Jag är inte lättrörd i idrottssammanhang, men nyheten att Oliver Solberg fått sparken från Hyundai tog ordentligt. Kanske för att han är lika gammal som min egen yngste son, kanske för att jag vet hur mycket det betyder. Rally är hela hans liv.
Dessutom tycker jag att det är korkat och kortsiktigt agerat av det koreanska märket.
Chockbeskedet: Solberg måste lämna Hyundai-teametJag har hela tiden trott att Oliver Solberg en dag ska bli världsmästare, och det tror jag fortfarande. Han har arvet, talangen och målmedvetenheten, och dessutom förmågan att föra sig utanför bilen, precis som pappa Petter och mamma Pernilla.
Oliver Solberg är helt enkelt en jäkligt trevlig ung man. Sånt tar dock inte de som bestämmer särskilt mycket hänsyn till när placeringar och pengar styr i jakten på snabba framgångar.
Karriären rullade som på räls fram till den här säsongen, när han fick chansen som fullvärdig fabriksförare i VM:s tungviktsklass.
Oliver har kört åtta av de elva avverkade VM-tävlingarna. Facit är brutet, 6 (Svenska rallyt), brutet, 10, 13, brutet, 4, 5. Han är tolva i VM på 33 poäng.
Uppryckningen på slutet hjälpte tydligen inte. Flera av resultaten berodde på tekniska problem med nya hybridbilen, men det fanns också några egna misstag, som kraschen i Kroatien, då bilen började brinna, och avåkningen på första sträckan i Finland.
Förvånad och inte
Torsdagens besked kom förvisso som en blixt från klar himmel. Oliver Solberg var enligt ursprungsplanen påläggskalven som skulle få skynda långsamt och börja slåss om mästerskapstecknet 2023.
Men är jag förvånad? Ja, att det sker redan nu. Jag förutsatte att han skulle köra vidare året ut, och jag trodde absolut att han skulle få nytt kontrakt, men kanske kliva ner i en eventuell fjärdebil, utanför ordinarie VM-uppställning. Många har föreslagit det, senast teamkamraten Thierry Neuville.
– ”Olli” borde fått samma chans som jag, Tänak och Ogier en gång fick, det är enda sättet för yngre förare att få erfarenhet och faktiskt köra utan press. När du är utan press kommer resultaten medan du med press inte presterar lika bra, säger Neuville till Dirtfish.
Jag kan förstå resonemanget, även om Neuvilles uttalande kom misstänkt nära inpå beskedet om att Solberg tvingas lämna, och i ett läge då nyheten redan var känd i teamet.
Men kanske hade den unge värmlänningen mått bättre av att köra den här säsongen utan pressen att ta VM-poäng till sig själv och teamet.
Solberg har inte plockat tillräckligt med poäng för att backa upp Ott Tänak och Neuville, som är tvåa och trea i VM efter redan klare mästaren Kalle Rovanperå i Toyota.
Antagligen fick de styrande panik.
Men jag tycker det är dumt tänkt att göra sig av med den största unga talangen, efter världsmästaren Kalle Rovanperä. Chansen hade varit stor att han fått sitt verkliga genombrott nästa år. Det kan han fortfarande få, men inte i Hyundai.
Sordo fortsätter
Rutinerade Dani Sordo har varit trea i de tre tävlingar han hoppat in i och som Solberg stått över. Röster har höjts att spanjoren ska få fortsätta.
Klart var redan att Sordo skulle köra närmast i Spanien och Oliver avsluta i Japan. Nu åker Sordo båda.
Högsta serien i rally är bland det svåraste som finns att slå sig in i, men jag är helt övertygad att Oliver Solberg kommer tillbaka när han slickat såren. Han är ju bara 21 år och har alldeles för mycket talang för att stå utanför.