Sara Danius färgbomb landar i Kristinehamn: ”Vi vill hylla den starka kvinnan”

Publicerad:
”Det är väldigt vackra kreationer.” Hanna Jonasson och Lena Örtlund står mitt i utställningens kärna, bland de fyra Nobelklänningarna. Foto: Lena Richardson

Sara Danius fyra Nobel-klänningar visas nu för första gången utanför Stockholm – och det är i Värmland det sker.

På Kristinehamns konstmuseum möter de ikoniska kreationerna nu en värmländsk Nobelpristagare och fem skulpturflickor med knytblus.

”Evigt stolt i eget ljus” stod det i Sara Danius dödsannons och just så heter också utställningen på Kristinehamns konstmuseum, med det dubbeltydiga tillägget ”Sara Danius och modet”.

– Det handlar om både mode och mod, säger Lena Örtlund, verksamhetsansvarig intendent.

Centralt i utställningen är Sara Danius fyra Nobelklänningar, samtliga skapade av designern Pär Engsheden till hennes Nobelfester. Alla fyra har sin egen karaktär, från den strama svarta med röda rosor från 2015 till den roströda med chockrosa cape som hon bar 2018, efter att hon tvingats lämna Akademien som då var i full turbulens.

Pär Engsheden skapade den ikoniska ”färgbomben” till Sara Danius Nobelfest 2018.
Pär Engsheden skapade den ikoniska ”färgbomben” till Sara Danius Nobelfest 2018. Foto: Lena Richardson

”Hon var ju en färgbomb”

– Den gör avtryck. Man såg ju hur hon stack ut på Nobelfesten bland alla frackklädda män. Hon var ju en färgbomb, säger Lena Örtlund.

Men någon ”revenge dress” var det inte fråga om:

– Det tycker ju vi som ser på det utifrån, säger Maria Lobell, kulturchef.

– Men i intervjuer och så hävdar de att så tänkte de inte alls. De ville överraska och göra något annat än när hon var ledamot. Den stack ut väldigt mycket mer än de andra, men de ville inte göra något statement. Det var inte deras tanke, men det blev ju lite så, säger Lena Örtlund.

Klänningen från 2015 var höghalsad och knäppningen bak gjorde den omöjlig att klä av sig själv. Det slutade med att Sara Danius fick sova i den tills hon fick hjälp av en granne att få av den morgonen efter Nobelfesten.
Klänningen från 2015 var höghalsad och knäppningen bak gjorde den omöjlig att klä av sig själv. Det slutade med att Sara Danius fick sova i den tills hon fick hjälp av en granne att få av den morgonen efter Nobelfesten. Foto: Lena Richardson

Wollters hyllning förstörd

Den rosa färgbomben, en håll-käften-klänning om man så vill, blev ikonisk och inspirerade även Stina Wollter till en skulptur, som visades på hennes utställning i Kristinehamn. Tanken var att den skulle visas igen nu, men så blir det inte. En besökare på museet råkade ha ner den i golvet och nu har ett tråkigt besked kommit:

– Den går tyvärr inte att laga, så det är ett försäkringsärende just nu, säger Lena Örtlund, som vidtagit åtgärder för att inga olyckor ska ske på den nu aktuella utställningen.

– Vi har fått direktiv hur vi får placera ut klänningarna, men vi har säkrat upp det ännu mer och vi kommer att ha vakter i utställningen, säger Lena Örtlund.

Sarah Jane Benson, textilkonservator Nationalmuseum, är på plats för att klänningarna ska sättas upp på rätt sätt.
Sarah Jane Benson, textilkonservator Nationalmuseum, är på plats för att klänningarna ska sättas upp på rätt sätt. Foto: Lena Richardson

Tillhör Nationalmuseum

Efter Sara Danius död skänkte hennes familj Nobelklänningarna till Nationalmuseum. Där visades de på en utställning 2020, men nu visas de för första gången utanför museets väggar.

Röda rosetter pryder ärmarna på klänningen från 2017.
Röda rosetter pryder ärmarna på klänningen från 2017. Foto: Lena Richardson

– Det är kul att vi i Kristinehamn får vara arena för det. Så vitt vi vet har ingen Nobelklänning funnits här i stan förut, säger Lena Örtlund.

– Och det är inga klänningar som kommer att turnera runt, det håller de inte för. Man kanske kommer att få se dem på något mer ställe, men då kan det vara om tio år eller något sånt, säger Maria Lobell.

