrev det som ett kritiskt läge, när de två delarna av jätteskulpturen skulle fogas samman.

Konstverket var fortfarande delvis inpackat i skyddande plast och papp när monteringen kommit halvvägs.
Foto: Helena Karlsson

– Jag kommer att vara lugn när allt är färdigt! Det är fortfarande under installationsprocessen, men jag kommer att känna mig väldigt glad när detta är på plats och allting är fastbultat. Just nu är det ett ganska kritiskt moment! säger han.

Men han vet att delarna passar ihop, för de har monterats på prov före leverans.

– Självklart!

Har du nånstans längs vägen ångrat att ni gjorde en så stor och tung grej?

– Nej, säger han och skrattar.

– Det var ju vår uppgift, att den skulle vara stor. Det här är en av de största sakerna som vi har gjort. Det ska nog gå, men just när det ska installeras är det som du märker mycket nerver. Jag jobbar också i min ateljé med konstverk som ska ställas ut på ett galleri, men det här är något helt annat, säger han.

Fyra konstnärer

Konstnärsgruppen bakom verket heter Inges idee. Förutom Axel Lieber ingår även Hans Hemmert, Thomas A. Schmidt och Georg Zey i gruppen, som är baserad i Berlin. Axel Lieber pratar dock perfekt svenska, med en lätt skånsk brytning:

Axel Lieber är en av konstnärerna bakom verket Roadrunner.
Foto: Helena Karlsson

– Vi är egentligen baserade i Berlin, men jag har bott i Sverige länge. Jag har bott i Malmö, nu bor jag i Stockholm. Jag läste om utlysningen, ansökte och så kom vi in i urvalsprocessen och vi hade det vinnande förslaget, säger han.

Kritiska röster

Inte alla är lika nöjda. På Karlstads kommuns Facebook-sida rönte ett inlägg om Roadrunner en hel del kritik. ”Konst finns det minsann massor med pengar till...”, ”Lägg pengarna på vård och skola istället!” och ”Man funderar ju på hur många sjuksköterskor den kostat” var några av de negativa kommentarerna till satsningen på konstverket, som kostat 4,4 miljoner, inklusive transport och montering.

Jag tror också att folk kommer att gilla det, för det är en häftig skulptur och det gör jättemycket för platsen. Det ger platsen en identitet.

— Axel Lieber

Kommunen förklarar att verket budgeterats via den så kallade enprocentsregeln. Den innebär att en procent av budgeten vid nybyggnation ska gå till konstnärlig gestaltning, en princip som Karlstads kommun och många andra offentliga aktörer tillämpar.

”Konst behövs”

Axel Lieber är rutinerad i offentlig konst-branschen och är van vid hur det kan låta. Han tar de kritiska rösterna med ro.

– Kommunen har bestämt att de ville ha konst och de har avsatt pengar till det och det är de premisserna vi jobbar från. Jag säger så här: om allt bara skulle räknas i pengar skulle man inte ha någon fontän, ingen park, allt skulle bara göra nytta. Jag tycker det är kul med konst och kul att de satsar. Jag tror också att folk kommer att gilla det, för det är en häftig skulptur och det gör jättemycket för platsen. Det ger platsen en identitet. Konst behövs i det offentliga rummet, slår han fast.

En hare, en löpare, en fotbollsspelare? Konstverket byter skepnad beroende på vilken vinkel man ser den ur.

Han fortsätter:

– Kultur är en del av livet. Annars hade det varit väldigt fattigt. Hade budgeten varit mindre hade vi kommit med något mindre, men jag tror att de har valt oss för att vi gjorde en sak som verkligen skyltar och tar plats och blir ett landmärke.

Hur känns det att få göra ett sådant verk, ett landmärke?

– Superkul så klart! Det kommer att stå här en lång tid, säger han.

När han ser skulpturen nu tycker han att den landat rätt.

– Den är väldigt dynamisk, den har ett sånt överdrivet perspektiv, som att den står i startgropen. Nu går det - pang!

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.