Oliver Solberg får inte fortsätta i Hyundai Motorsport nästa säsong.
Chockbeskedet kom på torsdagsförmiddagen.
– Klart att jag är väldigt besviken, säger han till NWT.
Krönika: Tror fortfarande att Solberg blir världsmästareDet tvååriga kontraktet med fabriksteamet går ut i slutet av året och kommer inte att förnyas. Oliver Solberg och hans brittiske kartläsare Elliott Edmondson fick det överraskande och tråkiga beskedet av det Tysklandsbaserade teamet tidigare i veckan.
– Jag kände av det och förstod att det kanske var något, men inte på det här viset.
Han hade löfte om en fortsättning.
– Jag hade ju tvåårskontrakt klart i ett halvår så allt såg bra ut. Men nye presidenten kom in och ville inte ha några unga chaufförer.
Oliver Solberg gjorde överenskommelsen med dåvarande teamchefen Andrea Adamo.
– Han ville satsa på framtiden och bygga upp och ha en riktig plan och allt, men nu blev det en ändring. De sa att det inte var för att jag inte gjort det bra, de tycker bara att de inte vill ha några unga chaufförer helt enkelt. Deras nya plan är att gå vidare med tre bilar och bara rutinerade förare.
Så här kommenterar Hyundais vice teamchef Julien Moncet:
– Oliver har varit en stor tillgång och visat sig vara uthållig och angelägen att lära. Men vi har sett fördelarna med att ha en erfaren och konsekvent besättning i våra bilar och det blir fokus för 2023 års uppställning. Oliver är kvar hos året ut och vi önskar honom lycka till i framtiden. Man vet aldrig när våra vägar möts igen.
Hur känner du?
– Klart jag är väldigt besviken. Jag trodde de hade en bättre plan än så. I alla fall sättet de gjorde det på, det var inget rättvist.
Oliver Solberg har utgjort Hyundais ordinarie förarbesättning tillsammans med Ott Tänak och Thierry Neuville.
21-åringen från Mitandersfors har startat i åtta av de hittills elva körda deltävlingar i rally-VM:s tungviktsklass den här säsongen. Bästa är en fjärdeplats på asfalt Belgien i augusti. Senast kom han femma på Nya Zeeland och säkrade samtidigt karriärens första powerstage-poäng. Den tävlingen var Oliver Solbergs sista i VM som Hyundai-förare.
– Det har varit mycket problem och problem med bilen, nu i Nya Zeeland också. Alltid är det något så det är svårt att bygga upp något.
Oliver Solberg förblir en del av fabriksteamet året ut. Han ska göra rekognoseringen i Japan, men kommer inte köra någon mer tävling.
Redan tidigare var det klart att Solberg skulle stå över Spanien närmast.
VM-avslutningen i Japan fanns med i kontraktet, men där kommer istället rutinerade spanjoren Dani Sordo, som hoppat in tre gånger tidigare när Solberg fått stå över, tävla. Sordo åker även i Spanien.
Det är inget du kan göra något åt?
– Nej, jag skiter i det där. Vill de ändra så får de. Det är inget kul att vara med heller i så fall. Det har varit ett tufft år, mycket politik och mycket problem med bilen. På ett vis är det skönt att vara ute, för det är ingen fin atmosfär i teamet. Men det är synd också.
Det spekulerades i att Solberg skulle hamna i en fjärdebil i Hyundai.
– Det fanns ingen möjlighet. Många vill ju, men koreanerna sa nej.
Thierry Neuville gick ut häromdagen och föreslog just det.
– Det säger han bara för att göra sig själv bättre. Han var en av dem som ville ha mig ut, kanske.
Uppenbarligen är dörren till Hyundai helt stängd för 2023.
– Vi har redan börjat jobba på andra grejer.
Kan det bli något den här säsongen?
– Nej, det tror jag inte. För lite tid för det, men vi jobbar för att köra VM nästa år. Men vad det blir för team vet jag inte än.
Platser i rallyfabriksteam växer inte direkt på träd.
– Det är inte så enkelt, men jag är den enda unga som inte har kontrakt så det hjälper ju lite.
Familjen Solberg har en dröm att starta eget VM-team.
– Det kanske blir längre fram. Jag sa till pappa att pusha på som fan nu.
Efter kraschen – Oliver Solberg om framtiden och näthatet: ”Fått mycket skit”Solberg femma på Nya Zeeland – tog powerstage-poäng för första gången: ”Häftigt”