Blir granne med Selma

Utställningen är en hommage till Sara Danius, framhåller Lena Örtlund.

– Vi vill hylla den starka kvinnan hon var.

I Kristinehamn får Danius också en värmländsk inramning. Sara Danius valdes in i Svenska Akademien 2013 på stol nummer sju, samma som Selma Lagerlöf en gång hade.

En av Selma Lagerlöfs klänningar, designad av Augusta Lundin, ”som man kan kalla den tidens Pär Engsheden”, säger Lena Örtlund.
En av Selma Lagerlöfs klänningar, designad av Augusta Lundin, ”som man kan kalla den tidens Pär Engsheden”, säger Lena Örtlund. Foto: Lena Richardson

Nu korsas deras öden ännu en gång.

– Vi kopplar ihop Sara Danius och Selma Lagerlöf, för de har många gemensamma nämnare. De satt båda på stol nummer sju, Selma var den första kvinnan som blev invald i akademien 1914, Sara var den första kvinnliga ständiga sekreteraren. Sedan är de båda starka kvinnor som kämpade på barrikaderna också på olika sätt, säger Lena Örtlund.

Selma Lagerlöfs skor.
Selma Lagerlöfs skor. Foto: Lena Richardson

Dåtidens Engsheden

Selma Lagerlöfs Nobelklänning från 1909 finns inte med på utställningen, den var redan utlånad till en annan utställning, men väl en stor bild på Selma iförd den vackra Nobelkreationen. Två andra festklänningar och en rad accessoarer har lånats in från Mårbacka.

Kristinehamns konstmuseum visar utställningen Evigt stolt i eget ljus - Sara Danius och modet. Där möter Sara Danius Selma Lagerlöf.
Kristinehamns konstmuseum visar utställningen Evigt stolt i eget ljus - Sara Danius och modet. Där möter Sara Danius Selma Lagerlöf. Foto: Lena Richardson

I rummet bredvid står den värmländska konstnären Ditte Reijers Daniushyllning: fem skulpturer med titeln I own my brain med små knytblusklädda flickor, som påminner både om Danius och metoo.

Ditte Reijers skulpturer i brons och järn med titeln I own my brain är en hommage till Sara Danius och en påminnelse om metoo. I samma rum kan man lyssna på Sara Danius sommarprat från 2018.
Ditte Reijers skulpturer i brons och järn med titeln I own my brain är en hommage till Sara Danius och en påminnelse om metoo. I samma rum kan man lyssna på Sara Danius sommarprat från 2018. Foto: Lena Richardson

Mode som konstverk

Tidigare har museet visat en stor utställning om svenska designern Katja of Sweden och nästa sommar väntar en om Marimekko. Utställningen som har vernissage på lördag, den 8 oktober, passar in i den linjen:

– Vi är inne lite på det spåret här med mode och design och den tråden vill vi ha kvar lite till. Vi vill visa att mode och design kan vara ett kulturuttryck, som man kan visa på ett konstmuseum, säger Lena Örtlund.

Pär Engsheden finns med i en filmad intervju, men kommer troligen också att besöka museet, inte vid vernissagen men vid ett senare tillfälle.
Pär Engsheden finns med i en filmad intervju, men kommer troligen också att besöka museet, inte vid vernissagen men vid ett senare tillfälle. Foto: Lena Richardson
Fakta

Sara, Pär och Selma

Sara Danius (1962-2019) var författare och professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet. 2013 valdes hon in i Svenska Akademien och från 2015 till 2018 var hon dess ständiga sekreterare.

Pär Engsheden, född 1967, är en svensk modedesigner, som förutom Nobelklänningarna till Sara Danius också blivit känd som designern bakom kronprinsessan Victorias brudklänning.

Författaren Selma Lagerlöf (1858-1940) tilldelades Nobelpriset i litteratur 1909. Hon valdes in i Svenska akademin 1914.

Utställningen har vernissage lördagen den 8 oktober och visas till den 29 januari.
Utställningen har vernissage lördagen den 8 oktober och visas till den 29 januari. Foto: Lena Richardson

Artikeltaggar

Ditte ReijersKonstKristinehamnKristinehamns konstmuseumLena ÖrtlundMaria LobellModeNöje/KulturSamhälleSara DaniusSelma LagerlöfSkulpturerSvenska AkademienUtställningar

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare